• MammaMu89

    Ägglossningstester

    Efter ett misslyckat försök att bli gravid tänkte vi nu ta hjälp av ägglossningsteat, men vilka av alla hundra sorter ska man ha?

    Hur många kan man tänkas behöva?

    Vilket märke har ni kört med?

    Bra/dåligt med dom?

  • Svar på tråden Ägglossningstester
  • ellie86

    Hur många test som går åt beror lite på. Har du regelbunden cykel? Min cykel är rätt oregelbunden, och mina test är som starkast under en ganska kort tid så när det närmar sig testar jag två gånger om dagen. Annars kan det ju räcka med att börja testa några dagar innan man tror att man har ägglossning och det kan också räcka gott och väl att testa en gång om dagen.  

    Jag använder stickor från testlagret.se, positivt är att de är billiga och det passar hur jag använder testen :) De kan vara lite svåra att tyda speciellt första cykeln innan man lär sig hur starka strecken blir för just en själv när det är positivt osv. 

    Jag har själv aldrig testat Clearblue advanced, men de ska ju vara väldigt tydliga och lätta att använda, men är också rätt dyra. Kommer man "undan" med några få test åt gången så är det kanske värt det dock. Lite som med digitala gravtest, istället för att analysera ett streck som kanske är där eller kanske inte så kommer det klart och tydligt svar. Men har som sagt aldrig testat dem själv. Tycker att det fungerar bra med mina billiga stickor, jag har alltid hittat ägglossningen som jag även kunnat bekräfta med temphöjning :)

  • MammaMu89
    ellie86 skrev 2020-08-24 13:16:06 följande:

    Hur många test som går åt beror lite på. Har du regelbunden cykel? Min cykel är rätt oregelbunden, och mina test är som starkast under en ganska kort tid så när det närmar sig testar jag två gånger om dagen. Annars kan det ju räcka med att börja testa några dagar innan man tror att man har ägglossning och det kan också räcka gott och väl att testa en gång om dagen.  

    Jag använder stickor från testlagret.se, positivt är att de är billiga och det passar hur jag använder testen :) De kan vara lite svåra att tyda speciellt första cykeln innan man lär sig hur starka strecken blir för just en själv när det är positivt osv. 

    Jag har själv aldrig testat Clearblue advanced, men de ska ju vara väldigt tydliga och lätta att använda, men är också rätt dyra. Kommer man "undan" med några få test åt gången så är det kanske värt det dock. Lite som med digitala gravtest, istället för att analysera ett streck som kanske är där eller kanske inte så kommer det klart och tydligt svar. Men har som sagt aldrig testat dem själv. Tycker att det fungerar bra med mina billiga stickor, jag har alltid hittat ägglossningen som jag även kunnat bekräfta med temphöjning :)


    Jg har rätt regelbunden cykel, skiljer på nåndag hit å dit.

    Testar man flera gånger om dagen? De visste jag inte men värt att veta ju =)

    Ja cb va väldigt dyrt med digital, känns inte helt värt de ännu iaf. Vill nog testa "billigare" först å se om de funkar eller om jag klarar av att tyda dom hehe

    Aha de där med temp höjning har jag läst lite smått om, funkar de? Har själv aldrig testa men verkar intressant faktiskt att de höjs vid ägglossning och ska väl hållas förhöjd om de tagit sig om jag förstått rätt?
  • Mortiscia80

    Clearblues digitala tester. Man testar en gång om dagen, morgonurin. Både rosa och lila är bra egentligen. Du behöver aldrig sitta och tolka strecken eftersom du får en symbol i fönstret som visar resultatet.

    CB finns bara i tiopack, de rosa är billigare och ännu billigare blir det om du köper från apotek online, det skiljer en hel hundring på de lila t ex om du köper irl eller online!

  • brallison

    CB digital gillade jag - som skrivet ovan kommer de i 10 pack. Med min regelbundna cykel behövde jag knappt använda flera är 3 st per månad (efter det lärde jag mig också mina ÄL-syptom), så då behövde jag bara en sticka för att bekräfta misstanke, så att säga

  • Pimpinellan

    De digitala. Under mina år här på F.L har det förekommit hundratals trådar med tjejer som frågar om sina äl-tester. De med streck är helt enkelt svåra att tyda. Egentligen behövs inte äl-tester öht om man har regelbunden mens och regelbundet sex. Man kan liksom inte missa äl då.

  • Bella87

    För mig funkade cb digital (de rosa) på en gång! Försökte två månader utan äl-test och blev inte gravid.

    Började på cd10 och fick inte positivt förrens cd17 så det gick åt många men jag såg ju iaf att jag inte hade äl på cd14 (vilket många tror är vanligast)

    Tog på eftermiddagen.

  • MammaMu89

    [quote=80603513][quote-nick]Mortiscia80 skrev 2020-08-24 14:55:35 följande:[/quote-nick]

    Okej de verkar ju jätte smidigt att bra behöv ta 1 gång om dagen. Ja de är sant att de kanske blir enklare å kanske inte behöver så många tester om jag har såpass regelbunden som jag har.. Hum jasså är de så pss mycke de skiljer jisses.

    [quote=80603529][quote-nick]brallison skrev 2020-08-24 14:59:58 följande:[/quote-nick]

    Ah skönt, vore ju super om man inte behöver använda alla samm månad i fall de inte tar sig. =) blir nog att investera i cb digitala =)

    [quote=80603535][quote-nick]Bella87 skrev 2020-08-24 15:01:16 följande:[/quote-nick]

    Å va härligt att dom funkade på första försöket, de hoppas jag på att dom gör =). Aha okej, ja de är ju kruxet att mn inte vet helt hundra när man har ägglossnings, ibland tycker ja mig känna av den väldigt bra men de gör man ju inte varje månad =/.

    När ska ma börja testa med äl test?

  • Hawk

    Det här med att vanliga test skulle vara svåra att tyda ger jag inte mycket för, står klart och tydligt vad ett positivt test är. Samma gäller gravtest, behöver du lägga en tråd och redigera dina bilder är det inte positivt/du har testat för tidigt. Det är inte raketforskning direkt.

  • MammaMu89
    Hawk skrev 2020-08-24 16:39:25 följande:

    Det här med att vanliga test skulle vara svåra att tyda ger jag inte mycket för, står klart och tydligt vad ett positivt test är. Samma gäller gravtest, behöver du lägga en tråd och redigera dina bilder är det inte positivt/du har testat för tidigt. Det är inte raketforskning direkt.


    Okej, nej kanske inte svårare kanske har med att gör att man blir osäker om de är positivt eller ej. Å samma med graviditets test kan jag tänka mig att de är för många iaf för mig. Att vid redigering blir svaret tydligare =)
  • Pimpinellan
    Hawk skrev 2020-08-24 16:39:25 följande:
    Det här med att vanliga test skulle vara svåra att tyda ger jag inte mycket för, står klart och tydligt vad ett positivt test är. Samma gäller gravtest, behöver du lägga en tråd och redigera dina bilder är det inte positivt/du har testat för tidigt. Det är inte raketforskning direkt.
    Då har du missat alla trådar som handlar just om att tyda äl-tester? Tydligen är det för svårt för gemene man.
  • Hawk

    Nej det har jag verkligen inte missat. Fascinerande att så många har svårt att läsa enkla instruktioner. Det betyder dock inte att det faktiskt är svårt .


    Pimpinellan skrev 2020-08-24 17:41:13 följande:

    Då har du missat alla trådar som handlar just om att tyda äl-tester? Tydligen är det för svårt för gemene man.


Svar på tråden Ägglossningstester