• Mon 24 Aug 2020 07:54
    290 visningar
    8 svar
    8
    290

    Barnpassning

    Hej

    Har en liten fråga angående att ta en 24 timmars ?date? med min fru. Vår är son är 11 veckor gammal och är van vid flaskmatning och dock blivit lite ?gnällig? och vill vara med oss nästan hela tiden ?, när är en okej det blir ålder att testa att lämna honom över natten till hans mormor, som han trivs väldigt bra med?

  • Svar på tråden Barnpassning
  • Mon 24 Aug 2020 07:56
    #1

    Runt året, om han har bra anknytning med henne, men att ni är redo att komma hem/hämta barnet om det inte funkar.

  • Mon 24 Aug 2020 08:13
    #2

    När mina bebisar var under året och anknytningen slagit till så gjorde det fysiskt ont i mig att vara ifrån dem. Nu är det väldigt olika hur man reagerar på mammahormoner men det är inte ovanligt att reagera så.

    Det är ju ingen som vet hur bebisar känner men jag gissar att de ofta känner något liknande och det är inget jag skulle vilja utsätta en bebis för om jag inte var tvungen.

    Är farmor dagligen med bebisen så är det självklart inte någon fara, bebisar knyter an till dem de är med dagligen oavsett vilken titel de har.

  • Mon 24 Aug 2020 08:22
    #3

    Tack för lite input:)vi har ingen brådska utan är bara lite nyfikna.

  • Mon 24 Aug 2020 15:17
    #4

    Vår äldsta var vi av nöden tvungna ha barnvakt till 3 nätter när han var 11 månader. Det gick jättebra, han var med farbror/faster han kände väl. Vår yngsta är nu 2 och skulle absolut inte gå ha barnvakt ens dagtid, än mindre natt. Så det beror lite på barnet och hur pass väl barnet känner den som ska vara barnvakt. Men som regel absolut inte under halvåret!

  • Tue 25 Aug 2020 14:24
    #5

    För mig skulle det kännas väldigt fel och konstigt att vara borta ifrån ett spädbarn så länge. Börja med en middag på 2 timmar och se hur det känns.

  • Tue 25 Aug 2020 18:07
    #6

    Åh herregud vad man skuldbelägger föräldrar som har barnvakt då och då.

    Barn är olika, det kan gå hur bra som helst.

    Vissa situationer har inget alternativ, sjukdom eller andra akuta situationer - och det funkar oftast hur bra som helst.

    Våra barn är 1 år och 3 år, och det har gått i perioder för barnen. Men den energi man får efter ett dygn tillsamman med sin partner gör vem som helst till en mycket bättre människa!

  • Tue 25 Aug 2020 19:19
    #7

    Min och sambons dotter som är 8månader sov hemma hos min mamma som bor 2 min ifrån oss förra helgen. Vi lämnade henne en timme innan hon skulle sova och sen så gick vi över till mamma dagen efter vid 12-tiden. Dom har en väldigt bra relation, träffas nästintill varje dag.

    Nog allt gjorde det ont i hjärtat, men allt gick jättebra. Var nog mig det kändes värst för haha.

    Min bästa vän fick tvillingar och dom sov borta första gången vid två månaders ålder. Det gick jättebra. (Dom åt från flaska)

  • Tue 25 Aug 2020 20:30
    #8

    Det är ju upp till er att avgöra men att vara borta ett helt dygn från ett sådant litet barn är inget jag skulle utsätta varken mig själv eller mitt barn för så tidigt.

    I den åldern hade jag nog lämnat max 2 timmar dagtid om det kändes bra och med en person barnet är van vid.

Svar på tråden Barnpassning