• presente

    Laxeringsmedel - Laxoberal

    Jag har under närmsta 15 åren haft problem med förstoppning. När ja blev gravid frågade jag min BM om det var okej att ta Dulcolax vid nödsituationer. Jag försöker äta mycket frukt plommon och fiberrikt men ibland hjälper inte det.

    BM sa att det är okej att ta Dulcolax en gång i veckan. (Tar det mer sällan än så)

    Av någon anledning har jag alltid trott att Dulcolax och Laxoberal är samma sak. Skillnaden att ena är i tablett form och andra i dropp form.

    Är i vecka 17 nu och tog Laxoberal igår natt. Vaknade upp på 04 med magkramper som aldrig förr. Började googla för att försäkra mig om att det inte var någon fara och lugna mig. Upptäcker då att Dulcolax inte innehåller samma ämnen som Laxoberal.

    Laxoberal innehåller natriumpikosulfat medan Dulcolax innehåller något bisakodyl helt olika ämnen!

    På FASS står det ? Det saknas adekvata, välkontrollerade studier på gravida kvinnor. Lång erfarenhet har inte visat någon skadlig eller oönskad effekt under graviditet. Djurexperimentella data talar ej för ökad risk för fosterskada. Vid graviditet skall dock natriumpikosulfat, liksom alla läkemedel, endast tas på medicinsk inrådan.?

    Sååå otroligt besviken på mig själv att jag är efterklok och bara utgår ifrån att de samma sak.

    Är det någon som har erfarenhet av att använda laxoberal under graviditeten? Det står inte alls mycket när man söker online. Jag får panik av att googla på det. När man söker så har vissa tagit för att få igång förlossningen? Vad har ja gjort : ( kommer det här starta igång förlossningen? Får barnet i sig massa laxeringsmedel nu?

    Jag känner mig så dum som frågar men man får sån himla panik! Ska försöka få tag på min BM idag.

Svar på tråden Laxeringsmedel - Laxoberal