• bebben201001

    Alldeles för stor förskola (300 barn)

    Hej! Mitt barn har fått placering på en nybyggd förskola med 300 barn och 15 avdelningar! Ni läste rätt! En hel fabrik av barn! Jag ska göra allt i min makt för att få annan förskoleplats för en så stor institution med massvis av okända folk ser jag inte gynna ett litet barns utveckling, trygghet och lärande. Tänk så många olika pedagoger samt vikarier det kommer vara i omlopp på förskolan. Tänker också att det blir väldigt opersonligt och tycker även det känns otryggt med så många anhöriga som kommer vara knutna till förskolan, räkna 2 föräldrar på varje barn ( vet att det finns ensamstående också) och vips så talar vi om 600 vuxna. På en så stor förskola kan personalen omöjligt heller ha koll på om någon utomstående rör sig inne på förskolans område då de inte kan ha koll på.alla föräldrar, kompisar och anhöriga. Detta känns otryggt då vem som i princip kan ta sig in där utan att någon kanske märker det.

    Jag ser inga fördelar alls med en så stor förskola, tvärtom visar mycket forsning hur stora barngrupper, höga ljudnivåer, massa okända vuxna etc kan bidra till stress, psykisk ohälsa och allmänt försämrat mående.

    Hade ni velat ha ert barn på en sådan förskola? Kan ni se några fördelar för barnet?

    Som sagt, jag ser inga och tycker det är vansinne att det ens kan tillåtas att bygga en så stor "fabrik av barn ". Kan liksom inte alls se hur det kan gynna barnets grundläggande behov på något vis alls.

  • Svar på tråden Alldeles för stor förskola (300 barn)
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Du förstår väl att de 300 barnen inte kommer att blandas i en enda stor lekhög...? Med 15 avdelningar blir det 20 barn på varje. Och alla 600 föräldrarna kommer ju inte heller att vara där samtidigt. Och på samma sätt kommer ju inte pedagogerna att springa mellan olika avdelningar med en uppsjö vikarier, utan det blir ju som på en vanlig fsk så klart.

    Det som är mer intressant är hur många pedagoger det finns per grupp och om varje grupp har varsin "skolgård" eller hur det är tänkt. Vet du något om förskolan alls utom antalet barn?

    Det känns som om din oro är kraftigt överdriven.

  • syntharen

    Nä det låter helt vansinnigt! Förstår att du inte vill att ditt barn ska gå där. Jag har en relativt liten förskola till mina två yngsta (bor i Malmö), det är 4 avd med ca 15-20 barn per avd. All personal känner alla barnen vid namn, det känns väldigt tryggt.

  • Anonym (Nej)

    Jag skulle inte vilja ha mitt barn på en så stor förskola.

    MEN. Jag tror snarare det är en fördel gällande vikariebriten. Med fler anställda finns mer möjlighet att flytta runt personal vid sjukdom. Med största sannolikhet blir det mindre okända timvikarier på denna förskola.

    Barnen kommer troligtvis inte heller vara ute alla samtidigt utan anpassa sig efter varandra.

    Med det sagt. Jag skulle oavsett inte heller önska så stor förskola

  • BuoBä

    Det beror helt på hur de hanterar det. Dottern gick på en förskola med 12 avdelningar. Det var inget problem alls och kändes familjärt, men de hade såklart ansträngt sig för att det skulle vara så. Deras gård var uppdelad i olika avdelningar, som 3 grupper delade på, och de hade lite olika utetider så det var sällan alla barnen var ute samtidigt. Den enda gång man såg alla barn var en gång när de hade någon sorts firande och alla barnen ställde upp sig för att sjunga. Storleken gjorde att de kunde ha fasta vikarier så det var ytterst sällan de behövde ta in någon tillfällig som barnen inte kände redan.

  • fjanten

    Blä. Jag förstår din avsersion. Mina barn gick på en av Västerås puckade "konceptförskolor" à ca 150 barn på åtta avdelningar. Jag förstår att vissa tankar var fina, typ hur de byggt allt på barnvänlig höjd, byggt bytesstationer på ett pedofil-ovänligt sätt o.s.v. - men utöver det har jag inget positivt att säga.

    En matsal där alla barnen åt samtidigt och barnen skulle ta sin mat själv som om det vore en skolmatsal för skolbarn - mina barn åt nästan ingenting p.g.a. alldeles för distraherade av 150 barn. Inte särskilt bra på att servera sig själva ännu heller (de var ca 1 år och 8 månader, och 2 år och 8 månader). Det fanns två kapprum för ALLA barnen. Det var KAOS där varje morgon och varje eftermiddag... Gissningsvis även under dagen. Och så många dyra ytterkläder blev stulna/försvunna. Barnen var totalt slut varje dag när jag hämtade (och då har vi haft barnen korta dagar), och man märkte hur pedagogerna tappade livsgnistan efter någon månad. Mina barn gick alltså först på en förskola, och flyttades sedan med sina pedagoger och grupper till sagda, nybyggda förskola - man märkte tydligg hur pedagogerna förändrades. Från att glatt berätta om barnens dagar, hur de ätit, vem de lekt med, något de lärt sig o.s.v. - till att typ bara påpeka saker som "blöjorna håller på att ta slut" (alltså sånt de givetvis SKA påpeka - men det blev BARA sånt).

    Vi bytte förskola snart därpå...

  • Anonym (Myran)

    Mina barn har går på en förskola med 160barn, fördelat på olika avdelningar. Huset består av två våningar, där nedre våningen är för barn 1-2 år och övervåningen går 3-5år. Finns även ett tredje våning där de har en myshörna med bibliotek och ett stort "torg" där de samsas mellan alla avdelningar. På nedre våningen ligger även matsalen där alla äter uppdelat på två sittningar. Dvs barnen på nedervåningen äter först och därefter äter barnen på övervåningen, samma vid mellanmålet. Mina barn har aldrig haft svårt att äta där. Varje avdelning har tre bord som de fördelar barnen mellan med en fröken vid varje bord. De får dock inte ta maten själv är fröken som lägger på mat åt varje barn.

    Vi var i början på en förskola med bara 1 avd där de flyttade denna avdelningen till den nybyggda större förskolan.

    Det har funkat jättebra och de trivs jättebra efter flytten. Det är väldig sällan alla barn är där samtidigt. De har 2 extra tillsvidareanställda som hoppar mellan avdelningarna där det är sjuk personal. Aldrig tagit in utomstående vikarier. Mina barn vet namnet på samtliga pedagoger som jobbar på förskolan, samt att så vit jag vet kan alla pedagogerna namnet på alla barn. Alla som jag stött på, vis morgonlämningen har alltid sätt "Hej och så barnens namn"

    Har bara hört positivt från pedagogerna om nya förskolan och att det är bättre nu då de är flera som delar på allting är det lättare för dem att gå igenom inköp på leksaker/pyssel som barnen önskar mot vad det var tidigare. De har uppdelat när de är ute på gården men vill de vara ute andra tidernoch det är många andra avdelningar ute tar det med sig barnen på upptäcktsfärd i skogen precis utanför förskolan istället (gäller främst de barnen på övervåningen) på eftermiddagen efter mellanmålet är de alltid ute tillsammans och äter även mellanmål ute nästan varje dag.

  • Anonym (förvaring)

    Men ta hand om ditt egna barn då! Du beskriver alla dagis, de är fabriker av barn(förvaring), bara i olika storlekar. 

Svar på tråden Alldeles för stor förskola (300 barn)