• legomum

    Vad leker era 7 åringar med inomhus?

    Har börjat rensa rejält med grabbarnas leksaker och spel och inser att det blir ganska tomt när jag tar bort allt de inte leker med mera.

    Så vad leker era 7-8 åringar  med? Behöver lite idéer dels för kalas och dels för tomten.
    Tack på förhand.
    legomum

  • Svar på tråden Vad leker era 7 åringar med inomhus?
  • Fjäril kär

    Det är väl ganska individuellt men när yngsta var i den åldern var det mycket pyssel som gällde. Experimentlådor, playdoh-lera, målarsaker, saxar, kartonger, lim, pärlor, olika pysselset från tex Rusta etc etc.. Samt radiostyrda bilar och drönare/helikoptrar etc.. intresse för böcker och läsning kom mer och mer. Lite svårare sällskapsspel började efterfrågas då. Och så gillade han klurigheter. Rubriks kub och liknande saker var jätteroliga och han kunde ägna timmar åt det.

  • legomum
    Fjäril kär skrev 2020-08-23 17:26:22 följande:

    Det är väl ganska individuellt men när yngsta var i den åldern var det mycket pyssel som gällde. Experimentlådor, playdoh-lera, målarsaker, saxar, kartonger, lim, pärlor, olika pysselset från tex Rusta etc etc.. Samt radiostyrda bilar och drönare/helikoptrar etc.. intresse för böcker och läsning kom mer och mer. Lite svårare sällskapsspel började efterfrågas då. Och så gillade han klurigheter. Rubriks kub och liknande saker var jätteroliga och han kunde ägna timmar åt det.


    Det är där grabbarna är just nu. Mycket pyssel, experiment och rita. Vi spelar ofta brädspel och legointresset är forftarande enormt.

    Det där med klurigheter... låter mycket intressant. Det skulle grabbarna gilla. Tack för tipset.

  • fluu

    Åttaåriga dottern pysslar, leker med dockor, leker veterinär, leker cafe(med glassmaskin med lera), hon bygger massa lego och älskar lego friends. Hon älskar sällskapsspel, att leka superhjälte och att leka frisör både på sig själv och andra. Hon älskar tankespel(som hon kallar det), som detta: https://www.babyland.se/smartgames-squirrels-go-nuts 
    Fotboll och utforskningsexpeditioner är annars det som står högst upp på listan, men det får hon inte ägna sig åt inomhus. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Gasellen87

    Dottern älskar att måla och pyssla. Bygger gärna med lego. Playmobil, Barbie/lol surprise är oxå poppis. Leker ofta tillsammans med ett av sina yngre syskon på 5 år.

    Antar det är väldigt individuellt och styrs tills viss grad av vad som finns tillgängligt.

  • legomum

    Med tanke på vad ni svarat så verkar 7 åringar vara rätt lugna och har ro att verkligen sitta still med pyssel av olika slag.
    Underbart

    Tack för era svar

  • Räkan77

    Mina killar har i stort sett bara intresserat sig för sport från den åldern (och tidigare) samt att spela PlayStation/surfplatta. De spelar innebandy i vardagsrummet och har även mjuk fotboll som de spelar med inne.

  • legomum
    Räkan77 skrev 2020-08-25 10:19:22 följande:

    Mina killar har i stort sett bara intresserat sig för sport från den åldern (och tidigare) samt att spela PlayStation/surfplatta. De spelar innebandy i vardagsrummet och har även mjuk fotboll som de spelar med inne.


    Det där med bollsporter inomhus känner jag igen Skrattande men totalt förbjudet här hemma. De får gå ut med bollarna istället.
    Vi har inte börjat med surfplattor/tvspel på det viset än, det är något vi vill vänta lite till med. Men en bra ide för framtiden.
  • Räkan77
    legomum skrev 2020-08-25 10:34:37 följande:

    Det där med bollsporter inomhus känner jag igen men totalt förbjudet här hemma. De får gå ut med bollarna istället.

    Vi har inte börjat med surfplattor/tvspel på det viset än, det är något vi vill vänta lite till med. Men en bra ide för framtiden.


    Hos oss är det tillåtet med innespel under vintern för annars hänger de bara framför skärmar när de är inomhus. Men nu har de så mycket träningar och matcher att det inte blir så mycket spel inomhus. Vårt vardagsrum är faktiskt förvånansvärt intakt, men något finrum är det kanske inte..
Svar på tråden Vad leker era 7 åringar med inomhus?