• Thu 20 Aug 2020 23:53
    875 visningar
    7 svar
    7
    875

    Förskoleklass! Vad är era första intryck nu vid skolstart?

    Många 6-åringar har under den senaste veckan börjat förskoleklass. Några börjar först på måndag.


    Ni som har F-klassbarn som precis har tagit det här stora steget ut i livet, vad har varit era första intryck? Hur har barnet upplevt det hela? Vad har ni föräldrar upplevt som bra respektive mindre bra?

  • Svar på tråden Förskoleklass! Vad är era första intryck nu vid skolstart?
  • Anonym (Mamma­)
    Sat 22 Aug 2020 06:03
    #1

    Saknar kontakten. Just nu får vi inte ens gå in och de pedagoger som jobbar säger inte mycket. Jag vet inget om dagen om inte sonen berättar och det gör han väldigt sällan. Han började i tis.

    Han går även på fritids. Först "utefritids" 7:15-8 då skolan börjar sen (ute) bussfritids mellan 13-14 när bussarna går, efter det.

    Sonen tycker ok, hittat två kompisar.

  • Anonym (Coron­a)
    Sat 22 Aug 2020 06:40
    #2

    Här där jag bor pågår en pandemi och skolorna är stängda. Tråkigt att börja förskoleklass på nätet, sonen har längtat så, och tufft för oss som jobbar heltid att undervisa samtidigt... men jag förstår också varför...

  • Anonym (Mamma­)
    Sat 22 Aug 2020 06:55
    #3

    Oj, var bor du då.....tänkte eftetsom skolorna är stängda.

    Där jag bor har de under våren har gymnasieelever (sista året) och högskolestudenter pluggat distans men övriga i skolan.

    Nu ska de tillbaka men gymnasiet med senare tider och egna bussar till/från skolan.

  • Anonym (...)
    Sat 22 Aug 2020 08:55
    #4

    Vår skola har fortfarande fruktstund på förmiddagen, där alla barn ska ha med sig en frukt. Trodde verkligen att det var bortplockat överallt?? Känns sjukt omodernt! Plus att mitt barn äter för lite lunch sen när hon klämt en hel banan bara någon timma innan.

    Ingen annan förälder verkar dock reagera på detta, så vet inte omjag ska säga något kring det.

    Sen är de sjukt dåliga på att bemöta barnen jämlikt också. Det är mycket prat om att tjejer är på ett vist sätt och killar på ett annat.

  • Anonym (Förfa­ll)
    Sat 22 Aug 2020 09:12
    #5

    Gick in på mitt barns fritids och första intrycket var att det var så sjukt slitet. Ser ut som en knarkarkvart i källarplan. Skolan och fritids ligger i ett av stadens bra områden, så här satsas det inte alls, förmodligen för att skolan är för liten och ändå kommer att stänga snart och för att det finns andra områden där man tror att fräscha lokaler kan väga upp för annat. Hela skolan är faktiskt i totalt förfall.

  • Sun 23 Aug 2020 23:03
    #6
    Anonym (...) skrev 2020-08-22 08:55:07 följande:

    Vår skola har fortfarande fruktstund på förmiddagen, där alla barn ska ha med sig en frukt. Trodde verkligen att det var bortplockat överallt?? Känns sjukt omodernt! Plus att mitt barn äter för lite lunch sen när hon klämt en hel banan bara någon timma innan.

    Ingen annan förälder verkar dock reagera på detta, så vet inte omjag ska säga något kring det.

    Sen är de sjukt dåliga på att bemöta barnen jämlikt också. Det är mycket prat om att tjejer är på ett vist sätt och killar på ett annat.


    Det är fruktstund på mitt barns skola också. Frukten äts klockan 10 och lunchen klockan 11. För att han ska orka lunchen så har jag bara skickat med ett halvt äpple i klyftor. Jag frågade efter första dagen om han tyckte att det räckte och det har han tyckt, så jag fortsätter nog så. Jag hittade dessutom ett bananfodral som är gjort för "bananslantar" och inte en hel banan, så jag löser det på det viset.

    Det verkar oroväckande att de inte bemöter pojkar och flickor på liknande vis. Vad har de sagt om det?
  • Sun 23 Aug 2020 23:12
    #7
    Anonym (Mamma) skrev 2020-08-22 06:03:07 följande:

    Saknar kontakten. Just nu får vi inte ens gå in och de pedagoger som jobbar säger inte mycket. Jag vet inget om dagen om inte sonen berättar och det gör han väldigt sällan. Han började i tis.

    Han går även på fritids. Först "utefritids" 7:15-8 då skolan börjar sen (ute) bussfritids mellan 13-14 när bussarna går, efter det.

    Sonen tycker ok, hittat två kompisar.


    Jag saknar också den personliga kontakten med lärarna. Fritidspersonalen på min pojkes skola är mer pratsamma, men de är inte med i klassrummet, så jag får bara reda på hur det har varit på fritids.

    Den första dagen i skolan så sa inte min pojke så mycket, men i fredags så pratade han desto mer. Jag har förklarat för honom att jag inte har gått i förskoleklass, så jag har ingen aning om hur det funkar, vilket han tycker är så knasigt, vilket gjorde att han började berätta lite mer så att jag ska "lära" mig hur det funkar. :)
Svar på tråden Förskoleklass! Vad är era första intryck nu vid skolstart?