• Brommatjej

    Övertalighet vid föräldraledighet- vad gäller?

    Jag är föräldraledig och går tillbaka i tjänst till nästa år. Pga av omorganiseringar finns risken att vi kommer vara övertaliga på arbetsplatsen tills dess. Kan arbetsgivaren neka mig att komma tillbaka till arbetet då? Det finns flera personer på arbetsplatsen som har jobbat där kortare tid än vad jag har gjort.

  • Svar på tråden Övertalighet vid föräldraledighet- vad gäller?
  • Anonym (T)

    Svår fråga, utan att veta detaljer så går det inte att svara rakt av. Men du får inte diskrimineras pga föräldraledighet. Du kan däremot inte räkna med att ha samma arbetsuppgifter när du kommer tillbaka.

  • Anonym (Mads)

    Lagen om anställningsskydd gäller. Har du längre tids anställning (tiden du är föräldraledig räknas in) och ni har samma kompetens så är det någon av de som anställts senare som blir övertalig.

    Bra att veta är också att skulle du under FL bli uppsagd börjar uppsägningstid inte att gälla förrän du återgår i tjänst.

    Är du inte redan med i facket skulle jag rekommendera dig att gå med nu. De kan hjälpa dig och svara på frågor som gäller de avtal som finns på din arbetsplats.

  • Anonym (Johan)

    Att andra har kortare anställningstid behöver inte betyda att du får behålla din nuvarande tjänst. LAS skyddar din anställning men inte din exakta tjänst eller dina arbetsuppgifter. Behövs någon sägas upp kommer det inte bli du om andra har kortare anställningstid (och ni har likvärdig kompetens som är tillräcklig) då du i turordning inte hamnar längst ner. Som arbetsgivare har man dock möjlighet att erbjuda omplacering till andra än de med kortast anställningstid och om erbjudandet är skäligt måste du tacka ja eller bli uppsagd oavsett om din anställningstid är längre än andras. Finns domar på detta och tillämpas ganska mycket.

    Vill inte på något sätt skrämma upp dig men du ställer ju frågan och jag utgår ifrån att du vill veta olika scenarion snarare än att bara få den enkla förklaringen. Med det sagt så arbetar de flesta utifrån anställningstid. Din föräldraledighet gör inte att du är skyddad från förändringen, men uppsägningstiden tickar inte på under föräldraledigheten om det skulle gå så långt Utan först därefter.

Svar på tråden Övertalighet vid föräldraledighet- vad gäller?