• Anonymsju

    Plugga på universitetet - schema för barn på förskola?

    Ska börja plugga på universitetet nu, och känner mig lite förvirrad. Har ett barn på förskola, och jag vet inte riktigt hur jag ska sätta hans schema där. Jag har precis fått schema och vissa dagar börjar jag runt 9-10 tiden, andra dagar kl. 13. Jag antar att man ska plugga hemma på förmiddagen såna dagar. Har hört från andra att dom lämnar ett grundschema så ändrar man med tidens gång, men vad ska man sätta för grundschema när jag ibland måste vara på universitetet kl. 9 och ibland kl.13 till 17.00. Jag vill inte att min son ska behöva gå så långa dagar, från morgonen ända fram till 17.00..

    Någon som kan ge lite tips ang. detta?

  • Svar på tråden Plugga på universitetet - schema för barn på förskola?
  • nnnnnnnn

    Kan du inte sätta ett schema som täcker dina 40 timmars studier + restider och lunch. Kanske blir det 9 -10 timmar/dag? Så sätt tex 8 - 18, men berätta att du tänker hämta tidigt så fort du har möjlighet till det och kanske lämna senare när det funkar med studierna.
    Så har du kontakt med förskolan om kommande veckors avvikelser så att de kan planera bättre.

    När du fått schema för en period, så funderar du på tiderna för ditt barn och lämnar in ändringar till förskolan.

    Enklare än så kan det väl inte bli?

  • Anonymsju
    nnnnnnnn skrev 2020-08-21 21:45:36 följande:

    Kan du inte sätta ett schema som täcker dina 40 timmars studier + restider och lunch. Kanske blir det 9 -10 timmar/dag? Så sätt tex 8 - 18, men berätta att du tänker hämta tidigt så fort du har möjlighet till det och kanske lämna senare när det funkar med studierna.

    Så har du kontakt med förskolan om kommande veckors avvikelser så att de kan planera bättre.

    När du fått schema för en period, så funderar du på tiderna för ditt barn och lämnar in ändringar till förskolan.

    Enklare än så kan det väl inte bli?


    Jag vill undvika att min son går så långa dagar. 8-18 är ju extremt. Min sambo hämtar ju så fort han kan om jag inte hinner, runt 16.30-17.00.

    Jag skulle vilja lämna ett grundschema där jag lämnar samma tid varje dag så att sonen får in regelbundna rutiner, men att hämtningen blir olika beroende på vad jag har på eftermiddagen. Problemet är ju dom dagarna jag har föreläsning till 17.00
  • Sisisisi
    Anonymsju skrev 2020-08-21 21:51:14 följande:

    Jag vill undvika att min son går så långa dagar. 8-18 är ju extremt. Min sambo hämtar ju så fort han kan om jag inte hinner, runt 16.30-17.00.

    Jag skulle vilja lämna ett grundschema där jag lämnar samma tid varje dag så att sonen får in regelbundna rutiner, men att hämtningen blir olika beroende på vad jag har på eftermiddagen. Problemet är ju dom dagarna jag har föreläsning till 17.00


    Hur långt framöver har du fått schema? Det är väl bara att ha sluttid kl 16 vissa dagar och kl 17 de dagar du slutar 17, då hämtar väl din sambo?
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Anonymsju
    Sisisisi skrev 2020-08-21 22:04:57 följande:

    Hur långt framöver har du fått schema? Det är väl bara att ha sluttid kl 16 vissa dagar och kl 17 de dagar du slutar 17, då hämtar väl din sambo?


    Ja absolut han hämtar ju om han hinner före om jag har sen föreläsning. Men om jag tex har en föreläsning 13-17, då vet jag inte när jag ska lämna sonen en sån dag. Jag vet inte hur mycket jag behöver plugga innan.
  • nnnnnnnn
    Anonymsju skrev 2020-08-21 22:15:32 följande:
    Ja absolut han hämtar ju om han hinner före om jag har sen föreläsning. Men om jag tex har en föreläsning 13-17, då vet jag inte när jag ska lämna sonen en sån dag. Jag vet inte hur mycket jag behöver plugga innan.

    Räkna med att plugga 40 timmar per vecka. Har du möjlighet att plugga på helgen? På kvällarna?


    om du tänker att 40 timmar = 8-18 men om du hinner plugga tex 4 h per helgdag (förmiddag eller eftermiddag ostört) så har du -8 h på grundschemat. Kan du lägga till 1 h plugg varje kväll när barnet lagt sig eller sambon tar hand om barnet  så kan du dra bort 4-7 h till ( 4 h om du tänker plugga den timmen mån-tors. 7 h om du kör 1 h varje kväll).
    Så då har du 12-15 h att ta bort från förskoleschemat.

    Men det bästa vore att du lämnar det schemat du tänker följa, jag förstod det som att du behövde lämna in ett grundschema eftersom du inte fick ditt detaljerade schema i god tid och om det är så tycker jag att det är smartast att lämna in schema på 8-18 (eller 16-17 om sambon kan hämta den tiden) och sedan ha en bra kommunikation om ändringar.

    Om du börjar 13 och har hunnit plugga det mesta, så kan du lämna strax före du måste ge dej av till plugget. Men om du inte är ikapp med studierna så kan det vara bra att kunna lämna barnet vid 8 och plugga innan du åker = bra att ha ett generöst grundschema och vara snabb att kommunicera ändringar med förskolepersonalen...

  • Sisisisi
    Anonymsju skrev 2020-08-21 22:15:32 följande:

    Ja absolut han hämtar ju om han hinner före om jag har sen föreläsning. Men om jag tex har en föreläsning 13-17, då vet jag inte när jag ska lämna sonen en sån dag. Jag vet inte hur mycket jag behöver plugga innan.


    Räkna med att du behöver plugga hela förmiddagen. Lämna kl 8, plugga tex 8.30-17. Låt barnet gå 8-16/17 varje dag.

    Vad ska du läsa?
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Anonymsju
    Sisisisi skrev 2020-08-21 23:16:17 följande:

    Räkna med att du behöver plugga hela förmiddagen. Lämna kl 8, plugga tex 8.30-17. Låt barnet gå 8-16/17 varje dag.

    Vad ska du läsa?


    Vill inte att mitt barn ska gå såna långa dagar. Alla jag pratat med som studerat har inte sina barn så långa dagar på förskolan. Det måste gå att få ett hyfsat regelbundet men bättre schema för sonen.

    Jag ska läsa till förskollärare.
  • Anonymsju
    Petter och jag skrev 2020-08-21 22:41:48 följande:

    Räkna med 40h studier per vecka samt att en del av det kommer att vara grupparbeten.


    Mitt syskon läste till ingenjör och la inte ner 40h/v på studier. Man behöver sällan det om planerar studietiden bra.
  • Maria506

    Jag läste till förskollärare och jag hade barnen på förskola och la inte ner 40h/veckan på studier....

    Så, börjar sy 13 kan du lämna vid 11-12 :)

Svar på tråden Plugga på universitetet - schema för barn på förskola?