• jagkan

    Potträning

    Hejsan,

    Min dotter är 3 år nu, och vi har hållt på med potträning ett tag. När vi började gick det snabbt tills hon förstod att när hon behövde så skulle hon gå på pottan, och det gick jättebra i flera veckor. Sedan sade det stopp, nu vägrar hon sitta på pottan. Hon vägrar att gå med blöja och hon agerar väldigt konstigt när hon behöver kissa eller bajsa. Hon gråter och springer runt och säger att hon vill ha blöja, då sätter vi på den, sedan fortsätter hon gråta och springa runt medan hon håller sig mellan benen nästan som om att det skulle göra ont. Jag vet inte alls vad jag skall ta mig till med detta, är det någon som har gått igenom samma?

  • Svar på tråden Potträning
  • Anonym (Jenny)

    Ni har förstås kollat att det inte gör ont? Att det inte är någon urinvägsinfektion eller att hon är förstoppad?

    I fall inget är fel rent medicinskt så hade jag gjort allt jag kunde för att bryta den negativa associationen hon nu har med att kissa och bajsa. Börja fira alla bajs och kissningar oavsett var de sker - i blöjan, på pottan, på golvet, alla ger upphov till stor glädje. På med musik och dansa en liten dans (mina killar var imponerade över att abba sjunger en hel sång om super-pooper).

    Hur ser hennes diet ut? Även om hon bara är lite förstoppad så kan det leda till obehag som leder till att barnet blir rädd för smärtan och håller emot istället och gör det värre. Jag har förstått att för små barnmagar funkar det inte alltid att bara öka på fiberinnehållet.

    Kanske hon skulle föredra att använda toaletten? En sådan där extra-ring och en liten pall gör det mindre läskigt att sitta på en hög toalett.

    Och kissa kan man faktiskt göra i duschen (i alla fall i den ålder). För vissa barn kan det vara lättare.

Svar på tråden Potträning