• Anonym (Orolig mamma)

    Sambon bråkar framför barnen????

    Hej. Jag och min sambo har varit tillsammans flera år, har ett barn som är 1 år, sedan har jag två barn från tidigare förhållande.. Vi bor i ett hus som vi äger tillsammans. Nu har sambon varit arg och sur en längre period. Han tappar humöret lätt och blir högljudd och säger mycket olämpliga saker när barnen hör. Ber jag honom att dämpa sig, påpekar han snabbt att han bor och betalar i det här huset så han pratar/skriker hur högt han vill och vad han vill. Iaf, igår sa jag att detta funkar inte längre, vi måste gå isär. Och som väntat blev hans reaktion på det inte så trevlig.. nu har han bråkat halva natten... vid 5 vaknade vår ettåring och var jätteledsen, sambon tog upp och gick iväg med (barnet är väldigt mammigt och fick panik och skrek när pappan lämnade rummet med honom, dessutom höjde han rösten åt mig när jag sa att han skulle komma med bebis till mig). tillslut lyckades jag få honom att lämna över en gråtandes bebis till mig, vi la oss i sängen och h*n slutade gråta. Då kommer sambon in och börjar tjafsa.. detta är inte första gången det blir såhär. Nu har jag varit uppe en stund och sambon sover, jag har packat till mig och barnen så vi kan åka iväg.. MEN nu till min fråga, kan jag ta med vårt gemensamma barn när jag åker, eller bara de vi inte har ihop? Han hotar med att ringa polisen om jag tar vårt barn med mig.. Samtidigt som jag inte känner mig trygg med att lämna bebis ensam med pappan när läget är som det är.. VAD SKA JAG GÖRA? Jag måste tänka på mina andra barn.. De ska inte behöva växa upp under samma tak med min sambo. Det funkar inte... Men vill inte göra något som kan vändas emot mig i en ev tvist i tingsrätten.. OBS! Jag planerar inte att ta mitt barn ifrån sin pappa, de kommer självklart träffas när allt lugnat ner sig.. Kan jag ringa soc och be om hjälp? Eller vad gör jag????? snabbt svar önskas då han nog vaknar runt 9-tiden och jag vill vara borta då.

  • Svar på tråden Sambon bråkar framför barnen????
  • Anonym (K)

    Oj, hjälp. Men kan inte bara dina barn åka? Till morföräldrar eller till sin andra förälder? Men ja, det är väl inte olagligt att åka iväg med sitt barn ett dygn..?

    Ring en kvinnojour!

  • Drottningen1970

    Du kan får och ska ta dina barn och pka eftersom Du har en laglig skyldighet att skydda dina barn från något/någon som är skadlig för dom. Polisen gör ingenting åt det.

  • Anonym (Stina)

    Ja, du kan åka. Och det tycker jag du ska göra. Lämna ett meddelande att ni hörs om några dagar och att du behöver tänka samt låta barnen få lugn och ro.

  • Anonym (Dra bara)

    Ta alla barnen med dig. Han försöker bara skrämma dig med polisen pga att han är desperat nu. Du behöver lämna kaoset som är nu och gör helt rätt i att skydda barnen från en så destruktiv situation. Ta med dig alla och ring soc sedan.

  • Anonym (Dra bara)

    Jag gick igenom en väldigt turbulent skilsmässa. Det var absolut ingen som skällde på mig för att jag stack med barnen ifrån ett utflippat ex. Däremot är soc noga med att upplysa en om att man har ett ansvar att skydda sina barn.

  • Anonym (ttt)

    Det är väl klart att du har all rätt i världen att åka iväg en stund med barnen, det skulle även han ha, om han ville åka med ert gemensamma barn tex till sina föräldrar. 
    Om det dessutom är en bebis  (dvs väldigt litet barn) då kan du inte bara lämna barnet hur som helst.

    Men gör som du redan fått tips om: skriv till honom at ni behöver lugna ner situationen lite och därför åker du, men att ni kan prata i veckan. Om han verkar väldigt arg så ta med dig någon som kan stötta dig, om han tex skulle börja bråka om bebisen eller hota dig. 

    Men du kommer säkerligen behöva hjälp i detta eftersom han tydligen blir så arg.

    Spela in om han säger saker åt dig på telefonen som är otäcka, spara sms om han skriver hot och annat. Allt sån behöver du ha för att visa hur han beter sig, om det leder till att du behöver ta hjälp senare, tex av advokat eller soc eller annat. 

    Dina äldre barn, har de en bra pappa som kan stötta om det blir jobbigt? Jag tänker så att du inte behöver rodda allt kring tre barn ensam? 

    Och ja, du kan ringa soc och be om råd. 

  • Anonym (Förälder)

    Du ska och får ta med alla barnen.
    Att lämna den lilla hade setts som att överge, beroende på längden såklart.
    Och han kan ju inte ta hand om den lille, det märks ju på det han gjorde.
    Olämpligt som tusan att göra det han gjorde.

    Du ska lämna in skilsmässopapper, begära bodelning.
    Lämna sen barnen på ett tryggt ställe och sen åker du tillbaka med en vän eller liknande som stöd.

    Packa med det allra viktigaste, du vet ju inte vad han kan få för sig annars.

  • Anonym (Orolig mamma)

    Vi åkte iväg jag och barnen, så nu är vi hos min mamma över dagen iaf, så åker vi hem och sover hemma över natten. Har pratat med soc och det är ok att åka iväg med barnen om situationen hemma är ohållbar, däremot har jag ingen rätt att hålla barnet borta från sin pappa en längre tid, vilket jag heller inte planerar. Så det var skönt att höra iaf.. Förhoppningsvis lugnar han sig, och inser att det enda rätta är att vi separerar så fort som möjligt, för allas skull...

Svar på tråden Sambon bråkar framför barnen????