• Haxor

    Ni som har barn sedan tidigare förhållande?

    Ni som har barn sedan tidigare förhållande, hur gör ni vid jul och födelsedagar?

    Ifall ni har ett födelsedagskalas för ett barn ni har sedan ett tidigare förhållande, bjuder ni även hem den andra föräldern till barnet?

    Samma vid jul, firar ni julafton tillsammans med den andra föräldern?

    Du som svarar, skriv även ifall ni lever i ett nytt förhållande numera, eller inte.

  • Svar på tråden Ni som har barn sedan tidigare förhållande?
  • aerial

    Vi har varsina släktkalas, sen har vi ofta barnkalaset ihop. På barnets födelsedag träffas jag, pappan och barnet och fikar.

  • aerial

    Glömde, jag har ett förhållande sedan fem år (särbo), pappan har förhållande och ett nytt barn.

  • sextiotalist
    Haxor skrev 2020-08-19 17:42:29 följande:

    Ni som har barn sedan tidigare förhållande, hur gör ni vid jul och födelsedagar?

    Ifall ni har ett födelsedagskalas för ett barn ni har sedan ett tidigare förhållande, bjuder ni även hem den andra föräldern till barnet?

    Samma vid jul, firar ni julafton tillsammans med den andra föräldern?

    Du som svarar, skriv även ifall ni lever i ett nytt förhållande numera, eller inte.


    Sambon och hans ex har endast firat två händelser med sitt ex, student och student.

    Jular, födelsedagar etc har firats på skilda håll.

    Nu är det han som har barn sedan tidigare men är väl ett svar på din fråga
  • Anonym (Kvinna 42)

    Barn på varsitt håll och ett gemensamt.

    Nu var våra barn utspridda så vi hade barn som kom och gick hela tiden så vi hade aldrig något gemensamt firande mer än studenter. Ibland var barnen hos oss på julen och bara firade med oss och vissa gånger var det bara vårt eget barn hemma. Födelsedag firades om barnen råkade vara hemma just då. Annars blev det ett paket på posten och de fick fira hos andra föräldern.

    Vi har aldrig tyckt det varit konstigt att ha det så här eftersom det handlar om avstånd.

  • Anonym (E)

    Inte om mig nu, men hur jag växte upp med skilda föräldrar

    Mina föräldrar firade allt tillsammans(trots nya förhållanden) födelsedagar, jul, deras egna födelsedagar, semester ibland osv

    För mig som barn var det nog väldigt bra då jag och min bror slapp välja förälder

    Däremot min sambo som har barn från tidigare förhållande firas ingenting, mamman till barnen kommer inte överens med min sambo.

    För min del skulle det inte spela någon roll om vi skulle fira något sådan tillsammans, man gör det för barnen skull ????

  • Anonym (Lilly1)

    Släktkalas på varsitt håll, barnkalas ihop och halva julafton var har vi kört senaste 3åren. Men from i år blir det varannan jul för att det ska bli mindre rörigt för barnen som blivit äldre.

    Min nya sambo kör samma med sina barn från tidigare relation.

  • Anonym (eee)
    Haxor skrev 2020-08-19 17:42:29 följande:

    Ni som har barn sedan tidigare förhållande, hur gör ni vid jul och födelsedagar?

    Ifall ni har ett födelsedagskalas för ett barn ni har sedan ett tidigare förhållande, bjuder ni även hem den andra föräldern till barnet?

    Samma vid jul, firar ni julafton tillsammans med den andra föräldern?

    Du som svarar, skriv även ifall ni lever i ett nytt förhållande numera, eller inte.


    Nej vi firar inget ihop. Eller förtydligande: min man och hans ex gör inget ihop, mitt ex och jag (+respektive) har firat tillsammans när barnen fyllde 18. Utöver det har vi inte gjort något ihop. 

    Den enda som inte har ny relation är min mans ex. 

    Alla utom min mans ex har varit helt ok med hur det är, och barnen också. Hon däremot, bråkade en hel del för hon hade visionen av att de två skulle fira jul ihop - alltid! (just julen enbart, inget annat). När de skilt sig firade de ändå två jular ihop därefter (inte hela julafton men 1-2 timmar ihop där barnen fick gemensamma julklappar). När han hade träffat mig (innan den 2:a julen) och förklarade för henne att det här inte kan fortgå, han ville ju fira med mig i framtiden, så blev hon upprörd "vi bestämde ju att vi alltid ska fira jul tillsammans!" Nej sa han "Du sa att du ville det, vi har inte bestämt något". (för så har hon varit - har hon sagt något = det är bestämt, i hennes hjärna).
    Då frågade hon barnen "eller hur vill ni fira jul ihop med mamma och pappa?" När då barnen sa nej, att det var kul att få fira på två ställen, blev hon helt paff, men gav upp det hela.

    Sedan var det ett par år som hon verkligen ville att de skulle fortsätta att dela på presenter och julklappar så det tog kanske 4 år att fasa ut, men det beror på att hon har mindre pengar och min man har ändå alltid betalat mer, men hon ville att barnen skulle tro att hon bidrog med hälften (ja, det här är som ni kanske börjar ana, bara toppen på isberget). När han till slut drev igenom att han och jag ger presenter från vår familj (efter att vi hade flyttat ihop) och hon är sin egen familj, och får ge sina presenter själv, så var hon brydd över att barnen skulle tycka att hon gav för lite (barnen är inte alls såna). Hon har alltid varit väldigt ego, tänker bara på hur hon själv tycker och hur hon själv framstår. 

    Men vi har efter denna långa fas ändå fått det som vi vill har det och barnen tycker det är bra. (kanske ska tillägga att barnen bor mest hos oss och hon har ingen vårdnad) 
Svar på tråden Ni som har barn sedan tidigare förhållande?