Bråk om privat upphängd gunga på allmän plats
Jag har tre barn mellan 7 och 11 som har lov att dra iväg själva till de så kallade klätterträden belägna ungefär ett halvt kvarter bort. Jag är själv uppvuxen här och dessa träd har varit fokus för i alla fall tre generationers lekande barn. I dagsläget är det väl ungefär 10-12 barn som samsas. Träden står i brynet av ett litet större skogsparti och i kanten av en allmänning där vi som bor runt om kring gärna samlas för händelser så som valborg, allmänna grillkvällar, vinteraktiviteter osv. Det har tyvärr inte varit så mycket sånt på senaste förklarligt nog. Det organiseras även idrott på allmänningen, främst från skolan i närheten. Allmänningen och skogen samägs av kommunen och samfälligheten för oss som bor här.
I alla fall, barnen har varit iväg ikväll och kom hem för någon timme sedan ledsna. Någon hade hängt upp en gunga eller vad jag ska kalla det i ett av träden och barnen hade så klart glatt använt den, enda tills det kom två andra, okända, barn och skrek, enligt mina, då, att de inte fick ha deras gunga. Min äldsta ska då ha sagt att det som hänger/sitter i klätterträden är allas för det är allas klätterträd. De nya barnen har då hämtat sin pappa som skällt ut mina barn och kört bort dem. De kom då hem till mig.
Jag tar med mig barnen tillbaka till klätterträden för att prata med barnen och deras pappa, men det enda som händer är att pappan säger att der är deras gunga och ingen annan får använda den, om någon gör det så kommer han polisanmäla. Jag erkänner att jag faktiskt skattade åt det vilket han inte gillade. Han kallade mig diverse saker inför alla fem barnen, som hora, fitta och idiot. Hans egna var förresten i min yngstes ålder, dvs runt 7. Han sa också att nästa gång kan jag skicka min man om jag har mindre än tre så de kan snacka med nävarna.
Nu är mina barn ledsna och vet inte om de vill leka mer i klätterträden och jag känner mig mest bara ledsen för deras skull och behövde mest skriva av mig minga tankar.
Jag kommer ta upp detta med samfällighetens ordförande imorgon.