• Anonym (Rosie)

Att känna sig tagen för given av sin partner

Hur upplever ni det? Hur känner/märker Ni det när er partner tar er för givet? I mitt fall märker jag det så tydligt, utifrån mitt perspektiv, även om det säker inte är menat så (förstås) av min man. Men det gör så ont att tänka på, och har faktiskt bara blivit värre med åren. Som att han inte har en tanke på att vårda/underhålla/jobba på vår (kärleks)relation, detta trots att jag tagit upp så många gånger att det är viktigt och vad jag och vi behöver. Det rinner liksom alltid ut i sanden för honom, och han verkar mest tänka på sig själv och sitt jobb.

Och som det här att visa sin partner extra uppskattning ibland. Uppvakta lite? Trots en vanlig vardag/helg som inte är födelsedag/julafton/Alla hjärtans. Det finns bara om jag "trycker på" att jag så behöver det. Och hur kul är det? Inte.

I vintras blev jag låg och deppig för att det är såhär fattigt i vår relation, jag känner mig sällan älskad och uppskattad. Fick honom att förstå (för kanske 8:e gången under 10 år..?) att jag behöver lite mer än att bara låta allt rulla på utan ansträngning. Detta till största delen med hjälp av en bok om kärlekens olika språk. Det verkade gå upp ett litet ljus, vilket höll i ca 2 veckor. Det blev en väldig skillnad i mina känslor och på min lust. Sedan glömdes det bort av honom/var inte tillräckligt motiverat trots allt, precis som alltid.

Alltså vad gör man?? Orkar man ta upp detta själv titt som tätt? Jag vet inte, relationen blir ju därefter. Dvs ganska torftig. Och jag bara önskar att han själv skulle reagera på detta, tänka till, analysera lite och slutligen ta upp det med mig, istället för att jag alltid ska göra det.

• Svar på tråden Att känna sig tagen för given av sin partner
  • Anonym (Fia)

Får gissa att om den hjälpte så konstaterade att ni har väldigt olika språk? Har du några varianter som känns helt meningslösa för dig? Är det fortfarande saker du skulle komma ihåg och komma dig för att göra för en partner som föredrog just dem? Även om du har jättemycket omkring dig? Alltså saker som inte kommer dig att göra naturligt och automatiskt alls då det känns meningslöst som känslomässig uppskattning om någon gav dig.

Problemet är ju oftast att man ger det man själv vill få fast det kanske är något som inte ger partnern något.

Har ni dessutom pratat olika språk så många år är det ju vanor inblandade som knappast ändras direkt, det brukar ta tid och vara svårt att ändra långvariga vanor.

Sen kan det ju visst vara så att han faktiskt tar dig för givet och där kan ju bara du själv välja om han har rätt i det så tillvida att du kommer stanna ändå. Eller att du accepterar att det är likgiltigt för honom om du stannar eller ej om det är så illa.

Parterapi är oftare en konstruktivare väg att gå än att regelbundet gnälla och beklaga sig om partnerns beteende och hoppas det ska ändra sig från det (gör det mycket sällan)

• Anonym (Rosie)
    Anonym (Fia) skrev 2020-08-20 19:07:40 följande:

Får gissa att om den hjälpte så konstaterade att ni har väldigt olika språk? Har du några varianter som känns helt meningslösa för dig? Är det fortfarande saker du skulle komma ihåg och komma dig för att göra för en partner som föredrog just dem? Även om du har jättemycket omkring dig? Alltså saker som inte kommer dig att göra naturligt och automatiskt alls då det känns meningslöst som känslomässig uppskattning om någon gav dig.

Problemet är ju oftast att man ger det man själv vill få fast det kanske är något som inte ger partnern något.

Har ni dessutom pratat olika språk så många år är det ju vanor inblandade som knappast ändras direkt, det brukar ta tid och vara svårt att ändra långvariga vanor.

Sen kan det ju visst vara så att han faktiskt tar dig för givet och där kan ju bara du själv välja om han har rätt i det så tillvida att du kommer stanna ändå. Eller att du accepterar att det är likgiltigt för honom om du stannar eller ej om det är så illa.

Parterapi är oftare en konstruktivare väg att gå än att regelbundet gnälla och beklaga sig om partnerns beteende och hoppas det ska ändra sig från det (gör det mycket sällan)

I get your point - absolut. Vi har olika kärleksspråk, och det fattar även han nu efter att ha läst boken, men grejen verkar vara den att han glömmer bort (inte motiverat?) Och faller in i samma gamla hjulspår ändå, alltså att inte anstränga sig det minsta. För visst, jag har inte "hotat" med att lämna honom el något, men innerst inne är känslorna svalnade.

Och även om jag tänker ständigt på detta för att rädda vårt förhållande (jo det är bara jag som märker detta och gör ngt) samt talar hans kärleksspråk (hans är fysisk kontakt) så står det still, antagligen för att han är tillfreds när han får det han behöver, och då inte har en tanke på att göra något för mig. I hans värld är allt frid och fröjd. Detta minskar min motivation att ge, och jag nästan vill att han ska känna att relationen är rätt kass när det kommer till kritan. För att HAN någon gång ska ta ansvar över den.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Rosie) skrev 2020-08-20 19:26:47 följande:
    I get your point - absolut. Vi har olika kärleksspråk, och det fattar även han nu efter att ha läst boken, men grejen verkar vara den att han glömmer bort (inte motiverat?) Och faller in i samma gamla hjulspår ändå, alltså att inte anstränga sig det minsta. För visst, jag har inte "hotat" med att lämna honom el något, men innerst inne är känslorna svalnade.

Och även om jag tänker ständigt på detta för att rädda vårt förhållande (jo det är bara jag som märker detta och gör ngt) samt talar hans kärleksspråk (hans är fysisk kontakt) så står det still, antagligen för att han är tillfreds när han får det han behöver, och då inte har en tanke på att göra något för mig. I hans värld är allt frid och fröjd. Detta minskar min motivation att ge, och jag nästan vill att han ska känna att relationen är rätt kass när det kommer till kritan. För att HAN någon gång ska ta ansvar över den.
    Men poängen är att det tar tid att ändra vanor, väldigt mycket tid och motivation oftast och är det dessutom något som inte kommer från en själv att vilja brukar det gå ännu trögare. För dig är det naturligt att automatiskt göra det du vill, men för honom är det ju uppenbarligen inte det. 
    Ger han dig av det som är hans "språk"? Eller förväntar han sig bara att få det? Om han ger av det ofta (även om du inte får ut mycket och uppskattar det) så är det inte att han tar dig för givet, utan troligare mer att det faller ur och det är mycket annat i huvudet. Men om han varken ger av det du vill ha ELLER det han skulle vilja ha, pja då är det kanske inte så viktigt för honom att fortsätta. 
    Är det så att han faktiskt verkar bry sig även om det är på fel sätt och det snarare är att han verkar glömma av och bli distraherad så kanske det är en idé att försöka med parterapi och att strukturerat jobba med det. 

Kanske är lättare att förstå hur knepigt det kan vara att förändra vanor om man tänker på någon som försöker banta, börja träna eller sluta röka etc. hur ofta det blir bakslag efter en ganska kort tid redan, och är det dessutom någon annan som försöker få denne att göra dessa förändringar än ett upplevt eget behov att göra förändringen, ja då brukar det sällan bli mycket av det alls.
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (Fia) skrev 2020-08-22 01:38:24 följande:

Men poängen är att det tar tid att ändra vanor, väldigt mycket tid och motivation oftast och är det dessutom något som inte kommer från en själv att vilja brukar det gå ännu trögare. För dig är det naturligt att automatiskt göra det du vill, men för honom är det ju uppenbarligen inte det. 

Ger han dig av det som är hans "språk"? Eller förväntar han sig bara att få det? Om han ger av det ofta (även om du inte får ut mycket och uppskattar det) så är det inte att han tar dig för givet, utan troligare mer att det faller ur och det är mycket annat i huvudet. Men om han varken ger av det du vill ha ELLER det han skulle vilja ha, pja då är det kanske inte så viktigt för honom att fortsätta. 

Är det så att han faktiskt verkar bry sig även om det är på fel sätt och det snarare är att han verkar glömma av och bli distraherad så kanske det är en idé att försöka med parterapi och att strukturerat jobba med det. 

Kanske är lättare att förstå hur knepigt det kan vara att förändra vanor om man tänker på någon som försöker banta, börja träna eller sluta röka etc. hur ofta det blir bakslag efter en ganska kort tid redan, och är det dessutom någon annan som försöker få denne att göra dessa förändringar än ett upplevt eget behov att göra förändringen, ja då brukar det sällan bli mycket av det alls.

Hans kärleksspråk är fysisk kontakt, han ger i form av att han vidrör mig lite mer samt vill ha sex oftare än jag (eftersom min lust bir som bortblåst när jag känner mig såhär obekräftad). Men särskilt fysiska är vi inte med varandra när vi inte har sex. Det är inte så att han jobbar järnet på att ge av sitt kärleksspråk.
  • AnnaSthlm

Den enda lösningen är att du tar energin som du offrar för relationen och istället lägger den på dig SJÄLV. Köp blommor för dig själv. Unna dig ett frisörbesök, nya kläder, mat att njuta av. Uppvakta dig själv.

• MsFry
    AnnaSthlm skrev 2020-08-22 09:11:19 följande:

Den enda lösningen är att du tar energin som du offrar för relationen och istället lägger den på dig SJÄLV. Köp blommor för dig själv. Unna dig ett frisörbesök, nya kläder, mat att njuta av. Uppvakta dig själv.

Det är ju ingen lösning? Då låtsas man ju bara att man är singel, hjälper knappast för att laga förhållandet.
  • Anonym (Rosegarden)

Jag märker det när hon säger vad som helst till mig, och beter sig hur som helst mot mig.
    Respektlöst beteende.
    Behandla andra som du själv vill bli behandlad, det har hon aldrig hört talas om.

• Avenia

Det där med olika språk tycker jag för det mesta är rena skitsnacket för att ursäkta mäns sviniga, oansvariga beteende. De är uppfostrade till att vara narcissister, bara ta och inget ge. Och sex ska de ha. Vips är det deras "språk".

• Anonym (Alva)
    Anonym (Rosie) skrev 2020-08-22 08:36:11 följande:

Hans kärleksspråk är fysisk kontakt, han ger i form av att han vidrör mig lite mer samt vill ha sex oftare än jag (eftersom min lust bir som bortblåst när jag känner mig såhär obekräftad). Men särskilt fysiska är vi inte med varandra när vi inte har sex. Det är inte så att han jobbar järnet på att ge av sitt kärleksspråk.

Hans kärleksspråk är sex... wow så otippat! Och då utgår jag från att det handlar om penetrationssex där han får ut den mesta njutningen? Eller är det så att han masserar dig och ger dig en massa orgasmer utan att själv komma?

Om kärleksspråket kan vara helt egoistiskt då ska jag börja inkludera shopping som mitt kärleksspråk till min man. För han får ju se en snygg fru.

Nej, en relation handlar om att se varandra och VILJA göra det där extra för sin partner utan krav på motprestation. För att man bryr sig, för att man älskar någon mer än man älskar sigsjälv.
  • AnnaSthlm
    MsFry skrev 2020-08-22 09:19:00 följande:

Det är ju ingen lösning? Då låtsas man ju bara att man är singel, hjälper knappast för att laga förhållandet.

Det finns grader i helvetet. Som det är nu så har ts outsourcat stora delar av sin självkänsla till sin partner och han ger inte "tillbaka" det hon behöver. Det betyder inte att det är något fel på någon av dem. Den energin som ts nu lägger på att bli besviken på att bli tagen för given kan hon istället lägga på att göra sig själv glad och älska sig själv. Att vara singel är något helt annat.
  • MsFry
    AnnaSthlm skrev 2020-08-22 10:42:06 följande:

Det finns grader i helvetet. Som det är nu så har ts outsourcat stora delar av sin självkänsla till sin partner och han ger inte "tillbaka" det hon behöver. Det betyder inte att det är något fel på någon av dem. Den energin som ts nu lägger på att bli besviken på att bli tagen för given kan hon istället lägga på att göra sig själv glad och älska sig själv. Att vara singel är något helt annat.

Det låter inte alls som om hon har outsourcat stora delar av sin självkänsla. Det låter som om hon tröttnat på att bli tagen för given, vilket är en helt annan sak. Hade hon saknat självkänsla hade hon inte brytt sig om att hon förväntas lalla runt och vara glad för smulor av uppmärksamhet och att vara mannens knulldocka.

Om man lever i en relation kan man faktiskt förvänta sig att få bekräftelse på att man gör just det, annars kan man lika gärna vara ensamstående. De saker du pratar om har mycket lite med en relation att göra men med det sagt: det är såklart viktigt att göra saker för sig själv också. Men det löser inte det problem som ts har i relationen. Det skulle däremot säkert få henne att se att hon klarar sig bättre på egen hand, men det lagar inte relationen att vara en egen ö.
  • Anonym (C)

Min sambo är inte heller så bra på att visa det på det sätt som kvinnor oftast önskar (som lite vardagslyx när det inte är någon vanlig firardag). Men han är rätt fysisk utan att det betyder att han vill ha sex och han gör vardagssysslor som han vet att jag ogillar lite extra.

Han meckar också med min bil (bromsar och andra mindre jobb) för att spara pengar åt mig (vi tjänar båda bra så det är inte för att vi måste göra det själva för att klara oss). Vi har dessutom inte gemensam ekonomi när det gäller bilar (bara hus, tomt, barn, mat etc) så han får bara merjobb men inga pengar.

Och dessa saker ser jag som tecken på uppskattning utan att för den sakens skulle bli överraskad med blommor eller vad det nu kan tänkas vara. Så innan man blir för bitter kan det vara bra att tänka på om partnern gör praktiska saker åt dig/er där han vet att du gärna slipper? Och inte för att du tjatar/ber om det.

• Avenia
    Anonym (C) skrev 2020-08-22 13:39:54 följande:

Min sambo är inte heller så bra på att visa det på det sätt som kvinnor oftast önskar (som lite vardagslyx när det inte är någon vanlig firardag). Men han är rätt fysisk utan att det betyder att han vill ha sex och han gör vardagssysslor som han vet att jag ogillar lite extra.

Han meckar också med min bil (bromsar och andra mindre jobb) för att spara pengar åt mig (vi tjänar båda bra så det är inte för att vi måste göra det själva för att klara oss). Vi har dessutom inte gemensam ekonomi när det gäller bilar (bara hus, tomt, barn, mat etc) så han får bara merjobb men inga pengar.

Och dessa saker ser jag som tecken på uppskattning utan att för den sakens skulle bli överraskad med blommor eller vad det nu kan tänkas vara. Så innan man blir för bitter kan det vara bra att tänka på om partnern gör praktiska saker åt dig/er där han vet att du gärna slipper? Och inte för att du tjatar/ber om det.

Nej, bara NEJ! Det här är saker som är självklara och dom kvinnor INTE ska bara tacksamma för. Herregud, tänk om män var tacksamma för att vi gör praktiska saker. Kvinnor ska alltid kräva så jävla lite, lägg av att uppmuntra sånt.
  • Anonym (Rosie)
    AnnaSthlm skrev 2020-08-22 09:11:19 följande:

Jovisst, jag "skämmer bort" mig själv titt som tätt, för ingen annan gör det ju. Jag kan köpa en blomma åt mig själv när vi är och handlar (faktiskt inte så mkt till pik som man kanske kan tro) och han "reagerar" inte det minsta el tänker till fast han ser det. Jag börjar faktiskt tro att han är trög på riktigt.

Han skämmer gärna bort sig själv med inköp till sin hobby.

Alltså igår var jag sådär dum och fantiserade om att han skulle överraska mig med en bukett blommor el en planerad fredagmiddag, lite som respons på att jag överraskade honom med picknick förra fredagen, en hel del tid och planering inräknat. Vilket jag så gärna gör! Men tänk om han nånsin ville göra nåt sådant för mig.
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (Rosegarden) skrev 2020-08-22 09:26:37 följande:

Jag märker det när hon säger vad som helst till mig, och beter sig hur som helst mot mig.

Respektlöst beteende.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad, det har hon aldrig hört talas om.

Jag beklagar att du har det såhär. Vilket är en helt annan form av brist på "kärleksbevis", det är ju helt tvärt om. I mitt fall, att hålla kärleksrelationen tid liv (vilket från min synvinkel i mitt fall går dåligt). I ditt fall snudd på psykisk misshandel, det här du säkert inte förtjänat.
  • Anonym (C)
    Avenia skrev 2020-08-22 13:48:48 följande:
    Nej, bara NEJ! Det här är saker som är självklara och dom kvinnor INTE ska bara tacksamma för. Herregud, tänk om män var tacksamma för att vi gör praktiska saker. Kvinnor ska alltid kräva så jävla lite, lägg av att uppmuntra sånt.
    Oj, vad argsint. Min sambo är glad för det jag gör i vårt hem och vårt barn. Och jag är glad för det han gör. Och vi är måna om att vi båda ska få tid för annat. Därför blir jag glad när han lägger tid från sin egentid på att mecka med min bil - som han inte tjänar pengar på ens. Och ja, jag är tacksam för det. Jag ser det som ett tecken på uppskattning och även att han inte tar mig för given. En av många saker. Men han är fortfarande inte bra på att spontanköpa blommor etc till mig. Även om det vore trevligt så är det så mycket annat i livet som är viktigare för mig.
  • elalaroné

Fina du!
    Jag har kommit underfund med att många problem som man känner kommer ifrån en själv... Jag tycker du ska, för din egna skull, istället för säga "hur ska han inte ta mig för givet" säga "hur ska jag göra för att känna att jag inte blir tagen för givet"
    Ofta tror vi att partnern är problemet när andra delar i livet egentligen skaver så som hälsa, ekonomi, vänskap, familj, arbete, egen hobby. Helt ärligt, är alla där perfekt?

Annars ska du satsa mer tid på dig själv och besvara dina egna frustrerande frågor. Annars kommer bara nästa partner få dig att känna liknat.

• Anonym (granted)

Ledsen vännen, men det här låter dödfött.

Du har tålmodigt lagt ner massor med energi på samtal med din man utan någon förändring i länga loppet.

Han är tyvärr inte intresserad av att jobba på ert förhållande och inte intresserad av det du behöver få från honom.

Frågan är: Hur länge till vill du känna dig tagen för given? Detta kommer nog inte bli bättre, som du redan märkt Rynkar på näsan
    Finns många därute som inte skulle ta dig för given...

Personligen skulle jag gå vidare, pyssla om mig själv och fira att ingen är där för att ta mig för given längre Skål

• Anonym (Rosegarden)
    Anonym (Alva) skrev 2020-08-22 10:05:39 följande:
    Hans kärleksspråk är sex... wow så otippat! Och då utgår jag från att det handlar om penetrationssex där han får ut den mesta njutningen? Eller är det så att han masserar dig och ger dig en massa orgasmer utan att själv komma?

Om kärleksspråket kan vara helt egoistiskt då ska jag börja inkludera shopping som mitt kärleksspråk till min man. För han får ju se en snygg fru.

Nej, en relation handlar om att se varandra och VILJA göra det där extra för sin partner utan krav på motprestation. För att man bryr sig, för att man älskar någon mer än man älskar sigsjälv.
    När män får sex så upptäcker de kärlek. När kvinnor får kärlek så upptäcker de sex.
Svar på tråden Att känna sig tagen för given av sin partner