• CinnamonGirl

    Dålig självkänsla

    Jag har alltid varit ensam. Har aldrig haft någon nära kompis. Idag är jag 45 och skulle vilja komma bryta ensamheten, men jag tror att den där självkänslan sätter käppar i hjulet. Vågar inte riktigt ta nya kontakter.

    Min bakgrund är den att jag hade lite udda föräldrar. Vi bodde i ett medelklassområde och de sågs nog som kufar, och jag fick nog också den stämpeln. Hundar var deras passion och allt annat spelade mindre roll, såsom att sköta ett hem, vara ren & fräsch personligt och vårda de sociala kontakterna. De hade inga kompisar så det var aldrig folk på besök, eller besökte andra. Vi umgicks bara med varandra.

    Därför har jag alltid känt ett socialt utanförskap. Konstiga kläder, tjock och "blyg". Skriver inom citattecken då det var vad andra kallade mig, men det var mer en osäkerhet inför sociala situationer.

    Att alltid vara ensam, inte bli sedd eller känna sig omtyckt och älskad svider och gör inte gott för vare sig självkänslan, vikten eller utseendet. Det blir en ond cirkel.

    Jag vet att det bara är jag som kan ta mig ur detta, men jag känner att jag inte riktigt vet hur. Har försökt lära känna folk och få kompisar genom jobb, skola och kurser, men det har inte gett något resultat. Jag har trevligt med folk på jobb, men folk verkar nöjda med det. Ingen vill bli bekanta på något seriösare plan.

    Hur kommer man vidare? För jag vill inte gilla läget...


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Dålig självkänsla
  • Litenmenhård

    Jag känner igen det där med att man inte känner sig sedd och att man har blivit kallad både det ena och det andra genom åren.

    Tyvärr har jag inget bra svar. Jag kan bara säga att du är inte ensam om att känna dig ensam och osedd.

    Mycket kan man göra själv, men man behöver ändå bekräftelse från andra. Får man höra hela sitt liv att man är värdelös så tror man till slut på det.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Steven01

    Tror du ska börja i andra ändan. Istället för att fokusera på att lära känna folk ska du fokusera på att göra saker där du träffar folk. Det är så mycket lättare att umgås kring någon gemensamt intresse än att tex gå och fika där det enda man gör är att umgås.
    Du nämner hundar, det är väl ett mycket bra exempel på en situation som du skulle kunna hantera på ett bra sätt och där du kan umgås med andra med samma intresse.

  • elalaroné

    Grattis till dig som ska bygga upp självkänslan mer, för självkänsla har du! Du tycker du ärv värd mer och det tyder på befintlig självkänsla!
    Du behöver utforska de sociala planen där du bor tex. danskurser mm, och gå därifrån. Bjuda in till AW hemma hos dig (viktigt hemma hos dig, för blir personligt) och låt någon komma tidigare och hjälpa till tex. med drinkarna :)

Svar på tråden Dålig självkänsla