• Anonym­sju
    Mon 17 Aug 2020 15:52
    1014 visningar
    12 svar
    12
    1014

    Finns det "perfekta" jobbet?

    Har funderar jättemycket på jobb den senaste tiden. Dels för att jag blev arbetslös efter 7 år som anställd i somras. Jag tycker jag hör negativt om alla jobbkategorier, och man undrar om det finns nåt "perfekt" arbete. Jag har familj och vänner som nån jobbar på kontor, en annan som frisör, lager, inom bygg, i butik, förskollärare.

    Alla klagar på nåt sätt och typ avråder en att jobba med det.

    Lite nyfiken om det finns någon här som faktiskt är helt nöjd med sitt yrke?

  • Svar på tråden Finns det "perfekta" jobbet?
  • Mon 17 Aug 2020 15:56
    #1

    Ja, är helt nöjd med mitt arbete och skulle inte vilja ha något annat yrke. Dock kan jag väl ha synpunkter på arbetsgivaren ibland men yrket passar mig som hand i handske.

  • Mon 17 Aug 2020 16:03
    #2

    Jag älskar mitt jobb! Jag har förmånen att få jobba med min hobby. Självklart finns det dagar som är slitiga och jobbiga och yrket sliter på kroppen, men det är ändå ett yrke jag varmt rekommenderar!

  • moaguu­un
    Mon 17 Aug 2020 16:03
    #3

    Ett perfekt jobb ser ju olika ut för alla. Eftersom alla är olika som personer. 

  • Mon 17 Aug 2020 16:08
    #4

    Jag älskar mitt jobb och kommer aldrig sluta

  • GGN
    Mon 17 Aug 2020 16:15
    #5

    Nja, nej. Men min erfarenhet är att det i alla fall kan bli 99% perfekt beroende på ledarskapet, och kollegorna.

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Mon 17 Aug 2020 16:15
    #6

    Ni som älskar era jobb, dela gärna med er av vad ni jobbar med! :)

  • Mon 17 Aug 2020 16:51
    #7
    Anonymsju skrev 2020-08-17 16:15:47 följande:

    Ni som älskar era jobb, dela gärna med er av vad ni jobbar med! :)


    Jag jobbar som hästskötare på en stor ridskola. Kan jämföras med att jobba på lantbruk så får man en ungefärlig bild av vad yrket innebär.
  • Mon 17 Aug 2020 18:53
    #8

    Jag tror inte det perfekta jobbet finns om det perfekta jobbet betyder att man aldrig har en jobbig/stressig dag, blir trött eller tvivlar på sig själv, har fantastiska kollegor som aldrig gör fel, osv osv. Alla jobb är jobbiga ibland, även om man tycker det är roligt för det mesta. 

    Mitt jobb är långt ifrån perfekt även om det periodvis är roligt, men jag har försökt jobba ganska mycket med min inställning till jobbet och försöker verkligen att inte identifiera mig med mitt yrke. Det har varit sjukt hälsosamt för mig. Lite grann som att jag tar på mig en cape när jag kommer till jobbet, då är jag på jobbet och gör mitt bästa, och när jag åker från jobbet så tar jag av den. Och när capen är av då är jag "mig själv" och allt det där som inte(!) har med mitt arbete att göra.

    Har även övat på att svara andra saker på frågan "jaha och vad gör du då?" (=vad jobbar du med), då kan jag svara "ptja, jag brukar vara ute i naturen... jag gillar att kolla serier... gillar att umgås med mina vänner... är ganska kul att laga mat också" och oj vad folk blir ställda! 

    Låter kanske "hemskt" i vissa öron men försöker se mitt jobb som något jag behöver göra för att ha tak över huvudet, mat på bordet, och för att jag ska ha råd att göra det där som jag väljer själv, min fritid. Många "är" sitt arbete eller sin yrkesroll och så länge man "är" sitt arbete, att det är ens ständigt återkommande referenspunkt när man är i sociala sammanhang eller i relation till andra människor, så tror jag det är svårt att till 100% släppa sitt arbete när man inte jobbar. Eller att många kanske är så tätt ihopknutna med sitt yrke att dom är lite vilsna utan det.

    Det bästa jobbet jag haft är diskare. Supertydligt, visste precis vad jag skulle göra, inget tjafs, svårt att misslyckas, jag jobbade hårt, sen gick jag hem och ingen chef eller kollegor behövde min uppmärksamhet utanför arbetstid. Kunde bara släppa allt så fort jag satte foten utanför arbetsplatsens dörr och hade aldrig dåligt samvete för "borde gjort det och det lite bättre" eller att jag låg på nätterna och stressfunderade på allt jag hade att göra på jobbet.
    Lite off topic men.

    När folk frågat mig vad jag jobbar med brukar jag säga att det är jättekul och "är du en person som gillar sånt här eller sånt här då är det ett superroligt jobb!". Den dagen jag börjar snacka skit om mitt jobb och avråda andra från att söka sig till det så är det ett tecken på att jag borde säga upp mig. 

  • Mon 17 Aug 2020 21:04
    #9

    Det perfekta yrket där alla automatiskt trivs och ingen någonsin är missnöjd tror jag inte existerar.

    Ett jobb där man oftast trivs men har enstaka dåliga dagar när det är stressigt, kollegorna är jobbiga och kaffemaskinen trasig är däremot fullt möjligt att hitta inom de flesta branscher.

    För någon är det jobbet något tekniskt och man skulle bli galen av att jobba med människor, för någon annan är det tvärt om, osv osv. 

  • Mon 17 Aug 2020 21:24
    #10

    Observera att det sällan/aldrig är yrket som är fel utan missnöjet riktas mot det specifika företaget man är anställd på, chefen/ledningen, vissa kollegor, kollektivavtal och löner, arbetstider, förmåner, ens egna förutsättningar etc..

    Till och med två anställda på samma jobb kan ha vitt skilda åsikter om sitt jobb just för att det handlar om ens egna upplevelser och preferenser. Ta bara uskor på sjukhuset just nu och vad de upplever. Två på samma avdelning men skilda skift, en är spyless på jobbet och den andra stormtrivs.

  • Tue 18 Aug 2020 18:51
    #11

    Jag är otroligt nöjd med det jag gör. Jobbar på myndighet, har inte kontakt med myndighetens kunder utan handlägger ärenden och jag älskar det. Det är en fantastisk arbetsplats och jag älskar mina kollegor och vi har grymma chefer. Har roligt varje dag och det känns som att hänga med kompisar typ. Trodde aldrig jag skulle hitta ett jobb som känns som drömjobbet för min del men det gjorde jag. Det enda negativa är att lönen inte är särskilt bra men det spelar faktiskt ingen roll för jag klarar mig väldans bra ändå. Så för mig är det perfekt faktiskt. Högre lön innebär mer ansvar och det vill jag inte ha i dagsläget :) Skulle önska mig bättre luft på kontoret dock haha.

  • Thu 27 Aug 2020 21:18
    #12

    Om du är perfekt för jobbet är jobbet perfekt för dig....hahahaha nämen kanske frilans journalist skulle passa dig...
    Det är frihet, kreativitet och äventyr! =)
    Vad har du talang och intresse för? 

Svar på tråden Finns det "perfekta" jobbet?