• sigge1235

    Tuttgalen dotter

    Min dotter är snart tre, slutade amma när hon var ett år. När hon var ungefär 1.5 år började hon bli väldigt intresserad av mina bröst och skulle alltid hålla på dem när vi skulle sova eller mysa i soffan. Det var strax innan hon började på förskola och jag hade redan börjat jobba deltid, denna period var jag dock hemma mycket med henne. Vid ca två år sa jag att nu vill tuttarna va ifred när vi ska sova, vilket va okej efter lite protest. Efter detta har det dock eskalerat mer och mer under vakna tiden att hon är intresserad av och vill ta på tuttarna, ffa senaste månaderna typ ohållbart. Hon skriker "tuttar!!" Så fort jag har en tröja som bara visar lite lite hud på bröstet. Har börjat låtsasamma på bröstet (alltså uppe på bröstkorgen inte tuttarna) så fort hon får möjlighet- ja, helt besatt helt enkelt. Hon blir uppspelt, spänner ihop käken och hyperventilerar några andetag innan hon hoppar fram och grabbar tag. Ja, ni hör- helt besatt. Väntar lillasyster, första syskonet, om ca en månad. Vet inte om zet har med saken att göra? Väldigt orolig över hur det ska gå när jag ska amma den lille när storasyster är med. Vad ska jag göra? Försöker tillämpa så lyhört föräldraskap som möjligt, men jag vill faktiskt inte ha henne klämmandes på mina bröst hela tiden.. någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Tuttgalen dotter
  • Sasu

    Känner igen mig ganska tydligt, Dottern var som besatt av att dra ner tröjan och titta på brösten (Slutade amma vid 6 månader) hon är snart 14 månader gammal och det började när hon blev runt 1 år gammal. Det som hjälpt mig är att säga "Nej, du får inte röra." varje gång hon har velat dra ner tröjan och titta. Det blir ju många sura och ledsna miner, men hon har lugnat ner sig och drar inte i lika mycket i tröjan längre.


    Så mitt tips är att du är tydlig med att hon inte får röra. Upprepa varje gång hon håller på, hon kommer bli sur och ledsen, men jag tror hon kommer fatta tillslut att hon inte får röra brösten :)

Svar på tråden Tuttgalen dotter