• Anonym (emellan)

    kommer emellan mina föräldrar

    mina föräldrar har varit tillsammans i ca 37 år. för ca 1 år sedan valde min mamma att flytta ifrån min pappa i hopp om att pappa ville flytta till henne sen. !!min mamma har i många år velat flytta eller totalrenovera brf som de bott i, sen 94, min pappa vill inte, är det helt så behövs det inte lagas!! .. 
    min mamma har trott att under detta år kommer pappa ändra sig och antingen sälja brf (5rok inga lån hyra 7000kr) eller renovera eller flytta till hennes hyresrätt (3rok för 6500kr) i ett lite mindre bra område. 
    min pappa har inte ändrat sig och vill inte heller att mamma flyttar hem igen. mamma har nu sagt upp sin hyresrätt ..yes, sagt upp. och säger helt enkelt att hon ska flytta hem. pappa vägrar. mamma står fortfarande på brf och folkbokförd i brf.
    min pappa vill inte skilja sig ?! och då anser mamma att hon kan flytta hem. pappa är nöjd med att vara särbos pga min mammas stundvis psykiska ohälsa som hon haft i ca 30 år. 
     
    nu till problemet. i helgen vill min mamma att jag hjälper henne att flytta hem igen då min pappa vägrar hjälpa henne. jag känner mig obligatorisk att hjälpa då hon hjälper mig med mina barn rätt ofta, gentjänst liksom men känner samtidigt att det inte känns rätt att hjälpa min mamma att på sätt och vis tvinga min pappa att de ska leva ihop igen. min pappa vill ju inte. så vad ska jag göra?
    jag har sagt att jag kan hjälpa om dem två är överens. 

  • Svar på tråden kommer emellan mina föräldrar
  • Anonym (ppp)

    Hängde nog inte med på alla turer här för du skriver rätt rörigt. 

    Men de är vuxna människor, låt dem lösa sitt knepig problem utan din inblandning. 

    Om din pappa inte vill vara med henne mer så är det ju så. Samtidigt vill han inte skilja sig och hon står skriven i deras gemensamma bostad? Grattis pappa, vilket dilemma!
    Varför vill han inte skilja sig?

    Tipsa dem om att de behöver hjälp av en parterapeut eller möjligen en skilsmässoadvokat, men försök hålla dig utanför detta. 

    Mitt ex hade en liknande sits med sina rätt gamla föräldrar där det nästan blev lite liknande, men han sa ifrån "ring inte och beklagar er för mig om den andre, ni är mina föräldrar båda två och jag vill inte höra om detta" 

  • sextiotalist

    Din mamma bör kolla med en jurist vilka rättigheter hon har att flytta in i lägenheten.

    Om det inte löser sig så finns det nog bara ett alternativ. Ta ut skilsmässa och kräva bodelning.

    Det finns alltid en möjlighet att stoppa processen och då kanske din pappa får klart för sig att han inte kan diktera villkoren för bostadsrätten.

    Lite hårt men ibland kan det behövas att få polletten att trilla ner

  • Anonym (emellan)

    Ursäkta de röriga inlägget men du tolkade det ändå rätt :)

    Ja jag har sagt att jag inte vill komma emellan och att de får lösa de sins emellan. Jag kan hjälpa när de är överens.

  • Anonym (Anonym 666)

    Din pappa kan faktiskt inte neka henne att bo där hon är folkbokförd. I värsta fall får hon ringa polisen, om hon inte har nyckel hem.

    Om din pappa hatar så mycket att bo med henne får han antagligen begära bodelning eller skaffa egen lägenhet eller nåt, men det där är hennes hem också.

    Du har redan sagt att du bara hjälper till om de är överens, och det är de inte, så då ska du väl stå för ditt ord? Då får hon anlita en dyr flyttfirma istället, tycker du att hon har råd med det? Om din pappa börjar skälla på dig får du förklara sånt där som att man ställer upp för sina föräldrar men att deras konflikt är mellan dem, och passar det inte kan han flytta eller skilja sig.

  • sextiotalist
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-08-20 15:06:53 följande:

    Din pappa kan faktiskt inte neka henne att bo där hon är folkbokförd. I värsta fall får hon ringa polisen, om hon inte har nyckel hem.

    Om din pappa hatar så mycket att bo med henne får han antagligen begära bodelning eller skaffa egen lägenhet eller nåt, men det där är hennes hem också.

    Du har redan sagt att du bara hjälper till om de är överens, och det är de inte, så då ska du väl stå för ditt ord? Då får hon anlita en dyr flyttfirma istället, tycker du att hon har råd med det? Om din pappa börjar skälla på dig får du förklara sånt där som att man ställer upp för sina föräldrar men att deras konflikt är mellan dem, och passar det inte kan han flytta eller skilja sig.


    Jag är inte säker på att det är så enkelt att hävda bokföringsadress eftersom hon ändå hyrt en annan lägenhet. Det är därför jag rekommenderar att ts mamma ska kolla av med jurist innan.

    Så hon säkert har det juridiska på sin sida
  • Anonym (Anonym 666)
    sextiotalist skrev 2020-08-20 15:17:27 följande:
    Jag är inte säker på att det är så enkelt att hävda bokföringsadress eftersom hon ändå hyrt en annan lägenhet. Det är därför jag rekommenderar att ts mamma ska kolla av med jurist innan.

    Så hon säkert har det juridiska på sin sida
    Samtidigt är de ju fortfarande gifta. Jag har svårt att se att man inte skulle få bo hemma hos sin egen make.
  • Anonym (emellan)

    Ingen av mina föräldrar är särskilt kunniga inom det juridiska men det tänker jag inte lägga mig i. Jag tycker hela deras grej är barnslig, ta ett beslut liksom. Alla barn är vuxna i princip förutom min yngsta syster som är 15 som ändå inte vill åka till mamma.

    Ska stå fast vid mitt ord.

  • Anonym (HuxF)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-08-20 15:25:57 följande:
    Samtidigt är de ju fortfarande gifta. Jag har svårt att se att man inte skulle få bo hemma hos sin egen make.
    Fast nu är det ju bara makens bostad då hon bott i en annan lägenhet. (Om än olagligen slarvat med sin folkbokföringsadress...)

    Men det är inte alltid så smidigt att hävda sin juridiska rätt.

    Själv kan jag tycka att de kan ha kvar båda lägenheterna ett tag, om ekonomin tillåter det. Sambo på deltid, särbo på deltid. Så får pappan vila ut pappa mellan varven. ("nöjd med att vara särbos pga min mammas stundvis psykiska ohälsa som hon haft i ca 30 år.").

    Vad kallas man då? Delsbo, flexbo?

  • Anonym (HuxF)

    Ursäkta slarvspråk. Klipp-och-klistra-mallör-

  • Anonym (Man40+++)

    Rörigt värre mellan mor och far kan man konstatera...

    Jag utgår från att de är gifta, eftersom TS pratar i termer av skilsmässa (Pappan vill ej skiljas).

    Är de gifta så är lägenheten gemensam (såvida de inte har upprättat äktenskapsförord, eller gjort en bodelning under äktenskap). Då blir det svårt för din far att neka din mor att flytta "hem" igen, rent juridiskt.

Svar på tråden kommer emellan mina föräldrar