• Emilio1996

    Kan ultraljud visa fel på hela 2 veckor?

    Hej, jag och min sambo hade sex en enda gång på flera månader och inget mer sen dess. Hon blev gravid direkt, vi har ett barn sedan tidigare.

    Jag vet alltså exakt datum men ultraljudet visar att det är 2 veckor och 1 dag längre än vi hade sexet. Kan det slå fel på hela 2 veckor? Jag har läst att dem är rätt så tillförlitliga, åtminstone +/- 1 vecka.

    Dessutom hade jag misstankar på otrohet i några månader före. Och redan 1-2 veckor före sexet hade hon börjat kräkas lite då och då, oftast morgonar men ibland även mitt på dagen. Samt att magen hade väldigt smått redan börjat växa. Den ska ju tydligen synas mer tydligt efter första barnet.

    Vad tror ni? Är det mitt barn? Kan ultraljudet visa fel på över 2 veckor?

    MVH

  • Svar på tråden Kan ultraljud visa fel på hela 2 veckor?
  • Pimpinellan

    Nja, det är i längsta laget. Det är ju fler faktorer egentligen man bör ta hänsyn till när man sätter beräknat förlossningsdatum. Vi som gjort IVF tex. Mitt barn var betydligt större än vanligt på UL, men b.f ändrades inte för jag hade gjort IVF. Annat som ska spela roll är senaste mens eller som du påpekar att man bara haft sex under en viss period. Vissa får ju b.f-datum som om de stämde skulle innebära att de skulle ha plussat innan de ens haft äl. 2 veckor före ni hade sex innebär ju strax före hon hade mens eller under mensen då om hon har en cykel på ca 28 dagar. Det stämmer ju inte heller. När hade hon senaste mensen egentligen?

  • Emilio1996

    Vill tillägga att jag ringde vår gamla barnmorska som sa att det mycket väl kan stämma. Och henne har jag stort förtroende för. Ändå är jag osäker och oviss...

  • Cecese

    Menar du att ultraljudet visar att hon t.ex. är i vecka 18+0 och när du räknar 18 veckor bak är det två veckor före ni hade sex? 

  • Matrix123

    Klart det kan visa ?fel?. Spermier kan leva upp till max en vecka i livmodern och befrukta ett ägg en vecka efter samlaget tex. Det tar även olika lång tid för alla embryon att fästa.

    Mitt ultraljud visade en hel vecka fel, vilket betyder att antingen mätte hon fel, eller så hade jag ägglossning senare eftersom det då skulle betyda att spermierna klarade sig 8 dagar i väntan på ägget vilket jag aldrig hört talas om eller så tog det längre tid för det att fästa.

  • Pimpinellan

    Det kan inte vara så tokigt som att du inte vet att en graviditet räknas två veckor längre än man egentligen varit gravid? För i så fall stämmer det ju exakt. Man blir ju gravid vid ägglossningen, men graviditeten räknas från första mensdagen vilket är ca 2 veckor före. Så när man säger att kvinnan är i v.20 är barnet 2 veckor yngre dvs 18 veckor.

  • Anonym (Svar på tal)

    UL är en väldigt exakt vetenskap, det visar väldigt sällan fel. Men eftersom ni har barn sedan tidigare så vet du säkert att man inte räknar veckor från då ni hade sex utan två veckor tidigare, dvs från senaste mensens första dag? Och så kanske du kommer ihåg från grundskolan eller rent allmänbildat vet att man inte blir gravid medan man har mens? För det är ju då du tror att hon haft sex med någon annan.

    Med så stora problem som ni har ska man inte skaffa fler barn tillsammans! Man löser sina problem eller går isär!

  • Anonym (Hjgf)

    Jag tänker också att du kanske räknar fel. När ägglossningen sker räknas det som att du är i vecka 2+0

  • Emilio1996

    Jag tackar för era svar och kan säga att jag känner mig lugn nu. Dessutom har jag fått en större och bättre inblick i hur det fungerar vilket jag är tacksam för. ????

  • Emilio1996

    De fyra frågetecknena i slutet skulle vara en emoji men så blev det inte. Tack allihopa ännu en gång i alla fall. =)

  • Hawk

    Fast vad menar du egentligen med att UL är en exakt vetenskap? Ett UL har såklart inte fel i vad det avbildar men det är ju tolkning. Och mätning. Och mänsklig faktor ä. Och precision på instrumenten. Storlek på foster kan variera. Den dateringen de ger är långt ifrån exakt. Två veckor diff är kanske inte det vanligaste men absolut inte omöjligt.


    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-08-21 15:39:35 följande:

    UL är en väldigt exakt vetenskap, det visar väldigt sällan fel. Men eftersom ni har barn sedan tidigare så vet du säkert att man inte räknar veckor från då ni hade sex utan två veckor tidigare, dvs från senaste mensens första dag? Och så kanske du kommer ihåg från grundskolan eller rent allmänbildat vet att man inte blir gravid medan man har mens? För det är ju då du tror att hon haft sex med någon annan.

    Med så stora problem som ni har ska man inte skaffa fler barn tillsammans! Man löser sina problem eller går isär!


Svar på tråden Kan ultraljud visa fel på hela 2 veckor?