• Anonym (Mamma)

    Introducera ny partner

    Lång historia kort. Jag och exet separerade i början på sommaren, eller vi bestämde oss i våras, men jag flyttade i början på sommaren och vi berättade även för barnen, 3 och 5 år, då. Han flörtade med en annan, jag konfronterade, vi insåg att det var dags att gå skilda vägar. Han inledde typ dagen efter ett förhållande med henne.

    Efter inte ens en månad efter flytten ville han att barnen skulle få träffa henne. Jag sa nej. Sen igen efter knappt 2 månader, jag sa igen nej det är på tok för tidigt. Nu efter knappt 3 månader är han igång igen. Jag tycker fortfarande det är alldeles för tidigt. Nu blir det dessutom massa nytt på barnens förskola med en del nya pedagoger och jag känner att det räcker så för dom just nu. Äldsta barnet har dessutom rätt svårt med nya människor, tar lång tid och det tar mycket energi (ska utredas inom autismspektrat).

    Barnen har varit lediga hela sommaren och bott 50/50 hos oss. Jag tänker att det kan komma andra reaktioner på separationen nu när vardagen drar igång igen. Äldsta har också haft lite jobbigt på förskolan till och från av olika anledningar. Jag tycker att dom måste få en chans att vänja sig vid det nya även i vardagen och inte bara under en sommar där dom haft det bra med bad och glass varje dag, innan man presenterar en ny partner. Jag ser inte fördelarna för barnen med att blanda in nån ny utan ser det enbart som en egoistisk handling som gynnar deras pappa och ev den nya.

    Hur tänker ni andra? Erfarenheter?

  • Svar på tråden Introducera ny partner
  • Anonym (Hold my beer)

    Ärligt talat så har du inget att säga till om i det här läget. Om ditt ex vill presentera en ny tjej varje vecka så visst, man kan ifrågasätta hur lämpligt det är för barnens skull, men du har ingen rätt att vägra. Hans liv, hans hem, hans "bekanta". Var glad att han lyssnar på dig, än så länge. En dag kommer han inte fråga längre, du kan förbereda dig på det redan nu, med tanke på hur mycket han verkar tjata.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-08-20 11:18:46 följande:

    Ärligt talat så har du inget att säga till om i det här läget. Om ditt ex vill presentera en ny tjej varje vecka så visst, man kan ifrågasätta hur lämpligt det är för barnens skull, men du har ingen rätt att vägra. Hans liv, hans hem, hans "bekanta". Var glad att han lyssnar på dig, än så länge. En dag kommer han inte fråga längre, du kan förbereda dig på det redan nu, med tanke på hur mycket han verkar tjata.


    Absolut jag är medveten om det och har också sagt det till honom. Har har sagt att han inte gör nåt mot min vilja och jag har försökt förklara att det inte är mig han ska tänka på utan på barnen och på hur detta kan påverka dom och deras relation till honom.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-08-20 11:23:44 följande:
    Absolut jag är medveten om det och har också sagt det till honom. Har har sagt att han inte gör nåt mot min vilja och jag har försökt förklara att det inte är mig han ska tänka på utan på barnen och på hur detta kan påverka dom och deras relation till honom.
    Framför allt barnen. Det blir inte en trygg miljö om de ska träffa nya personer som sedan försvinner inom kort.

    Med tanke på att de blev ihop typ dan efter ni gjorde slut, är du helt säker på att de inte startat nåt innan...? Han verkar ju väldigt het på att få presentera henne, som den stoooora kärleken.

    Jag har aldrig behövt tänka på en sån här situation för egen del men har börjat bilda mig uppfattningen om att man ska ha varit ett par minst ett halvår för att ens kunna kalla det så seriöst att det är dags att träffa barnen. Kanske till och med längre. Vad tycker du själv är en bra gräns?
  • LFF

    Jag är helt och hållet med på ditt spår om att han ska vänta med att introducera sin nya även om det är "jobbigt" för honom. När ett av era barn dessutom har problem med förändringar och nya personer och det är och har varit många förändringar i era och barnens liv så förstår jag än mindre varför han tjatar om detta. 

    Men, som tidigare sagts så har du egentligen inget med det hela att göra och att det är tur att han (hittills) lyssnar på din åsikt. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-08-20 11:28:57 följande:

    Framför allt barnen. Det blir inte en trygg miljö om de ska träffa nya personer som sedan försvinner inom kort.

    Med tanke på att de blev ihop typ dan efter ni gjorde slut, är du helt säker på att de inte startat nåt innan...? Han verkar ju väldigt het på att få presentera henne, som den stoooora kärleken.

    Jag har aldrig behövt tänka på en sån här situation för egen del men har börjat bilda mig uppfattningen om att man ska ha varit ett par minst ett halvår för att ens kunna kalla det så seriöst att det är dags att träffa barnen. Kanske till och med längre. Vad tycker du själv är en bra gräns?


    Dom har flörtat (skrivit) på en nivå som inte är okej när man är i ett förhållande. Han säger att inget annat har hänt. När vi hade bestämt oss började dom träffas och ta promenader (sa han) och typ en vecka efter att jag flyttat ut sa han att dom inlett ett förhållande. Han tycker (såklart) inte att han gjort nåt fel och att hon inte är anledningen till vår separation. Vi hade många andra problem också men för mig blev hon droppen och jag kände inte att det skulle gå att komma vidare med ett sånt svek. Jag tycker nog minst ett halvår, helst mer. Jag vet många som träffat nån i över ett år innan barnen blandas in.

    Jag förstår att jag inte kan bestämma hur han ska göra men jag vill bara försöka få honom att förstå att detta troligtvis inte gynnar barnen alla just nu och gissningsvis kommer alla känslor när dom är hos mig.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-08-20 11:51:05 följande:
    Jag förstår att jag inte kan bestämma hur han ska göra men jag vill bara försöka få honom att förstå att detta troligtvis inte gynnar barnen alla just nu och gissningsvis kommer alla känslor när dom är hos mig.
    Just nu tänker han med en annan kroppsdel än hjärnan så räkna inte med mycket till gehör...
  • Anonym (Mamma)

    Ja du har nog tyvärr rätt. Han befinner i nån sorts nyförälskelse och tänker väl att barnen ska känna samma glädje som honom när dom får träffas. Får se om jag bara låter det vara eller om jag sakligt framför mina åsikter en gång till innan det sker.

  • Anonym (qwerty)

    Det är ju helt galet att vilja presentera en ny partner för sina barn efter en månad. Och efter två. Och efter tre. Först när du vet att det är långvarigt OCH när barnen landat i allt det nya är det ok. Det är tråkigt att han inte kan se det själv. Kanske hans nya tjatar. 

    När jag började dejta hade jag satt 6 månader som gräns. Varför inte säga det till honom och se vad han säger? Sen får du nog vara nöjd med om han accepterar det. Men är de fortfarande ihop då känns det ju rätt seriöst ändå. Och barnen har fått landa i det nya vardagslivet under hösten. 

  • Anonym (ppp)

    Du kan säga vad du tycker men har han ändå låtit bli att presentera henne så här långt så får du nog vara glad för det, liksom. Du behöver inte acceptera och säga att du tycker det är ok nu, men du kan inte säga att han inte "får". 

    Till slut har hon nog dykt upp där som "pappas kompis" kanske? 

    Personligen tycker jag också att man väntar längre än 3 månader, speciellt med så små barn, men sen insåg jag att min egen man som jag idag är gift med, presenterade mig för sina barn efter ungefär så kort tid (jag hade glömt det, haha), de var i och för sig äldre.

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (ppp) skrev 2020-08-20 12:28:08 följande:

    Du kan säga vad du tycker men har han ändå låtit bli att presentera henne så här långt så får du nog vara glad för det, liksom. Du behöver inte acceptera och säga att du tycker det är ok nu, men du kan inte säga att han inte "får". 

    Till slut har hon nog dykt upp där som "pappas kompis" kanske? 

    Personligen tycker jag också att man väntar längre än 3 månader, speciellt med så små barn, men sen insåg jag att min egen man som jag idag är gift med, presenterade mig för sina barn efter ungefär så kort tid (jag hade glömt det, haha), de var i och för sig äldre.


    Det är ju så olika från fall till fall. Mina barn träffade min nya efter två månader. Men de är tonåringar och bor hos mig på heltid. Jag hade dessutom varit separerad i fyra år, allt det där var bakom oss, och han är den första jag tar hem till barnen. Han var helt nyseparerad när vi träffades, så han väntade över ett halvår med att ens berätta om mig. Och det hade gått nästan ett år innan jag träffade hans barn. Han har dem varannan vecka, så det var ju inte nödvändigt på något vis, det fick ta tid. Väldigt odramatiskt. 

    TS, du ska nog lägga fram bra argument och kanske komma med ett förslag. Inte bara säga att han inte "får". Be i stället om att han väntar tills vardagen har satt sig. Och säg gärna ett datum, typ 6 månader, och hoppas att han respekterar det. 
Svar på tråden Introducera ny partner