• Fenja87

Röda väggar

Jag har en dröm om att måla vårat kök rött och vill gärna höra om era erfarenheter och åsikter.  Glad

Vi bor i hyreslägenhet och har vävtapet i köket, färgen just nu är en misslyckad blanding av orange och teracotta. Köksskåpen var tidigare pistagegröna men vi har nu lackerat om dem till vita. Kaklet är brunt, "melerat" säkert 20 år gammalt och köksbänkarna är en helt egen historia..

Någon som kanske rent av har röda väggar som vill visa bilder? Det skulle verkligen uppskattas.

• Svar på tråden Röda väggar
  • Jennie Brunflo

Satsa på att måla väggarna i någon fin röd färg och måla sedan kaklet i samma färg.
    (rolla)
    Sedan köper du färg som ser ut som sten och fyller i fogarna på kaklet. Snabbt och enkelt!

Blir säkert kanoners!

• hjohanna

Min kompis har precis målat deras kök rött.. skiiit fiin. jag blev jätte sotis

• mamma till 2

Jag funderar också på att måla rött i köket, men jag tänkte bara gör en fondvägg.
    Tror det blir skitsnyggt.

• Fenja87
    hjohanna skrev 2006-03-18 23:17:23 följande:
    Min kompis har precis målat deras kök rött.. skiiit fiin. jag blev jätte sotis
    Din kompis har ingen fin bild att visa? Flört
  • Fenja87
    Jennie Brunflo skrev 2006-03-18 23:16:16 följande:
    Satsa på att måla väggarna i någon fin röd färg och måla sedan kaklet i samma färg.(rolla)Sedan köper du färg som ser ut som sten och fyller i fogarna på kaklet. Snabbt och enkelt!Blir säkert kanoners!
    Det låter som en både enkel och rolig lösning. Vet du någon som provat? På tal om färgen så behöver man förmodligen använda olika, så att det fäster ordentligt på kaklet? I värsta fall får jag muta sambon att hjälpa mig kakla om... Vi har inte så mycket kakel i köket så det borde förhoppningsvis inte bli allt för dyrt om man gör det själv.
  • Fenja87
    mamma till 2 skrev 2006-03-18 23:20:25 följande:
    Jag funderar också på att måla rött i köket, men jag tänkte bara gör en fondvägg. Tror det blir skitsnyggt.
    En fondvägg är säkert inte heller fel! Jag har inte tänkt så långt som att fondväggar säkert fungerar bra i kök också. Vad blir det för färg på de resterande väggarna i erat kök i så fall?
  • mamma till 2

Ja du, det har jag faktiskt inte bestämt ännu. Har bara kommit så långt att jag har bestämt mig för en röd fondvägg.
    Men nåt ljust blir det iaf, typ beige eller nåt så att det inte blir för mörkt i rummet.

• Konvaljen

Rött är härligt!
    Vi har rött som accentfärg hemma och ska tapetsera hallen knallröd. Den är jätteliten och många är tveksamma men jag VET att det kommer att bli kanon, fatta vad välkomnande att omfamnas av en knallröd hall. Så kör på ditt röda kök, kommer att bli jättebra!

• Konvaljen

Kan säga att vi har en beige fondvägg i köket och de andra väggarna är vita liksom luckorna om du vill kika hur det kan bli med fondvägg.

Angående fogar, pröva att göra rent dem med en tandborste. tycker nog ni ska byta kakel till vitt eller grått, tror att den bruna färgen kommer att skära sig och att det blir förmycket mer rött kakel och röda vägger. Rött är en dominant färg som ska "härska i ensamhet"....

• Fenja87

*putt putt* Innnngen där ute som vill visa sina röda fina tapeter för mig?

• Glad och Gravid

vi har vinrött i köket och måste säga att de är väldigt fint men man blir fort ganska less på de, de är rätt svårt att hitta gardiner som passar, visst, beige och sånt men de blir lite tråkit ibland. sen blir de rätt mörkt också..

• Linda MI

Min svägerska (som också brukar vimla omkring här inne;) har en jättefin röd fondvägg i deras kök. Det enda som jag kan känna är väl att man lätt kan bli lite låst i färger i övrigt. Men annars är det superfint, Så måla på du!

• väntar o längtar

Vi har rött som fondvägg i sonens rum. Och bilder på det finns i mitt galleri.

• Hallonpajen

Vi har en vinröd fondvägg intill köksdelen - bor i en tvåa med öppen planlösning. Vi har grått kakel och bl.a. OBH Nordicas Chilli-serie och det blir läckert ihop..har bilder i mitt galleri!

• Lilldetta

Köp en provburk av Alcros röda färg Kärlek och jag lovar att du inte blir besviken. Har den nu på mitt fjärde ställe. Har just målat en vägg i badrummet (bakom badkaret ovanför kaklet) i Kärlek och resten av väggarna i tonad vit. Min 16 åriga dotter har den i sitt rum också. Den är såå snygg. Lagomt mättad mörkröd. Har tyvärr inga bilder att skicka.

Den är även snygg till grått, gult och beige. Dock inte tillsammans samtidigt

• nenaj

Har en röd fondvägg i min hall som heter kärlek och är från alcrodesign.jätte fin tycker jag!har tyvärr ingen bild.

• Fenja87

Lilldetta & nenaj,
    Jag ska defenitivt prova alcros kärlek, tack för tipset. :)

• Fragglerock

Vi har målat vårt vardagsrum i Mio Glögg, men champinjongrå träfondvägg! Det blev coolt, men jag tror att det är lite hat/kärlek och jag kommer nog tröttna fort. Som någon skrev innan så blir man lite låst i andra färger och vad gäller resten av inredningen.

• Teschty

vi har satt röd mosaik i köket, skitläckert... Du vet att man kan måla kakel va??? Ett tips om du inte vill chansa på en hel vägg, annars tror jag på den röda väggen...

• Underlig

Har ett rött sovrum jag just lagt upp.

Svar på tråden Röda väggar