• Anonym (lisa)

Vilka prisklasser på kök finns det?

Vilka prisklasser på kök finns det?
    En prisklass är Ikea. Enligt mig ett ok kök.
    Hur förhåller sig de andra köken i pris till varandra typ Kvik, electrolux, Marbodal, Vedum, Balingslöv, sentens och andra kök som ni känner till
    Säg gärna något om kökens kvalite om ni har erfarenhet av det

• Svar på tråden Vilka prisklasser på kök finns det?
  • Anonym (lisa)

puffar

• MRAKas

Jag har personligen byggt nya kök i 3 lägenheter och 2 hus hittils, alla IKEA.

Om det inte är för någon specifik funktion, finess eller utseende som du tittar på något annat så är det enligt mig svårt att motivera något annat än IKEA.
    Mycket hög kvalitet i förhållande till pris, lätt att komplettera eller  ändra om lite efter en tid om man märkte att någon lösning inte blev riktigt bra...

Jag har också låtit bygga ett nyckelfärdigt hus som hade HTH som standadkök, kvalitetskänslan och detaljerna var rakt av jämförbara med IKEA, men om jag minns rätt så räknade jag ut att det hade gått att spara runt 40% av kostnaden på att välja IKEA.

• Anonym (lisa)
    MRAKas skrev 2020-08-22 23:45:32 följande:

Jag har personligen byggt nya kök i 3 lägenheter och 2 hus hittils, alla IKEA.

Om det inte är för någon specifik funktion, finess eller utseende som du tittar på något annat så är det enligt mig svårt att motivera något annat än IKEA.
    Mycket hög kvalitet i förhållande till pris, lätt att komplettera eller  ändra om lite efter en tid om man märkte att någon lösning inte blev riktigt bra...

Jag har också låtit bygga ett nyckelfärdigt hus som hade HTH som standadkök, kvalitetskänslan och detaljerna var rakt av jämförbara med IKEA, men om jag minns rätt så räknade jag ut att det hade gått att spara runt 40% av kostnaden på att välja IKEA.

jag tycker ikea har för hög bänkhöjd
  • Xlr8

Allt mellan 5000 till drygt 5 miljoner.

Var med och rev upp ett 5 miljoner + kök för det var en nyans fel..

Efter 1 miljon per 100 kvm så får man typ inget extra för pengarna.

• MRAKas
    Anonym (lisa) skrev 2020-08-22 23:47:05 följande:
    Ska du bygga kök i en lekstuga?

Skämtåsido, en normal understomme är 80cm hög oavsett tillverkare, det är standardiserat. Även vitvaror typ diskmaskin är 80 hög, så det skulle vara otroligt opraktiskt att bygga lägre än så.
  • Anonym (185 cm)
    Anonym (lisa) skrev 2020-08-22 23:47:05 följande:
    Att jobba vid en lite för hög bänk är inte så farligt, men att jobba vid en motsvarande för låg bänk är skitjobbigt.

• Anonym (A)
    Anonym (185 cm) skrev 2020-08-23 11:24:27 följande:
    Att jobba vid en lite för hög bänk är inte så farligt, men att jobba vid en motsvarande för låg bänk är skitjobbigt.

Så känner jag med
  • Marre22

Jag har byggt 4 kök, ett Marbodal, två Sentense (del av Marbodal som såldes på Electroluxe Holme) och ett Ikea.

Ikea är helt okej. Det som jag skulle säga är skillnaden är själva tillvalsmöjligheten. Jag som älskar krönlister i olika former, har helt klart mer att välja på vad gäller Marbodal.

Men sen får var och en bedöma om det är värt 20 000 kr extra att ha den möjligheten.

Ofta har Marbodal kampanjer som ger vitvaror på köpet i olika nivåer. Kan vara värt att ha med i beaktande.

Ikea ger å andra sidan 5 års garanti på sina vitvaror som oftast är Elekro Helios eller Electroluxe.

Vi byggde vår kök i fritidshuset för 60 000 kr - Ikea

Köket hemma - 140 000 kr - Marbodal

• Anonym (lokal köksfirma)

Jag valde att anlita en lokal firma som gjorde kök efter ens eget tycke och smak med mått man själv bestämde. Sen är ju kök väldigt olika beroende på kökets storlek också.

Jag hade 5 lådhurtsar, 5 överskåpar, 1 hörnskåp med 8 formade hyllor man kunde svänga ut samt 1 överhörnskåp. Överskåpen gick ända upp i tak och avslutades med kryssvitrin med belysning längst upp och under skåparna.

Inkl ho, kran och bänkskiva (vinställ, överskåpar kylfrys) täckskivor. Gick det på 100 000 kr färdigmonterat. Ett år senare är jag fortfarande helnöjd.

Tilläggas bör att jag bor norröver vilket innebär att priserna är betydligt lägre än runt storstäder söderöver.

Svar på tråden Vilka prisklasser på kök finns det?