• Undrandee

    Ni som gjort utredning, hur går det till?

    Efter 1 missfall och 2 MA i rad (senaste hände mig i torsdags och skrapades igår kväll), är det dags att fundera på utredning. Vi blir gravida, men fostrena dör i vecka 6-8.

    Hur börjar en utredning? Vart ska man vända sig för att få hjälp? Hur lång tid tar en utredning? Känner mig så vilsen och uppgiven om att kunna få flera barn helt plötsligt :(

  • Svar på tråden Ni som gjort utredning, hur går det till?
  • Anonym (Mamma)

    Vi gick till privat gynekolog, landstingsansluten så klart. Vi fick lämna blodprov (båda) och spermieprov. Det gjordes en gynekologisk undersökning av livmoder och äggstockar. Det var väl allt. En hälsodeklaration också där man fick berätta om eventuella missfall, graviditeter osv.

  • Anonym (Mamma)

    Och det tog ett par veckor att få svar på alla prover.

  • Undrandee
    Anonym (Mamma) skrev 2020-08-15 14:02:42 följande:

    Och det tog ett par veckor att få svar på alla prover.


    Okej! Visade det något fel, om jag får fråga det?
  • Anonym (4)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-08-15 14:02:16 följande:
    Vi gick till privat gynekolog, landstingsansluten så klart. Vi fick lämna blodprov (båda) och spermieprov. Det gjordes en gynekologisk undersökning av livmoder och äggstockar. Det var väl allt. En hälsodeklaration också där man fick berätta om eventuella missfall, graviditeter osv.
    Du pratar nog om en infertilitetsutredning. Ts menar missfallsutredning.

    Ts: du kan vända dig både till regionen eller privat. I dessa coronatider går det nog fortare privat.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (4) skrev 2020-08-15 14:28:07 följande:
    Du pratar nog om en infertilitetsutredning. Ts menar missfallsutredning.

    Ts: du kan vända dig både till regionen eller privat. I dessa coronatider går det nog fortare privat.
    Ok! Jo jag menar fertilitet :)
    Undrandee skrev 2020-08-15 14:15:37 följande:
    Okej! Visade det något fel, om jag får fråga det?
    Nej, inga fel. Blev gravid månaden efter första besöket men slutade i missfall lite senare än dig, nu får vi se vad som händer.
  • Undrandee
    Anonym (4) skrev 2020-08-15 14:28:07 följande:

    Du pratar nog om en infertilitetsutredning. Ts menar missfallsutredning.

    Ts: du kan vända dig både till regionen eller privat. I dessa coronatider går det nog fortare privat.


    Ok men är det samma typ av prover då i missfallsutredning som i infertilitetsutredning?

    Vi har bara en privat klinik här i vår stad, så får hoppas vi kan få hjälp där!
  • Anonym (4)
    Undrandee skrev 2020-08-15 15:57:20 följande:
    Ok men är det samma typ av prover då i missfallsutredning som i infertilitetsutredning?
    Vi har bara en privat klinik här i vår stad, så får hoppas vi kan få hjälp där!
    Nej, det är olika prover. Fertil är du ju uppenbarligen så det är orsaken till missfallen som behöver utredas.
  • Undrandee
    Anonym (4) skrev 2020-08-15 15:59:42 följande:

    Nej, det är olika prover. Fertil är du ju uppenbarligen så det är orsaken till missfallen som behöver utredas.


    Ja något är fel uppenbarligen :(
Svar på tråden Ni som gjort utredning, hur går det till?