• Mon 17 Aug 2020 12:11
    2660 visningar
    8 svar
    8
    2660

    Fler som tycker att det är jobbigt att lämna på förskolan?

    Idag lämnade jag mitt barn 2 år på förskolan själv för första gången och det känns så fruktansvärt jobbigt. Vi hade inskolning tre dagar förra veckan och allt gick toppen men idag blev allt så fel.

    Precis innan vi skulle gå fick halva gruppen gå ut och inskolningsbarnen skulle vara kvar inne. Då blev mitt barn upprört eftersom han också ville gå ut. Att jag sen skulle gå ut utan honom köpte han inte utan blev jättearg. Han pedagog sa att jag bara skulle lämna över honom och gå så det gjorde jag men sedan var jag tvungen att gå förbi fönstren för att komma ut till parkeringen och då fick min sin syn på mig och vinkade. Av ren reflex log jag och vinkade tillbaks för det brukar vi göra hemma. Då skrek pedagogen ?nej? och viftade för att jag skulle gå och då brast det för mig. Ringde mamma redan på parkeringen och grät.

    Det känns så onaturligt att bara vända ryggen åt mitt barn när han är upprörd och att inte vinka tillbaka utan ignorera honom när han vill vinka finns liksom inte på kartan för mig.

    Jag fattar ju att jag inte ska hänga kvar där hela dagen men att Inte få säga hej då ordentligt och på det sättet vi brukar Kändes så hårt och fel.

    De andra föräldrarna verkade inte tycka att det var det minsta jobbigt trots att deras barn grät men för mig var det en fruktansvärd upplevelse.

    Finns det fler som tycker att lämningarna är jobbiga? Eller att hela grejen med förskola är jobbig? Alla mina vänner pratar bara om hur skönt det är när barnen är där och hur underbara pedagogerna är.

    Jag tycker bara att det kändes hårt och jobbigt att lämna och räknar timmarna tills jag ska få hämta honom igen.

  • Svar på tråden Fler som tycker att det är jobbigt att lämna på förskolan?
  • Mon 17 Aug 2020 12:41
    #1

    Första tiden var det lite konstigt och så men det gick snabbt över :) Tre dagar är däremot lite för kort tid för inskolning, tycker jag. Här har vi två veckor, men det behövdes inte för vår del, det gick smidigt ändå :)

  • Mon 17 Aug 2020 12:43
    #2

    Jag känner som dig men jag brukar förbereda barnet kvällen innan att imorgon ska vi åka till förskolan och vi pratar om vilka roliga saker man kan göra där. Sedan på morgonen säger jag till 30 min innan avfärd och pratar igen om allt roligt man göra på förskolan. Sen vid lämning så säger jag hejdå, vinkar glatt o sen går jag oavsett om barnet skriker eller gråter. Jag stannar kvar där barnet inte kan se mig o varje gång hör jag att han blir tyst o börjar leka. Skulle jag sen dyka upp i fönstret eller gå in till honom igen så börjar ju avskedet om...

    Dessutom skulle nog barnet leta mig mer om han vet att jag finns kvar nånstans. Nä, snabba avsked men med gott om tid hemma för att förbereda barnet vad som komma skall.

    Mitt barn grät första veckorna men nu har det vänt o han är glad både vid lämning o vill knappt åka hem.

    Ge det tid, var positiv mot allt vad förskola är och överför inte din oro på barnet.

    Det är nog mer jobbigt för föräldrar än för barnet tror jag i de flesta fall

  • Mon 17 Aug 2020 15:11
    #3

    Jag grät första tiden vid lämning. Inte så mitt barn såg då. Förstår dig verkligen, det gör ont att lämna dom så. Men för oss vände det jättefort, hoppas på detsamma för er.

  • Mon 17 Aug 2020 16:36
    #4

    Samma sits typ. Pedagoger som tycker man bara ska lämna över gallskrikande barn och gå "för det är så det är, barn är såna". Vad är pedagogiskt med det?

    Jag bestämde att jag bestämmer vad som funkar. Jag lämnar inte barnet ledset. Jag hade inte lämnat barnet skrikande till barnvakt hemma heller och bara gått. Men pedagogen blev sur för att jag stannade. Några dagar senare kunde jag lämna ett glatt barn utan att behöva stanna. Och pedagogen blev ännu surare för att min inskolningsmetod funkade. 

    Gå inte med på deras metoder om det inte känns bra.

  • Mon 17 Aug 2020 17:16
    #5

    Hej

    Jag är själv förskollärare och tyckte det var otroligt jobbigt att lämna i början och då hade jag en hyfsat nöjd unge att lämna...

    Jag kan säga att mer eller mindre tycker alla föräldrar det är jobbigt och många gråter i bilen från förskolan... det blir lättare.

    Det jag reagera på är att du inte fick vinka om barnet nu ville vinka.. brukar alltid säga till våra föräldrar när du väl ha bestämt dig är det viktigt att du visar för barnet att du går och då även går.. det är tufft för vissa barn när föräldrarna vacklar och inte kommer i väg.

    Men mitt bästa tips är att ringa eller sms efter en timme eller två så att du vet att barnet är igång och leker. Det är bästa känslan för mammahjärtat och vi brukar oftast skicka en bild som svar..

    Hoppas veckan fortsätter bättre <3

  • Wed 9 Sep 2020 21:49
    #6

    På vår förskola skickar de alltid en bild när man lämnat ett gråtande barn. Så värdefullt! Några minuter efter lämning får man ett sms ?nu ska vi kratta!? Och en bild på en glad unge med en liten kratta. Be att alltid få en bild.

    Att de andra föräldrarna verkar tycka det är lätt att lämna är bara fejk. Man fejkar för att visa barnet att allt är ok, men alla tycker nog att det är jobbigt.

  • Anonym­sju
    Wed 9 Sep 2020 21:54
    #7

    Du ska absolut få vinka glatt till ditt barn utan att känna skuld. Det är ju förman onaturligt att inte göra det. Otroligt märkligt av förskolläraren att bli arg över det!

    Jag pluggar just nu till förskollärare, har en 3 åring på förskolan och gör "alla fel" man kan göra som förälder, alltså stannar kvar, leker lite, intresserar mig för saker, tröstar lite extra osv. Jag är mamma, JAG tröstar mitt barn.

  • Thu 10 Sep 2020 08:48
    #8

    I början var det helt klart jobbigt speciellt om han var ledsen. Men ofta räckte det med att jag försvunnit runt hörnet för att han skulle lugna sig. 5 min senare fick jag en bild på ett strålande glatt barn.

    Nuförtiden är det inga problem alls för jag vet att han har jättekul på förskolan och att det är en liten och trygg miljö (privat driven). Så även om det finns dagar ibland då han tycker det är lite jobbigare så kan jag vila i tanken att han har det bra.

Svar på tråden Fler som tycker att det är jobbigt att lämna på förskolan?