• Tue 18 Aug 2020 17:54
    16005 visningar
    5 svar
    5
    16005

    Hjälp! Referensvärden på papp-a och hcg fri betakedja

    Hej. Är det någon som vet referensvärderna på papp-a och hcg fri betakedja? Ska vara i IUL.

    Har gjort blodprov inför kub och fått provsvar men vet inte vad som är bra och dåligt. En vecka kvar till kub och jag är orolig. Tacksam för svar om någon vet.

  • Svar på tråden Hjälp! Referensvärden på papp-a och hcg fri betakedja
  • Wed 19 Aug 2020 06:44
    #1

    Det är många som brukar ställa frågan här på familjeliv men aldrig någon som svarar tyvärr. Jag tror att (men är inte säker) referensvärdena beror på vilket labb som analyserat provet. Sen räknas ju mycket annat än blodprovet in i din risksiffra, som ålder, vikt, nackspaltens bredd, om du röker eller ej, din etnicitet osv. Om jag var du så hade jag försökt ta det lugnt en vecka i väntan på ultraljudet <3 Hoppas det går bra!

  • Sincer­e
    Wed 19 Aug 2020 07:31
    #2

    Referensvärdet beror på vilken enhet det mäts i, har för mig att det ligger på 1000. Minns inte men kan kolla upp det om ingen annan svarat. Gjorde KUB förra året och fick det då utskrivet. Jag hade för lågt papp-a och för högt beta hcg.

  • Sat 22 Aug 2020 19:20
    #3
    -1

    Beror helt på de andra värdena som någon skriver. Då kan få ?dåliga värden? på blodprov och på det viset få högrisk men sedan kan ålder osv dra ner siffrorna till lågrisk. Beror helt på sammansättningen av allt. Endast dessa värden var för sig är inte tillförlitliga då de ses ihop med helheten och flera andra saker :)

  • Sat 22 Aug 2020 20:31
    #4
    Enmsik skrev 2020-08-22 19:20:44 följande:

    Beror helt på de andra värdena som någon skriver. Då kan få ?dåliga värden? på blodprov och på det viset få högrisk men sedan kan ålder osv dra ner siffrorna till lågrisk. Beror helt på sammansättningen av allt. Endast dessa värden var för sig är inte tillförlitliga då de ses ihop med helheten och flera andra saker :)


    Mitt PAPP-A låg på 2,111 IU/L och HCG låg på 60,3 IU/L. 25 år då, nackspalt 1,3mm om jag kommer ihåg rätt och ultraljudet gjordes 13+0. :) vi fick en lågrisk på 1/20000. Det kanske kan hjälpa dig lite i dina funderingar.
  • Sun 23 Aug 2020 07:28
    #5

    Hej?

    Ingen aning om referensvärde, för som flera skrivit så mycket som räknas in. Men jag hade hcg 41,8 IU/L och papp a 1,813 IU/L Och vi fick 1:20000 på alla 3 trisomier

Svar på tråden Hjälp! Referensvärden på papp-a och hcg fri betakedja