• Anonym (TS)

Blåmärken på kroppen - vad tar man för prover? Hjälp mig!!

Hej.

Ringde VC i veckan då jag jämt har blåmärken på benen som jag inte vet hur de uppstår. I färgen är de oftast gula/gröna alltså sådär som de ser ur när de är på väg att försvinna (se bilder).

Har tagit blodstatus 3 ggr i år pga andra ärenden inom vården (gallstenar) vilket har varit normala allihopa när de kollar vita/röda blodplättar.

Fått hem brev nu där sköterskan skriver att läkaren vill komplettera med ytterligare prover.

Är såklart orolig för leukemi men borde de inte visat sig på någon av dessa blodstatus? Eller finns det andra sjukdomar som kan orsaka blåmärken?

Håll god ton. Är orolig.

• Svar på tråden Blåmärken på kroppen - vad tar man för prover? Hjälp mig!!
  • Anonym (TS)

Låret

• Anonym (Hmm)

Dricker du mkt alkohol eller Treo?

• Anonym (TS)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-08-16 01:34:22 följande:

Inget av det. Har däremot en livlig 1-åring som klättrar överallt på mig men kan det ge blåmärken...? Orolig. Blä.
  • Tiffany

Jag brukade få massa spontan blödningar förut, blåmärken från ingenstans... tog tester men hittade inget avvikande. Nu är det några år sen men hade de jämt förut. Hoppas det inte är någon fara med dig <3

• Anonym (Mamma)
    Anonym (TS) skrev 2020-08-16 01:36:15 följande:
    Inget av det. Har däremot en livlig 1-åring som klättrar överallt på mig men kan det ge blåmärken...? Orolig. Blä.
    Jag har också en liten skrutt, mina ben har blåmärken av samma färg som dina som jag aldrig vet hur de uppstått.
  • Mandel

Jag har varit mer eller mindre full av blåmärken sedan jag var liten och är nu 46.

Mamma var nervös att de skulle åka dit för barnmisshandel om något hände så jag skulle behöva vård.

Förra sommaren spände chefen ögonen i mig och frågade hur jag egentligen mådde. Han trodde någon misshandlade mig när jag bara blev blå av att packa och flytta.

Lyfte en tung säck i höstas och blev gröngul på hela undersidan av underarmen.

Förra huset så gick man runt diskmaskinen och med en familj som alltid lämnade luckan öppen...

Denna sommar är första gången så länge jag kan minnas som jag inte är full av märken på benen.

Har aldrig kollat upp varför jag får märken lätt eftersom det varit så hela livet.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Ssk)

Ipren, voltaren, pronaxen tex är lätt blodförtunnande om du äter något sådant läkemedel.

Prover de vill ta är säkert infektions- och leverprover som de alltid bruksr ta om de inte nyligen är tagna.

• Anonym (C)

Min morfar fick så mycket blåmärken att han t.o.m utreddes på hematologen, utan att det hittades någon förklaring, så jag har accepterat mig som en person som lätt får blåmärken. Morfar gilade honung och att äta honungsmackor varje dag hjälpte honom mot att få blåmärken. Vi förstod inte hur eller varför, men han hade ingen diabetes och åt glatt sina honungsmackor. Han blev 86 år.

• Anonym (Livy)

Jag är likadan, har alltid små blåmärken på benen. Just nu har jag 6 st.

Har aldrig kollat upp det, tror jag helt enkelt lätt får om jag slår i någonting. Ibland märker jag det själv när det händer men oftast inte.

• Anonym (Njae)

Jag är helt säker på att du inte behöver vara orolig för dessa små blåmärken. När man har små barn gör man saker man inte gjorde innan, kryper omkring på golvet med leksaker, man springer i fatt och slår benen mot soffbordet utan att märka det för att man ska hindra ungen från att ramla ner från soffa osv

När jag läste rubriken trodde jag du hade stooora märken på konstiga ställen men små fjuttiga blåmärken på benen är helt normalt.

• Anonym (A)

I min vardag är dina blåmärken ingenting. Jag får lätt blåmärken utan att veta varför och speciellt på benen. Slår jag mig illa får jag rejäla blåmärken som sitter i länge. Det här skulle inte oroa mig.

• Anonym (Been there)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-08-16 01:34:22 följande:

Anonym (Ssk) skrev 2020-08-16 08:36:39 följande:
    Ipren, voltaren, pronaxen tex är lätt blodförtunnande om du äter något sådant läkemedel. Prover de vill ta är säkert infektions- och leverprover som de alltid bruksr ta om de inte nyligen är tagna.

Jag var länge en sådan som fick blåmärken av nästan ingenting, fram tills att jag började behandla min migrän med sumatriptan istället för vanliga värktabletter.
  • Anonym (Greta)

Jagform stora blåmärken på benen jättelätt. Är inte sjuk. Har jag tex suttit på en barstol en längre tid får jag stora lila blaffor på baksidan av låren.
    Behöver inte vara nåt fel alls. 

• Anonym (TS)

Hej igen!

Vill bara meddela att jag fick lämna blodprover på VC och allt såg bra ut. Har oroat mig flera månader i onödan. Till er som inte tyckte det var mkt blåmärken så har jag haft betydligt värre märken och även på armarna osv, därav oron.

Tack för alla svar!

Svar på tråden Blåmärken på kroppen - vad tar man för prover? Hjälp mig!!