• Linhan89

    Hjälp i barnvagnsdjungeln för en riktig naturfamilj

    Nog är det en djungel att finna ut vad man ska ha när man har noll erfarenhet (första barnet) . Vi bor på landet med grusväg, milda vintrar. Både jag och sambon är väldigt aktiva skogsmänniskor, önskar en barnvagn som helt enkelt passar för outdoor, det är iaf det primära användningen för oss. Har ni några tips om vilka som fungerar för er till just dessa ändamål, och varför ? Vilket nit ska man inte gå på etc . Tacksam för hjälp !

  • Svar på tråden Hjälp i barnvagnsdjungeln för en riktig naturfamilj
  • Gurkan25

    Crescent classic har vi som bor på landet. Fick dock sälja den när vi fick tvillingar. Supernöjd med den och hatar bugaboo donkey som vi har nu.


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • S23

    Hesba. Vilken modell som helst. Dåligt andrahandsvärde så säljs till otroligt bra priser begagnat.

    Vagn med bättre fjädring finns inte. Fyra fasta hjul och OTROLIGT lättrullad, går inte att jämföra med Emmaljunga och britax för det är enorm skillnad

  • Ebo88
    Linhan89 skrev 2020-08-18 08:38:01 följande:

    Någon av dom som blir realtivt små i hopfällningen?


    Inte emmaljunga mondial de luxe. Den kan bli mindre om man viker ihop liggdelen men det tar lite tid och chassit tar ändå lite plats oavsett
  • Linhan89
    Ebo88 skrev 2020-08-18 08:43:59 följande:

    Inte emmaljunga mondial de luxe. Den kan bli mindre om man viker ihop liggdelen men det tar lite tid och chassit tar ändå lite plats oavsett


    Okej tack för svar ! Vi reser också en del, förstår att det är svårt att få allt i ett men isåfall skulle det också vara ett önskemål
  • Ebo88
    Linhan89 skrev 2020-08-18 08:47:54 följande:

    Okej tack för svar ! Vi reser också en del, förstår att det är svårt att få allt i ett men isåfall skulle det också vara ett önskemål


    Ska man resa långt så kan man ta bort hjul och vila chassit mindre och vika ihop liggdelen så den nästintill blir platt, men det är inte värt att vika ihop den så om man ska till affären och använda vagnen p så sätt haha.

    Men jag gillar vagnen skarpt. Sittdel följer med, riktiga bastanta hjul så man tar sig fram och bra komfort för barnet. Stilren :)
  • Fredde1981

    Fundera på bärsele, sjal ocj bärstol när barnet blir större.

    Om man vill vara ute i naturen finns det egentligen ingen vagn som är särskilt lämpad.

    Fasta hjul är snudd på krav iaf, vi hade Emmaljunga någonting och den funkade så länge det fanns någon form av väg eller bredare stig.

    Började med sele så fort dottern blev tillräckligt stor (jag lärde mig aldrig använda sjalen) och när hon blev för stor för den blev det bärstol.

    Vagnen användes även den då vi inte var ute i naturen.

  • Linhan89
    Fredde1981 skrev 2020-08-18 15:14:34 följande:

    Fundera på bärsele, sjal ocj bärstol när barnet blir större.

    Om man vill vara ute i naturen finns det egentligen ingen vagn som är särskilt lämpad.

    Fasta hjul är snudd på krav iaf, vi hade Emmaljunga någonting och den funkade så länge det fanns någon form av väg eller bredare stig.

    Började med sele så fort dottern blev tillräckligt stor (jag lärde mig aldrig använda sjalen) och när hon blev för stor för den blev det bärstol.

    Vagnen användes även den då vi inte var ute i naturen.


    Nej men de förstår jag också att det inte går natt köra offroad men iaf att den kan fungera i huvudsak på lite dåliga vägar plus där vi bor som är kletig grusväg hela vintern etc. Bärsele och rygga blir de så snart det går att användas ??
  • fjanten

    Liten ihopfälld och rejäl terrängvagn går inte så väl ihop Snarare två olika sidor i djungeln - skulle jag säga. Föreslår snarare en hemmavagn och en vagn ni har med er i bilen.

  • Linhan89
    fjanten skrev 2020-08-18 18:06:56 följande:

    Liten ihopfälld och rejäl terrängvagn går inte så väl ihop Snarare två olika sidor i djungeln - skulle jag säga. Föreslår snarare en hemmavagn och en vagn ni har med er i bilen.


    Nej men precis som jag skrev så har jag ju redan förstått att det är svårt att få båda dessa. Dock reser vi mycket långt och då kan man ju isåfall plocka ner vagnen lite mera än om man bara ska till affären fram å tillbaka
  • nnnnnnnn

    Kör på 2 vagnar:
    1 rejäl med bra gung i till terrängkörning
    1 babyzen yoyo eller liknande som blir som en väska ihopfälld

  • S23
    Linhan89 skrev 2020-08-18 19:52:53 följande:

    Nej men precis som jag skrev så har jag ju redan förstått att det är svårt att få båda dessa. Dock reser vi mycket långt och då kan man ju isåfall plocka ner vagnen lite mera än om man bara ska till affären fram å tillbaka


    En fråga. När ni reser. Handlar en del av dessa resor om resor till era föräldrar? Om så är fallet skulle jag köpa en vagn att ha hos dem. Så har vi gjort. Fick tag på 90-tals brio (sprillans ny då den stått på lager) för 500 kronor som jag har hos mina föräldrar så behöver aldrig ha med vagn när

    Vi reser dit. Då kan man kanske nöja sig med en lite enklare resevagn för de andra resor man gör
  • Linhan89
    S23 skrev 2020-08-18 20:35:27 följande:

    En fråga. När ni reser. Handlar en del av dessa resor om resor till era föräldrar? Om så är fallet skulle jag köpa en vagn att ha hos dem. Så har vi gjort. Fick tag på 90-tals brio (sprillans ny då den stått på lager) för 500 kronor som jag har hos mina föräldrar så behöver aldrig ha med vagn när

    Vi reser dit. Då kan man kanske nöja sig med en lite enklare resevagn för de andra resor man gör


    Ja faktiskt mycket resor handlar om dit ! Bra där tack för tipset ! Finns ju många riktigt billiga vagnar att använda som reserv !
  • S23
    Linhan89 skrev 2020-08-18 22:35:23 följande:

    Ja faktiskt mycket resor handlar om dit ! Bra där tack för tipset ! Finns ju många riktigt billiga vagnar att använda som reserv !


    Då begöver ni kanske heller inte ha både ligg och sittdel där. Räcler med sittvagn med fullt liggläge och mjuklift i. Liggdelen används ju typ ett halvår så känns ju kanske onödigt med både ligg ocj sittdel på sådan vagn
  • S23
    Linhan89 skrev 2020-08-18 22:35:23 följande:

    Ja faktiskt mycket resor handlar om dit ! Bra där tack för tipset ! Finns ju många riktigt billiga vagnar att använda som reserv !


    Vill bara råda dig att vara observant på mögel. Jag kollade nitiskt men missade ändå mögel i sufletten på en vagn jag köpte. Spelade dock ingen roll eftersom jag mest var ute efter hjulen att ha som reserv till den jag har. Kostade 200 kronor och att köpa hjul kostar typ 500 styck så garanterat värt det ändå.

    En hesba. Som sagt enligt mig världen bästa vagn.

    Men som sagt. Lys med ficklampa i sufletten och fråga så att vagnen förvarats inomhus. Visst kan folk ljuga. Men lite större chans att slippa mögel få

    Iaf
Svar på tråden Hjälp i barnvagnsdjungeln för en riktig naturfamilj