Kan jag planera att spendera alla hjärtans dag själv eller gör det mig till en bitch?
Vi har ett fantastiskt förhållande. Vi pratar om allt. Men det enda vi har som skaver mellan oss: Alla hjärtans dag.
Jag tycker det är en mysig högtid och firar gärna lite genom att tex laga en extra god middag hemma tillsammans. Kanske tända lite ljus, fika på något gott eller kolla på en romantisk film. Kanske ta ett bad ihop eller gå på bio om man vill slå på lite större.
Min kille verkar inte bry sig om denna dag öht. Han tycker den är kommersiell, fånig osv.
Första året ihop så sågs vi hos honom och såg på en romantisk film. Supermysigt.
Sedan dess har han inte ansträngt sig öht. Jag har fixat god middag, fika, godis, ev present och liknande i 4 år. Och varje år haft ångest inför denna dag patetiskt nog. För jag vet att jag kommer bli besviken. Men ändå så hoppas jag någonstans inne i hjärtat på att få en mysig dag... men det händer aldrig. Det blir snarare tvärt om.
Vi har diskuterat saken några gånger. Jag har gjort klart för honom att det är viktigt för mig att fira denna dag och vår årsdag. Att jag tycker att det är en trevlig anledning till att dela en dag över det vanliga. Han har fått säga hur han känner men också ändrat åsikt lite få han insett att det är viktigt för mig. Han tog med mig ut på resturang en årsdag och gav mig ett halsband en annan. Det kändes lite krystat eftersom jag bett om att han ska anstränga sig mer, men samtidigt så var jag tacksam för att han VILLE anstränga sig. Vi hade trevligt och han insåg nog att det var rätt mysigt ändå. Jag blev glad då jag känner att hans ansträngning för att ge mig något som gör mig lycklig trots att han inte bryr sig så mycket är en kärlekshandling.
Men till alla hjärtans dag verkar den inte kunna sträcka sig. Han har aldrig uppmärksammat dagen öht, utan jag har fixat allt jämt. Han kan inte ens säga typ ?glad alla hjärtans dag? utan han vill låtsas som att det är en vanlig dag. Och jag har alltid varit lite ledsen för det känns som det blir så stel stämning mellan oss den dagen. Senaste dagen så köpte han blommor på Ica när vi var uppe och handlade middagsmat. Det var gulligt men kändes på många sett helt oromantiskt eftersom han sa typ ?jag vill köpa blommor till dig, välj vilka du vill ha?
Det som gör mig mest ledsen är varför han inte bara kan bry dig om att jag tycker det är mysigt? Som med årsdagen? Varför bryr han sig mer om att inte behöva fira en högtid som han inte tycker om och tycker är kommersiell, med bekostnad på att jag blir ledsen, än att göra mig glad istället?
Fattar inte det? Han är gullig annars i vardagen, mycket pussar, kramar och djupa samtal, men när det kommer till just alla hjärtans dag så blir han envis som en get helt plötsligt...
Därför funderar jag på att skita i honom nästa år. Vi brukar ses varje helg (särbos) men funderar på att säga att jag vill vara hemma den helgen. Han kommer troligtvis bli paff, men jag känner att jag hellre är hemma och tar ett bad, kollar på film och äter choklad själv än med någon som har sånt motstånd. Han förstör hela dagen för mig, som jag alltid tyckt varit mysig, även när jag varit singel.
Gör jag rätt?
Kanske borde prata om det en gång till, men ändå göra som jag planerar.