• Mon 17 Aug 2020 21:39
    279 visningar
    1 svar
    1
    279

    FA, F skatt?

    Hej!

    Jag känner mig helt vilsen i det stora skatteverket.

    Jag jobbar som anställd och har en Facebook sida som dra in pengar till mig.

    Vi pratar om 3-5 tusen per månad.

    Jag har läst att man ska betala skatt på alla pengar man får in och jag vill inte göra något brott mot skatteverket.

    Men jag vet inte vad ska jag anmäla mig hos skatteverket.

    Bli det f skatt, hobby verksamhet eller FA skatt för jag har jobb?

    Har läst att FA skatt är inte det bästa då de räknar ihopp min alla inkommande pengar.

    Jag har bara ett konto, och dit kommer in alla pengar, mitt lön, vad jag säljer från hemmet, om min barn få lite pengar för saker de gör från mina föräldrar eller om dom plockar bär och säljer det, och vad jag får in från facebook sida.

    Kan någon snäll själ hjälpa mig att göra rätt för vill verkligen inte göra bedrägeri.

    Tack för hjälpen.

  • Svar på tråden FA, F skatt?
  • Tue 18 Aug 2020 06:10
    #1

    Du bedriver en näringsverksamhet via din Facebook-sida.

    Det enklaste är att du startar en Enskild näringsverksamhet. Dvs du får FA-skatt. (översatt både Företagare och Arbetare)

    I samband med det så ska du momsregistrera dig. Det är två olika ansökningar. Hädan efter så ska du spara alla kvitton som kan härröra från verksamheten. För dom får du nämligen dra av mot intäkterna i verksamheten.

    Intäkter - Utgifter = Vinst/lön som ska skattas.

    Ring och prata med skatteverket. De flesta där är hjälpsamma och jag har inte upplevt att någon försökt "sätta dit" mig. Jag brukar ställa mina frågor och få svar.

Svar på tråden FA, F skatt?