• Anonym (orolig)

    När vet man att det är dags att ringa soc?

    Hej

    Jag bor i ett lägenhetsområde och ganska nyligen har det flyttat in en ny familj i huset bredvid. Vi bor alltså inte i samma uppgång, men våra balkongen är väldigt nära varandra. Familjen har en flicka på 2-3 år(två äldre flickor är allt som oftast också där, men jag tror inte att de tillhör familjen) som jag börjat oroa mig för. I princip varje dag om eftermiddagen så hörs flickan skrika(balkongdörren är öppen, så det hörs tydligt att det är hon som skriker). Verkligen panikskrika. Mina egna barn har också fått utbrott nån gång, men aldrig att de har låtit sådär. Flickan kan skrika jättehögt i någon konstig ton i två timmar nästan oavbrutet. 
     
    Jag har försökt luska lite i hur familjen har det, men föräldrarna pratar nästan ingen svenska alls så det gick inte att göra sig förstådd. 

    När och hur vet man om det är en soc-fråga? 

  • Svar på tråden När vet man att det är dags att ringa soc?
  • Anonym (Anmäl.)

    Jag skulle anmält direkt, panik skrika 2 timmar varje dag är inte normalt. Anmäl nu. Anmälde själv en granne till soc, visade sig ju att de misshandlade deras 4åriga dotter.. Hon skrek också i panik skrik några gånger om dagen, främst när mannen kom hem från jobbet.

  • Anonym (Anonym)

    En del ungar är jävligt jobbiga och kan verkligen skrika på det där sättet utan att det är något fel i hemmet.

    Om du är orolig står det dig fritt att ringa soc för en orosanmälan. Fast jag undrar verkligen om de skulle bry sig om en sån sak som att ett barn i trotsåldern skriker huvudet av sig.

  • Anonym (.)

    Barnet kan såklart ha någon form av besvär, min autistiska systerson kan också vråla i timmar varje dag utan att något egentligen hänt (eller man inte kan utröna vad han menar är fel). Men sånt kommer ju i så fall soc upptäcka och ha med i sin bedömning. Hellre att en extra familj får ett hembesök där allt konstateras vara bra än att en familj där något inte står rätt till förblir oupptäckt. Så ring och gör en orosanmälan.

  • Anonym (orolig)

    Jag vet verkligen inte. Jag känner instinktivt att något är fel i skriket. Jag har aldrig hört ett barn skrika så. Samtidigt känns det ruttet att anmäla om något inte är fel och så kanske man förstör något, särskilt sedan de inte kan svenska och det kanske blir missförstånd. 

  • Anonym (Tid och otid)

    Personligen är jag rätt mycket emot att man gör anmälningar hit och dit i tid och otid. Vi får till slut ett angiverisamhälle som liknar forna Östtyskland tyvärr.

    Det finns några saker som talar emot att du gör en anmälan.

    1. Du har inte någon närmare kännedom om familjen annat än vad du råkat höra genom deras balkongdörr.

    2. Du skriver att det handlar om en 2-3 årig flicka. Hon är alltså inne i värsta trotsåldern. Det kan ju finnas väldigt naturliga förklaringar till att hon skriker, som att föräldrarna sätter gränser: ingen mer ipad nu; ingen glass förrän efter maten.

    3. Det finns inget i det du skriver att du hört som indikerar att det är föräldrarna som förorsakar att hon skriker genom att slå henne, utsätta henne för övergrepp eller genom någon form av omsorgssvikt.

    4. Du beskriver flickans skrik som att det låter annorlunda än andra barns skrik. För mig indikerar det att det skulle kunna handla om att flickan lider av någon form av funktionshinder. Om det är så känns det extra fel om du som okunnig granne gör en anmälan.

    Ska du göra en anmälan måste du ha någon form av substans och goda skäl för din oro. Barn skriker, särskilt i 2-3 årsåldern. Det är inget konstigt med det.

  • Anonym (..)

    Självklart ska du ringa soc och även polisen om du misstänker misshandel.

    Skulle du tveka om det var etniskt svenska barn?

    Det värsta man kan göra är att placera oskyldiga barn i fack, vilket verkar normalt i Sverige där barn med utländskt påbrå blir separerade från etniskt svenska barn och slavar till "sin" kultur.

    Barn är barn.

    Jag som normal vuxen människa skulle ringt för längesedan för jag har en själ och skulle inte klara av att höra hjärtskärande skrik i flera timmar.

  • Anonym (S)

    Ärligt talat hade det kunnat vara min son i den åldern... Han kunde VRÅLA i evigheter i den åldern om han inte fick just som han ville. Jag var ärligt talat skraj att någon skulle anmäla oss som han skrek... Pratade med grannarna och bad om ursäkt för vrålen, så det var som aldrig på kartan att anmäla oss eftersom vi kunde diskutera med våra grannar.

    Idag har sonen en konstaterad språkstörning och går också igenom en autismutredning - han hade extremt svårt att göra sig förstådd, vilket ovanpå trotsen resulterade i extrema, långdragna, dagliga vredesutbrott...

    Kanske du ska ha försöka ha lite mer kött på benen innan du ringer soc..? Brukar barnet se vanvårdat ut? Släpps barnet "vind för våg" på någon innergård? Ser föräldrarna liksom vanvårdade ut? O.s.v.

  • Anonym (..)
    Anonym (orolig) skrev 2020-08-25 09:02:35 följande:

    Jag vet verkligen inte. Jag känner instinktivt att något är fel i skriket. Jag har aldrig hört ett barn skrika så. Samtidigt känns det ruttet att anmäla om något inte är fel och så kanske man förstör något, särskilt sedan de inte kan svenska och det kanske blir missförstånd. 


    Du behöver inte oroa dig, soc lägger oftast ner fall när det gäller invandrarfamiljer.

    Tragiskt att dessa barn inte får hjälp men etniskt svenska barn blir omhändertagna för minsta lilla...
  • Orangebeans
    Kråksången skrev 2020-08-25 08:48:59 följande:

    Bara att slänga iväg en anonym anmälan.


    Varför anonymt? Ni borde kunna stå för era anmälningar. Kan/vågar ni inte det så ge fan i att anmäla. Borde inte vara tillåtet med anonyma anmälningar.
Svar på tråden När vet man att det är dags att ringa soc?