• moafeliciaa

    Kan inte logga in på mitt användarkonto, HJÄLP!

    Jag har en HP dator med Windows 10, för ett par dagar sedan ploppade upp en ruta som sa '' din dator kommer att startas om inom en timme '' jag antar att det var för uppdateringar då jag sällan stänger av datorn utan bara sätter den i viloläge. 
    Sen igår när jag skulle in på datorn så kommer jag inte in med mitt lösenord!? Jag kan heller inte begära ett nytt lösenord eftersom kontot är kopplat till ett gammalt mobilnummer och en gammal mail. 
    Jag fick då till mig att jag skulle gå in och försöka bevisa min identitet med personuppgifter och skriva in mailadresser jag senast skickat mail till och exakta ämnesrader och de skulle kontakta mig inom 24h om en lösning. 
    Jag fick ett mail imorse där det stod något i stil med '' vi kan inte säkerställa att detta är din identitet '' 
    Så detta gick alltså inte heller. 
    Vad fan kan jag göra? Får panik eftersom mina skolarbeten ligger på datorn. 

  • Svar på tråden Kan inte logga in på mitt användarkonto, HJÄLP!
  • SprucknaGummit

    Problemet, som jag ser det är att du bara har ett konto på datorn.. Ditt eget..

    Detta pga. att Microsoft LURAR folk när det är dags att skapa konton på datorn.. 
    Istället för att skapa ett separat Adminkonto (som t.ex. i linux) så lurar (eg. TVINGAR microsoft dig att "logga in med DITT microsoftkonto"..

    Detta leder till dubbelfel..
    1: Du loggar alltid in med datorn adminkonto.. och alla smittor, attacker etc. utnyttjar DINA administratörs-behörigheterr för att skapa oreda i din dator..

    2: Du går miste om chansen att rädda dig, i tillfällen som detta, då du nu skulle ha loggat in på datorn med ditt admin-konto och fixat så du får logga in på ditt konto med ett nytt microsoftkonto (och ha det gamla kontots e-post etc. kvar i E-post-appen)

    Men åter till ditt problem..

    Prova på annan dator/surfplatta/mobil att via webbläsare logga in på ditt konto via t.ex. outlook.com  eller ännu hellre: https://account.microsoft.com/

    O
    ch försök via dessa att prova fram det lösenord du hade..

  • ljus

    Om det är personliga filer på mappar så kan du ev. komma åt dem via en annan dator, men då måste hårddisken tas ur och koppas till den nya datorn.

Svar på tråden Kan inte logga in på mitt användarkonto, HJÄLP!