• Anonym (PA)

Dygnspass - personlig assistent

Finns här någon som jobbar dygnspass och kan berätta er upplevelse kring det? Fått jobb som PA och ska jobba 9-9 med sovande jour. Är det jobbigt? Vad borde man ha med sig? Räcker två matlådor och någon frukost?

• Svar på tråden Dygnspass - personlig assistent
  • Anonym (Lotta)

Om det är en brukare som sover hela nätterna utan behov av hjälp så är det helt ok men kommer du bli väckt flera gånger per natt så är det naturligtvis tungt. Hur mycket mat du ska ha med dig beror naturligtvis på hur ofta du behöver äta. Sovkläder som är praktiska att jobba i, ev sängkläder, handduk, hygienartiklar, en bok skulle jag ta med mig. Tänk på att ha med en extra uppsättning arbetskläder samt sovkläder om du behöver byta under passet.

• Anonym (PA)
    Anonym (Lotta) skrev 2020-08-22 04:23:24 följande:

Om det är en brukare som sover hela nätterna utan behov av hjälp så är det helt ok men kommer du bli väckt flera gånger per natt så är det naturligtvis tungt. Hur mycket mat du ska ha med dig beror naturligtvis på hur ofta du behöver äta. Sovkläder som är praktiska att jobba i, ev sängkläder, handduk, hygienartiklar, en bok skulle jag ta med mig. Tänk på att ha med en extra uppsättning arbetskläder samt sovkläder om du behöver byta under passet.

Då byter man alltså om till pyjamas och lägger sig som vanligt? Menar du tandborste som hygienartiklar eller brukar det vara okej att man tar en snabb dusch?
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (PA) skrev 2020-08-22 12:09:25 följande:
    Då byter man alltså om till pyjamas och lägger sig som vanligt? Menar du tandborste som hygienartiklar eller brukar det vara okej att man tar en snabb dusch?
    Sovande jour betyder att du sover när brukaren inte behöver ha hjälp så det är ju valfritt om du vill sova i pyjamas eller kläder. Det är ju så olika på brukare, vissa tycker det är helt ok att du känner dig som hemma och vissa har otroligt konstiga "regler" men det är deras hem och deras vilja som styr. Du får helt enkelt fråga dina kollegor eller brukaren vad som gäller ang tex dusch. Jag har varit med om vissa som tycker det är helt ok för mig att titta på film, ta en tupplur, läsa mm när dom är upptagna med annat och andra som tycker man ska sitta rätt upp och ner på en stol helt sysslolös.
Svar på tråden Dygnspass - personlig assistent