• Mon 24 Aug 2020 19:43
    340 visningar
    3 svar
    3
    340

    Djurvårdslinje yrke sen?

    Min dotter började gymnasiet nu och går djurvårdslinje. Hon älskar djur. Nu undrar jag vad ni som gått liknande linje, vad jobbar ni med nu? Nåt med djur? Eller läste ni vidare och till vad?

  • Svar på tråden Djurvårdslinje yrke sen?
  • Tue 25 Aug 2020 07:37
    #1

    Blev djurvårdare på djursjukhus... Kul ett tag men kass lön, hemsk arbetsmiljö osv, som med så många andra kvinnoyrken antar jag. Så nu läser jag vidare på högskola istället.

  • Tue 25 Aug 2020 12:56
    #2
    Hippofluff skrev 2020-08-25 07:37:38 följande:

    Blev djurvårdare på djursjukhus... Kul ett tag men kass lön, hemsk arbetsmiljö osv, som med så många andra kvinnoyrken antar jag. Så nu läser jag vidare på högskola istället.


    Vad var hemskt med arbetsmiljön? Vad läser du nu på högskolan? Nåt inom djur?
  • Tue 25 Aug 2020 23:09
    #3

    Väldigt mycket manuellt arbete, tunga lyft, städning i dåligt anpassad miljö och utan bra redskap. Många orkar inte jobba heltid. På större ställen krävs ofta att man jobbar kvällar, nätter och helger. Arbetet är riskfyllt både avseende miljön (starka kemiska rengöringsmedel, ökade stråldoser då man röntgar väldigt mycket, narkosgas) men också när det kommer till skaderisk, alltså bitskador, rivsår stick på vassa föremål och liknande, och givetvis en viss smittorisk. Jobbat på ett par olika ställen, vissa bättre än andra men generellt för de flesta är ju att de är vinstdrivande och djurvårdare är utbytbara, många arbetsgivare verkar resonera som så att det är lättare(billigare) att byta personal än att faktiskt investera i arbetsmiljön alternativt löner som spelar jobbet. Tyvärr. Sen är det såklart olika var man är, men det är många gånger som trycket är högre än man egentligen hinner och man får hoppa över rasten, kanske inte hinner kissa eller äta på hela arbetsdagen, och jobba några timmar extra. Ofta väldigt härliga kollegor dock.

Svar på tråden Djurvårdslinje yrke sen?