• Anonym (Svampplockaren)

Bråk om svampställe

Jag och min nu fd vän gick till skogen för att plocka svamp tillsammans i helgen. Jag visade mitt kantarellställe och tänkte att vi två skulle hålla detta hemligt, att detta svampställe är mellan oss två. Jag uttryckte min önskan om detta för henne, så hon är fullt medveten om vad hon gjorde. I eftermiddag skulle jag plocka svamp på mitt svampställe och ser att allt är länsat! Jag ringde och frågade min vän om hon hade  varit och plockat, varav hon sa att hon och två till som hon känner har varit och plockat där. Jag skäller ut henne efter noter eftersom vi lovade varandra att hålla detta ställe hemligt. Hon slänger på luren efter en stund och nu har hon tagit bort mig från fb och vill inte prata med mig mer. Och jag vill inte prata med henne heller. Men hur fan kan man svika en vän så där??

Med vänlig hälsning,
    en arg svampplockare

• Svar på tråden Bråk om svampställe
  • Anonym (Väx upp)

Mitt tips till er båda - väx upp! Dumt av henne att inte hålla något du ville skulle vara hemligt, absolut. Men det är lika löjligt av dig att vara tjurig över detta.

Anonym (Väx upp) skrev 2020-08-24 22:42:06 följande:

Mitt tips till er båda - väx upp! Dumt av henne att inte hålla något du ville skulle vara hemligt, absolut. Men det är lika löjligt av dig att vara tjurig över detta.

Men väx upp själv för i helskotta! En hemlighet håller man om man är en god vän, eller menar du att man inte ska kunna lita på sina vänner?
    Anonym (Väx upp) skrev 2020-08-24 22:42:06 följande:

Jag hatar dylika kommentarer från översittare om att man ska växa upp hit eller dit. Kom med något vettigt råd eller tanke annars kan du lämna tråden!
  • Anonym (K)

Man ska aldrig berätta om sina hemliga svampställen. De hemliga platserna åker jag själv till eller med mina syskon (upptäckt de tillsammans).

Med vänner väljer jag alltid nya ställen som ser ut att ha ett bra utgångsläge. Antagligen tyckte inte din vän att det var viktigt att det var ditt hemliga ställe.

• Anonym (Jenny)

Jag har också förlorat svampställen på detta sätt - dock inte vänner för dem värderar jag högre. Men jag håller numer mina bästa svampställen hemliga och spanar istället efter nya om jag åker ut med vänner och bekanta.

Anonym (K) skrev 2020-08-24 22:50:36 följande:

Man ska aldrig berätta om sina hemliga svampställen. De hemliga platserna åker jag själv till eller med mina syskon (upptäckt de tillsammans).

Med vänner väljer jag alltid nya ställen som ser ut att ha ett bra utgångsläge. Antagligen tyckte inte din vän att det var viktigt att det var ditt hemliga ställe.

Ja det var ett stort misstag. Men jag trodde jag kunde lita på henne, hon var en god vän men nu är vi inte vänner längre.
    Anonym (Jenny) skrev 2020-08-24 22:55:07 följande:

Jag har också förlorat svampställen på detta sätt - dock inte vänner för dem värderar jag högre. Men jag håller numer mina bästa svampställen hemliga och spanar istället efter nya om jag åker ut med vänner och bekanta.

Tråkigt :( Ja i fortsättningen kommer jag aldrig säga eller visa vart jag plockar mina kantareller.
  • Anonym (O)
    Anonym (Svampplockaren) skrev 2020-08-24 22:57:13 följande:

Ja det var ett stort misstag. Men jag trodde jag kunde lita på henne, hon var en god vän men nu är vi inte vänner längre.

Bra att du blir av med henne. Nu svampstället , nästa gång din man kanske.

Att vara svekfull och en dålig vän brukar gälla flera saker .
  • Anonym (Toad)

Ja, håller med dig TS!
    Förstår din ilska och besvikelse. Din vän svek sitt löfte och tog dessutom med andra dit :(.

Du ville dela med dig med din vän och litade på hen. Tyvärr var det fel person att dela det med. Men nu vet du var hen är för person. Hen ångrade sig inte heller.
    Angående FB; good riddance, nu slipper du hen.

Du kommer garanterat hitta nya svampställen och nu har du lärt dig av detta och kommer du behålla de ställena för dig själv Glad 

Vill du ändå dela med dig till vänner och bekanta, kan du dela med dig av din redan plockade svamp utan att berätta om ställena :)

• Anonym (Kärring mot strömmen)

Det är väl allmänt känt att man inte avslöjar sina svampställen! Och din kompis skulle så klart ha hållit tyst också.

• Anonym (O)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-08-24 22:55:07 följande:

Men dina vänner värderar dig tydligen inte högre än att de lämnar ut dina hemligheter.
  • gnipökåms
    Anonym (Svampplockaren) skrev 2020-08-24 22:39:45 följande:

Jag och min nu fd vän gick till skogen för att plocka svamp tillsammans i helgen. Jag visade mitt kantarellställe och tänkte att vi två skulle hålla detta hemligt, att detta svampställe är mellan oss två. Jag uttryckte min önskan om detta för henne, så hon är fullt medveten om vad hon gjorde. I eftermiddag skulle jag plocka svamp på mitt svampställe och ser att allt är länsat! Jag ringde och frågade min vän om hon hade  varit och plockat, varav hon sa att hon och två till som hon känner har varit och plockat där. Jag skäller ut henne efter noter eftersom vi lovade varandra att hålla detta ställe hemligt. Hon slänger på luren efter en stund och nu har hon tagit bort mig från fb och vill inte prata med mig mer. Och jag vill inte prata med henne heller. Men hur fan kan man svika en vän så där??

Med vänlig hälsning,
    en arg svampplockare

vet inte hur pass nära vänner ni är men jag skulle hellre förlora ett svampställe än en vän. Jag tycker ni båda har överreagerat och borde lägga det här bakom er och bli sams igen. 
  • gnipökåms
    Anonym (O) skrev 2020-08-25 09:35:55 följande:
    Men dina vänner värderar dig tydligen inte högre än att de lämnar ut dina hemligheter.
    är det egentligen så allvarligt då? det är bara ett svampställe, inte någon allvarlig hemlighet. kantareller finns på ica så här års liksom...
  • Anonym (ppp)
    Virriga Vera skrev 2020-08-25 20:09:15 följande:

Detta har du skrivit om tidigare, för ett år sedan?

jag tänkte exakt detsamma. vet att jag läst precis detta förr
  • Anonym (Falskhet)
    Anonym (Toad) skrev 2020-08-24 23:01:38 följande:

Ja, håller med dig TS!

Förstår din ilska och besvikelse. Din vän svek sitt löfte och tog dessutom med andra dit :(.

Du ville dela med dig med din vän och litade på hen. Tyvärr var det fel person att dela det med. Men nu vet du var hen är för person. Hen ångrade sig inte heller.

Angående FB; good riddance, nu slipper du hen.

Du kommer garanterat hitta nya svampställen och nu har du lärt dig av detta och kommer du behålla de ställena för dig själv  

Vill du ändå dela med dig till vänner och bekanta, kan du dela med dig av din redan plockade svamp utan att berätta om ställena :)

Off topic: TS vän är bekräftat en kvinna.

On topic: TS förstår mycket väl besvikelsen. 1. För att du äntligen hittat ett ställe som bara du kände till och där du inte behövde känna att det kan ta slut när som helst pga andra plockare, och 2. för att din vän faktiskt svek ett löfte. Det hade egentligen kunnat handla om vad som helst. Ett löfte är ett löfte.

Du kommer att vara arg ett tag men med tiden kommer lugnet att infinna sig. Strunta i att hon vänt dig ryggen. En sån falsk person vill du inte ha med att göra. Skönt att hennes falskhet visade sig i ett svampställe och inte i någon annan, ännu känsligare situation. Ta hand om dig!
Svar på tråden Bråk om svampställe