Tjallat på arbetskompisarna, hjälp!
Vi är en grupp på 7 pers som jobbar två och två med en äldre handikappad person i sitt hem 24 hr om dygnet, 7 dagar i veckan. Han kan inte prata och knappt röra på sig och har demens.
Nu har det kommit fram att två av kollegorna nyper han så hårt i näsan ibland att han får blåmärke på nästippen. Det är när han inte vill öppna munnen för att ta sin medicin/äta/dricka. Så istället för att ha tålamod och låta det ta sin lilla tid så nyper de hårt i näsan så han blir arg, börjar skaka, får tårar i ögonen så han till sist blir tvungen att öppna munnen och då skyfflar de in mat/medicin där.
jag har inte sett detta beteende själv med egna ögon men en annan kollega berättade detta för mig att hon bevittnade detta och sa till att nej, så kan du inte göra. Det handlar om två kollegor som gör så här. Hon sa att hon tagit hand om problemet.
Sen kom en annan kollega till mig och sa att han också bevittnat detta och blev förskräckt och visade ett blåmärke på näsan för mig. Det var ungefär samma tidpunkt så vi tänkte att de kommer sluta nu.
Sen, ca 3 veckor senare så hade han ett stort blålila blåmärke igen på näsan, man kunde verkligen se att det var från att knipa hårt.
Igår berättade vi detta för hans sjuksköterska som kom. Hon sa att hon inte kommer prata med dessa personer för att inte göra ringa på vattnet här utan kommer göra en ny policy att man inte får tvinga patienterna att äta eller dricka.
Vi vet att detta kommer att komma fram att vi har sk tjallat och då kommer dessa två samt ringledaren att vända sig emot oss och göra våra liv här till ett helvete. Men å andra sidan vet vi att vi gjort rätt och stått upp för denna person vi har ansvar för.
Hur skulle ni ha gjort om detta gällde er?
Själv fattar jag inte att de inte omedelbart får sparken? Man kan ju inte misshandla människor till lydnad? Om matning tar tid så får det väl ta tid?