• Vattenliljan

    Måste man ha kontantinsats?

    Okej, här kommer en riktigt dum fråga, men jag blir inte klok på den info jag hittar på nätet. Jag och min man bor i bostadsrätt (värd ca 3 milj och vårt bostadslån ligger på 800tkr). Vi har precis börjat titta på att göra verklighet av vår dröm att köpa en tomt och bygga hus. Men vi har inte mycket pengar sparade, utan har hela tiden tänkt att en del av huset ju finansieras av att vi äger en stor del av vår nuvarande bostad, och de pengarna får vi ju loss sen när vi säljer. Men är det så att vi ändå måste spara pengar till en kontantinsats för att över huvud taget få köpa tomten? Eller kan vi utöka vårt nuvarande bostadslån för att betala kontantinsatsen?

  • Svar på tråden Måste man ha kontantinsats?
  • Pilsner

    Prata med banken, de har garanterat svar på era frågor.

    Givetvis kan ni öka ut lånet på nuvarande lägenhet. Men ni kommer dessutom behöva låna mer än så för att genomföra bygget. Det finns lite speciella omständigheter just när det gäller lån på pågående byggen. Banken vet!

  • Linnis92

    Hade ett par kompisar som byggde, för att köpa tomten så belånade de bostadsrätten, ca 800.000. När de kom till själva bygget så hade de någon form av byggnadakreditiv som sedan betalades när lägenheten var såld, kolla med er bank.

Svar på tråden Måste man ha kontantinsats?