• Nina4199

    Hur valde du ett namn?

    Hej,

    Jag heter Nina och jag är från Tyskland. Jag läser svensk och tysk på universitetet i Greifswald. Nu ska jag skriva en läxa om motivation bakom namnet. Jag letar efter aspekter som är viktiga för föräldrarna när de ger namn. Intressant är t.e.

    - Välklang

    - harmonin med syskonnamn

    - religiösa skäl

    - Namn av familjemedlemmar

    - Är barns kön viktigt för att ger en namn

    Var de här eller andra aspekter viktiga för dig när du valde ett namn? Jag skulle vara mycket glad om ni kunde hjälpa mig. Tack så mycket!

    Hälsingar Nina

  • Svar på tråden Hur valde du ett namn?
  • Tow2Mater

    Tilltalsnamnet :Internationellt gangbart, spegla konet, och inte paminna negativt om nagon vi haft negativa tankar om i vara liv. Det var svart, men hittade ett till slut vi bada gillade. Andra namnet: efter en narstaende slakting.

  • Pimpinellan

    Första barnet: ett visst tema, vi hade haft det som förslag under alla år vi kämpade för att få barn, det funkar utomlands, inte jättevanligt. Gammalt och hederligt typ. Andranamnen släktnamn.
    Andra barnet: samma tema som första, men det råkade vara ett släktnamn också. Funkar utomlands. Lite vanligare än första barnets namn, men inte alls jättevanligt. Återigen gammalt och hederligt. Andranamnen släktnamn.

  • fluu

    Vi hade en lista med namn och det var bara ett som passade. Andranamnen är släktnamn som kändes viktiga.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Madame98

    För mig var det viktigt att namnet hade någon koppling till vår religion och samtidigt var ett internationellt namn eller ett namn som var känt i både Sverige och i hemlandet.

  • Norrut

    Som tilltalsnamn ville vi ha ha ett namn med nordiskt ursprung som funnits i Norden under längre tid (minst några hundra år). Vi ville tycka om hur namnet lät och namnets betydelse.

    I andranamn ville vi ha ett släktnamn, från en släkting som varit en bra person eller på andra sätt betydelsefull.

  • Linnea.12

    För att ge ett kort svar skulle jag nog säga välklang.

    Jag tror också det är vanligaste anledningen. Även om man väljer ett släktnamn så tror jag att man ändå vill tycka om namnet själv, att det ska låta bra i förälderns öron. Det verkar också vara den vanligaste frågan här familjeliv, "vilket namn tycker du är finast/låter bäst av (xx förslag)". Så gå in på någon av de där sidorna där man frågar om namnförslag så hittar du säkert mängder av material till din studie om vad föräldrar tycker om olika namn och hur de låter i deras öron. Någon som skrev i något forum att ett visst namn lät hårt etc. Det låter si och det låter så skriver många när de har åsikter om namnförslag till barn.

Svar på tråden Hur valde du ett namn?