• Anonym (Polly)

Ni som är poly - hur värnar man om flera kärleksrelationer samtidigt?

Den här trådstarten skulle egentligen behöva ligga i "relationsmöjligheter" men fick hamna här med problemen...

Jag är lyckligt gift och polyamorös. Min äkta hälft är man och vi har varit tillsammans i 7 år. Vi försöker bli gravida och planerar en framtid med ett barn.

Med min mans samtycke har jag nyligen träffat en tjej som jag trivs väldigt bra med. Hon bor 1,5 h från mig och har barn. Vi känner båda att vi vill ge en eventuell relation en chans men är osäkra på hur sådana här relationer egentligen fungerar.

Tänker att det måste finnas fler polyamorösa personer här som kan ge tips och idéer och berätta lite om hur era relationer fungerar. Vad ska man tänka på? Se upp med? Hur lever man bäst i vardagen och hur fungerar familjelivet? Hur värnar man om allas välmående?

Tacksam för svar från personer med erfarenhet av flera kärleksrelationer samtidigt. Inlägg med negativa åsikter kommer varken få uppmärksamhet eller svar.

• Svar på tråden Ni som är poly - hur värnar man om flera kärleksrelationer samtidigt?
  • Anonym (handendär)

Min erfarenhet är att det inte fungerar om det handlar om att en person lever dubbelliv, även ett öppet sådant. Jag har testat den versionen och har flera andra runt omkring som har, och vi säger alla samma sak. Två tvåsamheter funkar oftast inte. Tresamhet funkar, fyrsamhet funkar också, men inte två tvåsamheter. Det är när man har det som det blir dragkamp och i en dragkamp är det alltid någon som faller.

Det kan fungera bättre om alla tre bor under samma tak och de andra två har en god vänskapsrelation och allihop har ett gemensamt liv och en gemensam önskan och mål att hålla ihop som familj. En enhet med flera komponenter snarare än flera enheter om du förstår vad jag menar.

Vilket som så önskar jag dig lycka till.

Svar på tråden Ni som är poly - hur värnar man om flera kärleksrelationer samtidigt?