• Anonym (Städkärringen)

Varför har vi så dammigt?

Som rubriken antyder, har vi väldigt dammigt hemma. Jag dammsuger och våttorkar, men det hjälper inte mer än några få dagar, innan det ligger drösvis med damm under bord och soffa (där de så klart också dammsugits och torkats under).

Problemet är inte att jag är dålig på att städa. Jag har städat många hem under de 20 år jag bott hemifrån, alltid med gott resultat. Dammsugaren är ny, har varit utlånad till en kompis som dammsugit med den utan problem. Min mamma var här och städade när jag var nyopererad. Också efter hennes städning var det samma dammiga resultat.

Vi bor i en hyfsat nyproducerad lägenhet (fem år) med rätt stora problem med inomhusklimatet. Vi har ständigt väldigt, väldigt varmt och under stora delar av året, också väldigt torrt. Vi har luftfuktare i sovrummen för att inte vakna med onda halsar och täppta näsor. Eftersom det är varmt, har vi ofta öppet åt olika håll. Vi har inga öppningsbara fönster, utan enbart balkongdörrar.

Har någon en teori om vad som kan vara fel?

• Svar på tråden Varför har vi så dammigt?
  • Mrs Moneybags

Olika lägenheter blir olika dammiga. Det märkte jag när jag flyttade för tre år sedan. Min nya lägenhet är inte ens i närheten så dammig som min förra. I den förra lägenheten kunde jag t ex damma av tv:n och någon timme senare var det ett lager av damm på den igen. Jag vet dock inte vad skillnaden är. Kanske ventilationen? 

• Anonym (Städkärringen)
    Mrs Moneybags skrev 2020-08-18 09:49:52 följande:

Olika lägenheter blir olika dammiga. Det märkte jag när jag flyttade för tre år sedan. Min nya lägenhet är inte ens i närheten så dammig som min förra. I den förra lägenheten kunde jag t ex damma av tv:n och någon timme senare var det ett lager av damm på den igen. Jag vet dock inte vad skillnaden är. Kanske ventilationen? 

Ja, ungefär som här! Jag dammade mitt piano för två dagar sen. Nu är det ett tunt lager damm på alla tangenter. Väldigt ofräscht!
  • Mandel

Ventilation påverkar och så behöver man byta filter i dammsugaren ibland.

Är filtret dåligt så blåser den ut massa damm igen som yr runt igen.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Städkärringen)
    Mandel skrev 2020-08-18 10:12:36 följande:

Ventilation påverkar och så behöver man byta filter i dammsugaren ibland.

Är filtret dåligt så blåser den ut massa damm igen som yr runt igen.

Det är bytt flera gånger om. Min spontana tanke var ju så klart att dammsugaren inte funkade längre, så den har fått så mycket kärlek att den spinner som en liten kattunge numera. Det hjälper dock inte mot dammet.
Svar på tråden Varför har vi så dammigt?