• Anonym (Förkrossad)

Är det kört? Lågt AMH, sekundär infertilitet

Hej,

Jag och min man har försökt skaffa barn nr 4 i ett år utan framgång. Har sedan tidigare tre barn födda -13, -16 och -18, de två yngsta blev till på första försöket (den första utan att vi ens försökte, hehe).

Nu har ett år gått, och varje månad kommer mensen. Tog därför fertilitetstest via Werlabs som visade ett AMH på 0,74. Blev helt förkrossad. Någon annan som vet hur mycket AMH-värdet spelar roll när man tidigare (ganska nyligen) haft lätt att bli gravid? FSH låg på 8,6. Jag får positivt på ÄL-stickor i princip alla månader (inte testat alla).

Snälla, finns det hopp? Kan inte tänka på nåt annat.

• Svar på tråden Är det kört? Lågt AMH, sekundär infertilitet
  • Anonym (Undrar också)

Så bra att du tog upp den här frågan! Jag har gjort två test via werlabs med ungefär 2 års mellanrum pga att min mens varit konstig. Första gången låg mitt AMH på ca 3,8 eller något sånt så det var lågt för min ålder (var bara 22 då). Senast hade det sjunkit till ca 2, vilket som jag förstått är snabbt.

Enligt referensintervall på nätet hade jag alltså vid 24 års ålder ett värde som är normalt för en typ 35-åring. Fattar ingenting eftersom alla i min släkt som jag känner till har kommit i klimakteriet i en normal ålder (50-års åldern). Är det tecken på att jag kommer komma i för tidigt klimakterium???

• Anonym (Undrar också)
    Anonym (Undrar också) skrev 2020-08-22 20:34:24 följande:

Så bra att du tog upp den här frågan! Jag har gjort två test via werlabs med ungefär 2 års mellanrum pga att min mens varit konstig. Första gången låg mitt AMH på ca 3,8 eller något sånt så det var lågt för min ålder (var bara 22 då). Senast hade det sjunkit till ca 2, vilket som jag förstått är snabbt.

Enligt referensintervall på nätet hade jag alltså vid 24 års ålder ett värde som är normalt för en typ 35-åring. Fattar ingenting eftersom alla i min släkt som jag känner till har kommit i klimakteriet i en normal ålder (50-års åldern). Är det tecken på att jag kommer komma i för tidigt klimakterium???

Har inte haft något preventivmedel under de här åren så värdet kan inte bero på det.
  • Anonym (P)

Samma här! Har också lågt AMH och har försökt länge få en trea. Hade också superlätt med de två första. Har du gjort ngn utredning? Jag tror inte alls det är kört med tanke på att du verkar ha ÄL varje månad. Men bra är att få bekräftat att du verkligen har det. Har du några bekymmer med din cykel? Exempelvis spottings, kort lutealfas, pms o.s.v? Kollar upp din sköldkörtel? Jag har en slö sköldkörtel, inte så slö så jag har rätt till medicin men såpass att jag tror den stökar till det mer för mig än AMH värdet.

• Anonym (Undrar också)

Hur gammal är du förresten TS?

• Anonym (Förkrossad)

Hur lågt värde har du och hur länge har ni försökt? Vad har du för FSH? Ålder? Jag är 33, snart 34. Hur gamla är dina barn?

Jag har börjat få spottings dagen före mens. Men ärligt talat vet jag inte hur det var innan, nu är jag så oerhört uppmärksam på alla symtom. Regelbunden mens, 26-27 dagar. Mer sparsam sedan första barnet. TSH är ok, (2,1) och T4 något sänkt (11), men inte så det finns indikation för Levaxin.

Har bokat tid för utredning, ska till Cevita Care/Gyn Stockholm på onsdag. Googlar hela tiden, läser vetenskapliga artiklar etc. Helt besatt. Har tidigare haft ?självbilden? att jag är superfertil då det gått så oerhört lätt. Nu känner jag mig gammal, förbrukad, okvinnlig och väldigt väldigt ledsen.

Anonym (P) skrev 2020-08-22 21:43:05 följande:

Samma här! Har också lågt AMH och har försökt länge få en trea. Hade också superlätt med de två första. Har du gjort ngn utredning? Jag tror inte alls det är kört med tanke på att du verkar ha ÄL varje månad. Men bra är att få bekräftat att du verkligen har det. Har du några bekymmer med din cykel? Exempelvis spottings, kort lutealfas, pms o.s.v? Kollar upp din sköldkörtel? Jag har en slö sköldkörtel, inte så slö så jag har rätt till medicin men såpass att jag tror den stökar till det mer för mig än AMH värdet.

• Anonym (Förkrossad)

Vad hade du för AMH-värde?

Anonym (Undrar också) skrev 2020-08-22 20:34:24 följande:

• Anonym (Undrar också)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2020-08-22 23:26:12 följande:

Vad hade du för AMH-värde?

På senaste provtagningen hade jag ca 2 i AMH. Nu vågar jag inte ta ett nytt test för är rädd att det ska ha sjunkit ännu mer nu.
  • Anonym (P)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2020-08-22 23:19:46 följande:

Hur lågt värde har du och hur länge har ni försökt? Vad har du för FSH? Ålder? Jag är 33, snart 34. Hur gamla är dina barn?

Jag har börjat få spottings dagen före mens. Men ärligt talat vet jag inte hur det var innan, nu är jag så oerhört uppmärksam på alla symtom. Regelbunden mens, 26-27 dagar. Mer sparsam sedan första barnet. TSH är ok, (2,1) och T4 något sänkt (11), men inte så det finns indikation för Levaxin.

Har bokat tid för utredning, ska till Cevita Care/Gyn Stockholm på onsdag. Googlar hela tiden, läser vetenskapliga artiklar etc. Helt besatt. Har tidigare haft ?självbilden? att jag är superfertil då det gått så oerhört lätt. Nu känner jag mig gammal, förbrukad, okvinnlig och väldigt väldigt ledsen.

Jag vet, känner mig likadan :(. Det tar på psyket ngt oerhört. Mitt AMH värde var 0,3. FSH 2,9. Men det var snart 2 års sen jag testade mig. Vågar inte igen. Vi försökte 1,5 år sen blev gravida men barnet hade kromosomfel. Så fick avbryta. FRUKTANSVÄRT! Nu har det gått 9 mån. Känns som jag hade min chans och att det inte kommer fler. Barnen är 7 och 5 år. Jag är 38. Så känns stressigt!

Hur var ditt T3? Mitt T4 är bra 16. TSH 0,6. Men mitt T3 är bara 3,5 och optimalt värde är 4,5. Så är säker på att det är där som felet sitter plus kombinerat med kassa ägg.

Bra du fått tid på ons. Kanske tänker med att spola äggledarna för dig, det funkar för många.
  • Anonym (Förkrossad)

Ja, det är så oerhört stressande. Ville så gärna ha tight mellan barnen, max 2 år. Men nu är yngsta redan 2 år och 3 månader. Känns så ledsamt alltihop, man vet ju inte ens om det kommer gå överhuvudtaget. Och jag vet ärligt talat inte om jag kommer att vilja ?börja om? när yngsta börjar skolan typ.

Nervös inför mitt läkarbesök på onsdag, rädd att bli utdömd.

• Anonym (P)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2020-08-24 14:53:24 följande:

Ja, det är så oerhört stressande. Ville så gärna ha tight mellan barnen, max 2 år. Men nu är yngsta redan 2 år och 3 månader. Känns så ledsamt alltihop, man vet ju inte ens om det kommer gå överhuvudtaget. Och jag vet ärligt talat inte om jag kommer att vilja ?börja om? när yngsta börjar skolan typ.

Nervös inför mitt läkarbesök på onsdag, rädd att bli utdömd.

Ja så kände jag också, när tiden gick brydde jag mig mindre och mindre om det. Men hade precis som du allra helst velat ha 2 år emellan, men min sambo ville inte. När han väl va med på tåget verkar det vara försent :(.

Hur gick det idag på läkarbesöket?
  • Anonym (Förkrossad)

Tyvärr inte särskilt hoppfullt. Hon konstaterade att det var lågt och tyckte inte att jag behövde utredas vidare. Föreslog att vi skulle försöka själva i 6 månader till, och sen ta ställning till IVF.

Gjorde även ett ultraljud av äggstockarna där hon såg totalt 6 st antralfolliklar, väldigt dåligt alltså. Normalt är över 15. Men hon sa att det absolut inte var omöjligt, särskilt inte om jag alltid haft lågt AMH (och det kan man inte veta). Vissa har lågt utan att det verkar spela någon roll för fertiliteten. I mitt fall gissar jag dock på att den försämrats avsevärt eftersom jag blivit gravid superlätt tre gånger. Känner mig så ledsen och modfälld. Vet inte om vi har råd att lägga 70000 på något som med stor sannolikhet ändå inte fungerar. Kan samtidigt inte släppa tanken på och drömmen om en fyra. Önskar så. Håller tummarna för er. Förstår att det måste kännas extra jobbigt om du egentligen ville börja försöka tidigare. Man får försöka vara glad över att man hunnit få de barn man faktiskt fått.

• Anonym (P)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2020-08-27 20:20:00 följande:

Tyvärr inte särskilt hoppfullt. Hon konstaterade att det var lågt och tyckte inte att jag behövde utredas vidare. Föreslog att vi skulle försöka själva i 6 månader till, och sen ta ställning till IVF.

Gjorde även ett ultraljud av äggstockarna där hon såg totalt 6 st antralfolliklar, väldigt dåligt alltså. Normalt är över 15. Men hon sa att det absolut inte var omöjligt, särskilt inte om jag alltid haft lågt AMH (och det kan man inte veta). Vissa har lågt utan att det verkar spela någon roll för fertiliteten. I mitt fall gissar jag dock på att den försämrats avsevärt eftersom jag blivit gravid superlätt tre gånger. Känner mig så ledsen och modfälld. Vet inte om vi har råd att lägga 70000 på något som med stor sannolikhet ändå inte fungerar. Kan samtidigt inte släppa tanken på och drömmen om en fyra. Önskar så. Håller tummarna för er. Förstår att det måste kännas extra jobbigt om du egentligen ville börja försöka tidigare. Man får försöka vara glad över att man hunnit få de barn man faktiskt fått.

Vad synd hon inte ville utreda vidare (än). Spola äggledarna etc vore ju bra att få tid till så fort som möjligt. Hur ser livet ut för övrigt? Sömnen? Stressar du ngt? Tränar överdrivet? Äter näringsrikt? Kolla in vulverine på instragram där kan få massa tips att boosta hälsan med. Ett lågt AMH kan också vara tillfälligt, för att kroppen är trött och anser att man är för trött för bebis. Det är lixom inte ett värde på äggreserven som barnmorskan gärna stressar än med utan enbart vilka ägg som ligger och väntar på nästa. För att se hur många ägg som är kvar måste de skära upp än, haha! Jag tror på er! Det behövs bara ett ägg för bebis..
  • Anonym (Undrar också)
    Anonym (P) skrev 2020-08-28 08:50:40 följande:

Vad synd hon inte ville utreda vidare (än). Spola äggledarna etc vore ju bra att få tid till så fort som möjligt. Hur ser livet ut för övrigt? Sömnen? Stressar du ngt? Tränar överdrivet? Äter näringsrikt? Kolla in vulverine på instragram där kan få massa tips att boosta hälsan med. Ett lågt AMH kan också vara tillfälligt, för att kroppen är trött och anser att man är för trött för bebis. Det är lixom inte ett värde på äggreserven som barnmorskan gärna stressar än med utan enbart vilka ägg som ligger och väntar på nästa. För att se hur många ägg som är kvar måste de skära upp än, haha! Jag tror på er! Det behövs bara ett ägg för bebis..

Var har du hört det ifrån? Jag har läst att AMH mäter alla ägg som är kvar totalt.
  • Anonym (P)
    Anonym (Undrar också) skrev 2020-08-28 13:03:22 följande:

Var har du hört det ifrån? Jag har läst att AMH mäter alla ägg som är kvar totalt.

All info finns hos vulverine. Hon har både en hemsida, fb och instagram. Kan varmt rekommenderas!
  • Anonym (Förkrossad)

AMH speglar äggreserven, dvs hur många ägg som är kvar. Däremot inte nödvändigtvis kvaliteten, även om det går hand i hand med ökande ålder. Vissa verkar ha lågt AMH redan från start, och då är siffran mindre pålitlig än om det är ett AMH i sjunkande.

För min del är jag rätt övertygad om att det är ett sjunkande värde eftersom det inte tagit sig på över ett år, och jag tidigare blivit gravid tre gånger på första försöket.

Anledningen till att hon inte ville utreda vidare var att alla nödvändiga prover redan var tagna. Även om AMH skulle kunna variera något (pga provanalys, inte för att äggreserven kan öka), så går man ändå på det lägsta uppmätta värdet. Detta tillsammans med antal antralfolliklar som syns på ultraljud, ger en bra sammanvägd bild. Därtill kommer FSH som gärna ska vara lågt dag 3 (mitt på 8,5 var lite högt) och östradiol som helst ska vara under 80 (mitt låg på 200). Ett högre östradiol dag 3 kan ge ett falskt för lågt FSH eftersom östradiol hämmar FSH enligt negativ feedback.

Spolning och övrig visualisering kändes inte aktuellt då jag aldrig haft en infektion, som sagt blivit gravid tre gånger, och dessutom nyligen gjort en hysteroskopi där man tog bort en polyp och allt såg bra ut.

Jag har sedan jag blev gravid sist även fått en kortare follikelfas, vilket också är ett tecken på minskad äggreserv och närmare klimakterium. Tidigare hade jag positiva ÄL-test typ dag 14-15, nu dag 11-12. Förre ägg att välja på varje månad ger mindre chanser för ett ?guldägg?. Man vet ännu inte om kroppen ägglossning de bästa äggen först, så att de ägg som finns kvar i ?skafferiet? när äggreserven är låg, bara är de sämre som kanske är för skadade för att kunna ge upphov till graviditet. Sannolikt är detta individuellt, och omöjligt att svara på utan att prova med IVF (eller spontan graviditet för den delen).

Jag känner att klockan tickar, högt! Vill starta IVF typ i nästa cykel, kosta vad det kosta vill. Men är såklart samtidigt rädd att kasta bort 70 000 kr på ingenting. Kanske kan man köra nån testomgång först och se om det ser ut att finnas förutsättningar för befruktning. Kan inte vänta ett halvår till. Är faktiskt arg och bitter på min förra gybekolog som sa att det bara var jag som stressade över en graviditet och att kroppen inte var redo. Önskar jag kunde fått ta AMH redan för ett år sedan, då hade kanske mina IVF-chanser varit högre.

Svar på tråden Är det kört? Lågt AMH, sekundär infertilitet