• Anonym (Hårig)

30 år, könshår!

Jag har alltid varit helt rakad men nu blev jag så trött på kliandet som uppstår när jag slarvar och det börjar växa ut (typ 5e dagen) så jag struntade i det och det är sååå skönt! Känner mig fräschare, inget kliande, inget stubb

Men... vågar man se ut så här? Vad säger män? Ska till gynekolog i veckan, känns så obekvämt efter 15-20 år som helrakad.

Någon mer som inte rakar sig alls som är "ung"? Eller äldre med såklart!

• Svar på tråden 30 år, könshår!
  • Fjäril kär

En gynekolog är glad och tacksam för de underliv som är orakad. Om du tänker en stund så förstår du varför.

Det fiffiga med könshår är att det kan rakas vid speciella tillfällen. Alltså spelar det ingen roll hur du ser ut nertill när du träffar män. De flesta män har inget emot könshår.

• Anonym (k)

Jag dejtar inte så mycket men dejtade nyligen en kille som var betydligt mer erfaren men han hade inget emot att jag inte var renrakad. Trimmade ner könshåret men rakade inte benen heller om jag nu inte fick plötslig ork.

Gynekologen lär bli överlycklig

• Anonym (Kvinna)

Fler kvinnor borde stå mot trenden med o vara renrakad. Så mycket fräschare med naturligt. Vi är ju skapta med hår av en anledning.

• Anonym (Jg)

Jag är 27 och rakar mig inte. Tycker det ser märkligt ut och otroligt osexigt med stubb. Renrakad är man ju bara första dygnet och sen blir det stubbigt och dant vilket både ser märkligt ut och är smärtsamt att gå ner på för min man. Han föredrar orakat alla dar i veckan.

Rakar dock bikinilinjen sommartid och när jag ska bada offentligt.

• Anonym (Tips från coachen)

Man vågar se normal och naturlig ut, JA! Gynekologen har ingen som helst åsikt om ditt könshår, det är som att oroa sig för att ens bilmekaniker ska tycka att man har ful färg på bilen eller nåt. Och de killar du ska ligga med ska bara gilla läget, annars är de fel för dig ändå.

• Anonym (Hårig)

Jag vet verkligen att det är naturligt, och det känns... friskt! Men som smått skadad efter att man började raka sig direkt på högstadiet är det ett stort steg. Man vet fakta, men att självförtroende ska acceptera det är ett stort steg.

• Anonym (så 90!)

Det är hos de unga som det börjat vända säger min gynekologkompis. Unga idag är mer medvetna kring intimhälsa osv. Och kanske är det allra viktigaste helt enkelt trender, vi unga(jag är 24 och orakad) har sett våra mammor raka och ha sig. Då är det inte så coolt i våra ögon. 

• Anonym (äldre)

Jag rakar mig ofta för att min man gillar det, men när jag ska till gynekologen så låter jag det alltid växa ut några veckor. Gynekologerna tycker som bekant att det är positivt att man har håret kvar. Så jag förstår inte riktigt hur du tänker inför det besöket. 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (så 90!) skrev 2020-08-25 11:11:19 följande:

Det är hos de unga som det börjat vända säger min gynekologkompis. Unga idag är mer medvetna kring intimhälsa osv. Och kanske är det allra viktigaste helt enkelt trender, vi unga(jag är 24 och orakad) har sett våra mammor raka och ha sig. Då är det inte så coolt i våra ögon. 

Jag har barn mellan 20 och 35 och har bara provrakat en enda gång, för minst tio år sedan.

Har alltid tyckt att det ser jättebebisaktigt ut, och oerhört fult.
  • Anonym (så 90!)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-08-25 11:26:13 följande:
    Jag har barn mellan 20 och 35 och har bara provrakat en enda gång, för minst tio år sedan.

Har alltid tyckt att det ser jättebebisaktigt ut, och oerhört fult.
    Ja, det tycker jag med. Det gäller mer generellt. Det är lite äldre kvinnor som är helrakade, de som var unga på 90-talet typ.
Svar på tråden 30 år, könshår!