• Anonym (Buff)

Vi vill olika saker

Hej,

Detta kanske inte verkar som ett stort problem egentligen, men det är det. Min man och jag vill inte samma sak. Jag vill bo kvar och han vill flytta. Valen kommer att påverka vår livsstil, vem som har det rätta svaret vet egentligen ingen. Mitt val påverkar oss i minst utsträckning, men min man menar att han avskyr den tillvaro vi har idag. G and val kommer att påverka hela familjen, det kan ju bli bra på sikt, men jag är rätt säker på att jag kommer att bli olycklig utav flera anledningar

Så, vem ska ge vika? Skilsmässa är väl kanske inte det enklaste alternativet heller. Någon annan som varit i samma situation? Hur gick det? Ni andra, tips och råd?

• Svar på tråden Vi vill olika saker
  • MRAKas
    Anonym (Buff) skrev 2020-08-22 23:08:51 följande:

Valen kommer att påverka vår livsstil, vem som har det rätta svaret vet egentligen ingen.
    Min man menar att han avskyr den tillvaro vi har idag.
    Men jag är rätt säker på att jag kommer att bli olycklig utav flera anledningar

Så, vem ska ge vika? Skilsmässa är väl kanske inte det enklaste alternativet heller.

Jag tog mig friheten att klippa o klistra lite i din text. Ser du poängen jag försöker göra?

Vem säger att det bara finns ett "rätt" svar?

Vem säger att den enklaste lösningen är den att sträva efter?

Det är mycket möjligt att ni kan få det livet ni båda önskar o blir lyckliga, fast inte tillsammans. Är inte det i så fall ett bättre alternativ för båda?
  • Anonym (Buff)
    MRAKas skrev 2020-08-22 23:16:32 följande:

Jag tog mig friheten att klippa o klistra lite i din text. Ser du poängen jag försöker göra?

Vem säger att det bara finns ett "rätt" svar?

Vem säger att den enklaste lösningen är den att sträva efter?

Det är mycket möjligt att ni kan få det livet ni båda önskar o blir lyckliga, fast inte tillsammans. Är inte det i så fall ett bättre alternativ för båda?

Absolut jag förstår poängen. Tror mest bara att vi inte är riktigt där än. Det är barn inblandade så tror inte någon av oss är beredda att offra tillvaron tillsammans helt i det här läget. Vi har det ju bra annars men just detta blir en konflikt, en låsning eftersom det handlar om vägskäl.
  • Mimosa86

Svaret är: en kompromiss.

Kan ni stanna där ni är, men bo eller jobba annorlunda?

• MRAKas
    Anonym (Buff) skrev 2020-08-22 23:42:42 följande:
    Absolut jag förstår poängen. Tror mest bara att vi inte är riktigt där än. Det är barn inblandade så tror inte någon av oss är beredda att offra tillvaron tillsammans helt i det här läget. Vi har det ju bra annars men just detta blir en konflikt, en låsning eftersom det handlar om vägskäl.
    Det sista du skriver ärr precis min poäng, det handlar om att ni nu står vid ett vägskäl o vill åka åt olika håll.

För att fortsätta tillsammans så måste en utav er vika sig o därmed leva sitt liv på ett sätt som denna egentligen inte vill...

Vart skiljer sig era viljor generellt? Stad vs landsbyggd?
  • Anonym (T)

Den som mår minst dåligt av att ge upp sitt val ska ge upp sitt val. Alltså, om han kommer må sämre av att stanna kvar än vad du och barnen kommer göra av att flytta så ska ni flytta (och tvärtom, om du och barnen kommer må sämre av att flytta än vad han kommer göra av att bo kvar så ska ni bo kvar). Jag tycker det låter som att han är den som skulle må sämst av att ge upp sitt val (och därmed bör ni flytta) men hur det ligger till med det vet ni bättre själva. Om ni alla skulle må lika dåligt av den andras val så får ni komma fram till någon kompromiss. T.ex flytta men till ett ställe du väljer, flytta inom samma stad, ändra er livsstil där ni bor nu, ge er iväg på en långresa på flera månader eller år eller vad ni nu kan komma på.

• Anonym (Kvinna 39)

För mig känns det som att ni måste hitta ett tredje alternativ, ett som passar er båda!

• Anonym (Buff)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-08-23 07:42:35 följande:

För mig känns det som att ni måste hitta ett tredje alternativ, ett som passar er båda!

Ja tack! Ditt tips är det som känns mest relevant. Förvånansvärt att många håller på att den som mår sämst ska gå viljan fram, även om jag såklart är tacksam för alla inspel. Varför måste den ene bli olycklig för att den andre ska få sin lycka fram? Tycker jag bäddar för relationsproblem, disharmoni och slutligen skilsmässa.

Vet bara inte hur den lösningen skulle kunna se ut dock..!
  • Anonym (Buff)
    Mimosa86 skrev 2020-08-22 23:47:19 följande:

Svaret är: en kompromiss.

Kan ni stanna där ni är, men bo eller jobba annorlunda?

Ja kan vara ett alternativ om vi hittar annat typ av boende, men min man är inte sugen på det. Jobba, ja jag tycker ju att min man kabske borde hitta ett annat jobb eftersom hin inte trivs med det heller men vem vill ge sig ut frivilligt på arbetsmarknaden i dessa tider...

Tack för idén dock, jag lutar ju åt detta. Såklart behöver något förändras men jag är inte helt villig att ge upp allt och göra en sådan stor drastisk förändring som vi inte vet hur den ser ut. Vilka blir alternativkodtnaderna? Kontrollfreaket i mig kanske.
  • Anonym (Buff)
    MRAKas skrev 2020-08-22 23:50:52 följande:

Det sista du skriver ärr precis min poäng, det handlar om att ni nu står vid ett vägskäl o vill åka åt olika håll.

För att fortsätta tillsammans så måste en utav er vika sig o därmed leva sitt liv på ett sätt som denna egentligen inte vill...

Vart skiljer sig era viljor generellt? Stad vs landsbyggd?

Hej,

Exakt så! Stad vs landsbygd.

Fattar. Men så drastiskt..! Är väl förmodligen o lyckligare ensam med barnen varannan vecka.
  • Anonym (Buff)

Någon här som kompromissat med sin partner någon gång? Hur gick ni tillväga för att få den andre gå med på kompromiss? Vi ska på äktenskapsrådgining, hoppas det hjälper...

Svar på tråden Vi vill olika saker