• Nina4199

    Hur valde du ett namn?

    Hej,

    Jag heter Nina och jag är från Tyskland. Jag läser svensk och tysk på universitetet i Greifswald. Nu ska jag skriva en läxa om motivation bakom namnet. Jag letar efter aspekter som är viktiga för föräldrarna när de ger namn. Intressant är t.e.

    - Välklang

    - harmonin med syskonnamn

    - religiösa skäl

    - Namn av familjemedlemmar

    - Är barns kön viktigt för att ger en namn

    Var de här eller andra aspekter viktiga för dig när du valde ett namn? Jag skulle vara mycket glad om ni kunde hjälpa mig. Tack så mycket!

    Hälsingar Nina

  • Svar på tråden Hur valde du ett namn?
  • Xenia

    För mig:

    - Välklang

    - harmonin med syskonnamn

    Jag föredrar också tydligt kvinnliga eller manliga namn framför "unisex"-namn. Om namnet har en fin betydelse är ett plus. Det ska inte vara alltför vanligt heller.

  • Selmans

    - vi har ett speciellt efternamn och ville att det skulle passa med det.

    - vi ville att det ska vara internationellt gångbart.

    - vi ville ha ett klassiskt namn som troligtvis kommer anses vackert under många kommande generationer

    - vi ville inte ha ett kraftigt religiöst kopplat namn.

    - vi ville inte ta ett namn från en nu levande släkting, sträcker sig till kusinledet.

    - harmonin i namn + efternamn är viktigt

    - vi vill inte ha ett namn som automatiskt ger smeknamn.

  • 10oktober

    Första barnet: släktnamn med stor symbolik för en av föräldrarna. Tredje namnet är släktnamn från den andra föräldern och mittennamnet valdes för att de två andra inte flöt så bra ihop.

    Andra barnet: i samma stil som syskonets men valdes för att det var fint. Letade efter släktnamn men hittade inget vi tyckte var fint nog. Andra- och tredjenamnet är släktnamn.

    Med båda barnen var det även viktigt att namnen inte var alltför vanliga.

  • Themis

    Är från Skåne och vi har ofta tre förnamn.

    Då tar vi ett från mannens släkt, ett från min släkt, och så fick vi enas om tilltalsnamnet.

    -Namn utan Å/Ä/Ö känns naturligt för oss även om det klart är lite tråkigt om alla nordiska namn går förlorade för att folk tänker så.

    -inga namn som finns i nära levande släkt eller bland kompisars barn

    -inget religiöst

    - förnamn och efternamn ska passa ihop tycker vi- dvs om förnamnet är enkelt så kan efternamnet vara mer komplext, eller vice versa.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
Svar på tråden Hur valde du ett namn?