• rutins

    Mensvärk 3 dagar innan BIM / kortare menscykel?

    Jag prickade ÄL denna månad, dock blev det bara ett försök totalt sätt så det känns kört. Orkar inte ha några förväntningar på ett plus men ni vet ju hur man blir, det är omöjligt att inte känna gravidsymptom. Jag tycker allt med att försöka bli gravid är jättejobbigt, att slängas mellan förhoppning och förtvivlan.

    Jag ska mens på fredag 28/8 och har redan något som känns som mensvärk - molande värk i nedre delen av magen. inte dålig magen eller så, och ökade flytningar. Precis som mensen är på G. 

    Jag antar alltså att mensen är på G - problemet är att det är inte då första gången min mens kommer tidigare än förväntat. Har alltid haft ca 28-29 dagar menscykel och på senaste månaderna har den blivit 25-26 dagar. Är detta normalt? Jag är 30 år och har alltid ägglossning (tar äl-tester). Har läst att den kan bli kortare när man går in i klimakteriet, dock har jag svårt att se att jag skulle göra det ca 20 år i förtid? 

    Det känns ju knappast som man har mensvärk 3 dagar innan mensen kommer(?), det har jag iallafall aldrig haft tidigare. Jag får ALLTID mensvärk på mensdagen eller i unika fall, dagen innan.

    Någon som har liknande erfarenheter? 


    Kortare menscykel?
  • Svar på tråden Mensvärk 3 dagar innan BIM / kortare menscykel?
  • Linjana

    Hej! Har exakt samma som dig denna månad. Kan inte komma med några erfarenheter mer än så. Hoppas någon kan komma med något :) tycker också allt är jobbig med att försöka bli gravid.

  • MBEKCB

    Hej!

    Jag kan säga att jag och sambon prickade in ägglossningen denna månaden också med hjälp av ägglossningstester. Hade samlag under dagarna samt några dagar efter. I söndags så vips, fick jag en lättare blödning (inte i närheten av vad jag brukar ha), sjukt osäker på om det är mens eller en nidblödning. Jag är 27 år och har haft precis som du 28 dagars cykel men ligger nu på 25 denna månad... första gången.

    Man blir väldigt förvirrad, stressad och besviken...tror kroppen spökar med mig, att jag vill så gärna bli gravid att den intalar sig att så är fallet..

    Erfarenhet kanske detta inte klassas som, men du är inte ensam om att få kortare cykel.

    Kram

  • rutins
    MBEKCB skrev 2020-08-25 11:58:31 följande:

    Hej!

    Jag kan säga att jag och sambon prickade in ägglossningen denna månaden också med hjälp av ägglossningstester. Hade samlag under dagarna samt några dagar efter. I söndags så vips, fick jag en lättare blödning (inte i närheten av vad jag brukar ha), sjukt osäker på om det är mens eller en nidblödning. Jag är 27 år och har haft precis som du 28 dagars cykel men ligger nu på 25 denna månad... första gången.

    Man blir väldigt förvirrad, stressad och besviken...tror kroppen spökar med mig, att jag vill så gärna bli gravid att den intalar sig att så är fallet..

    Erfarenhet kanske detta inte klassas som, men du är inte ensam om att få kortare cykel.

    Kram


    Hej, 

    Vad jobbigt :/ men har det kommit något mer än i söndags? det är ju ändå 2 dagar sen, hade det varit mens känns det väl som det borde kommit mer? för några månader sen hade jag lätta blödningar varje morgon i typ 3 dagar innan mensen kom ordentligt. då försökte jag intala mig själv att det var nidblödning(ar) men så var icke fallet... men om det bara var en så kanske det var en nidblödning för din del? Hoppas iallafall det! 

    Ja, det känns jobbigt. Det är så drygt att försöka när man inte ens vet om det går? iallafall för mig som inte har barn sen tidigare. 

    Blir det märkbart värre nästa månad eller så tänker jag boka in tid hos gyn, skulle vara skönt att prata med dem och se vad man kan göra... 

    Kram
  • rutins
    Linjana skrev 2020-08-25 11:54:50 följande:

    Hej! Har exakt samma som dig denna månad. Kan inte komma med några erfarenheter mer än så. Hoppas någon kan komma med något :) tycker också allt är jobbig med att försöka bli gravid.


    Hej,

    Det är så drygt... men vi får försöka hålla hoppet öppet tills mensen kommer. även om det känns ironiskt alla gånger i efterhand :( Kram!
  • MBEKCB

    Hej igen,

    Så sjukligt jobbigt. Fick dessvärre i söndagskväll som jag skrev tidigare, sen kom det rosa/rött blod (väldigt lite) till och med igår. Testade gravtest imorse men det gav inget positivt resultat.. antar att det vart en annorlunda menstruation bara.. känns så dumt att slösa tester när man fått blödningar om du förstår mig rätt... Vet liksom inte när man ska testa igen eller om man ska göra det?! Jättejobbigt.

    Jag förstår att du tänker att det kanske inte funkar för dig och att det kommer sådana tankar nu när du försöker bli gravid. Men jag kan säga att jag och min sambo höll på i 6 månader, då hade vi även fått bokad tid till en klinik då jag trodde det var något fel antingen på mig eller han. Men gick aldrig dit. Sa istället till min sambo att ?vi lägger detta på hyllan, blir det barn så blir det annars så får vi utreda det en annan gång?. Kunde knappt sova och äta pga stressen i kroppen. 6 veckor senare så somnade jag i soffan flera gånger ungefär samma tid varje dag. Slutade med att min sambo åkte iväg och köpte gravidtest, vilket visade positivt 3+ (om jag minns rätt). Tror att jag trots allt gjorde rätt den gången med att sluta stressa och ha förhoppningar. Körde på som vanligt och vips så vart jag gravid trots att jag trodde att jag aldrig skulle bli det.

    Så med andra ord, du ska absolut inte oroa dig. Jag förstår att du gör det i och med att du inte har barn sen tidigare. Men tycker du ska försöka att tänka på annat, vet att det är otroligt svårt men tror att stress och tankar kan ställa till det mer än vad det hjälper.

    Jag försöker själv att inte tänka på det och är även jag för ivrig, vill verkligen bara få ett plus!!!! Men i längden tror jag att vi båda vinner på att försöka leva som vanligt och så händer det bara när man minst anar det. Kan tillägga att jag glömde bort mensen den månaden jag fick pluset (visade sig i appen att jag skulle haft den två veckor tidigare vilket jag inte haft, haha).

    Och är du rädd att något är fel, vilket jag inte tror, så är det självklart upp till dig att göra en utredning på någon klinik nära dig. Men tycker du/ni ska ge det ett tag innan du tänker i dom banorna. Hoppas du kan andas ut lite nu och jag önskar dig all lycka till!

    Kram!

  • rutins
    MBEKCB skrev 2020-08-26 13:14:45 följande:

    Hej igen,

    Så sjukligt jobbigt. Fick dessvärre i söndagskväll som jag skrev tidigare, sen kom det rosa/rött blod (väldigt lite) till och med igår. Testade gravtest imorse men det gav inget positivt resultat.. antar att det vart en annorlunda menstruation bara.. känns så dumt att slösa tester när man fått blödningar om du förstår mig rätt... Vet liksom inte när man ska testa igen eller om man ska göra det?! Jättejobbigt.

    Jag förstår att du tänker att det kanske inte funkar för dig och att det kommer sådana tankar nu när du försöker bli gravid. Men jag kan säga att jag och min sambo höll på i 6 månader, då hade vi även fått bokad tid till en klinik då jag trodde det var något fel antingen på mig eller han. Men gick aldrig dit. Sa istället till min sambo att ?vi lägger detta på hyllan, blir det barn så blir det annars så får vi utreda det en annan gång?. Kunde knappt sova och äta pga stressen i kroppen. 6 veckor senare så somnade jag i soffan flera gånger ungefär samma tid varje dag. Slutade med att min sambo åkte iväg och köpte gravidtest, vilket visade positivt 3+ (om jag minns rätt). Tror att jag trots allt gjorde rätt den gången med att sluta stressa och ha förhoppningar. Körde på som vanligt och vips så vart jag gravid trots att jag trodde att jag aldrig skulle bli det.

    Så med andra ord, du ska absolut inte oroa dig. Jag förstår att du gör det i och med att du inte har barn sen tidigare. Men tycker du ska försöka att tänka på annat, vet att det är otroligt svårt men tror att stress och tankar kan ställa till det mer än vad det hjälper.

    Jag försöker själv att inte tänka på det och är även jag för ivrig, vill verkligen bara få ett plus!!!! Men i längden tror jag att vi båda vinner på att försöka leva som vanligt och så händer det bara när man minst anar det. Kan tillägga att jag glömde bort mensen den månaden jag fick pluset (visade sig i appen att jag skulle haft den två veckor tidigare vilket jag inte haft, haha).

    Och är du rädd att något är fel, vilket jag inte tror, så är det självklart upp till dig att göra en utredning på någon klinik nära dig. Men tycker du/ni ska ge det ett tag innan du tänker i dom banorna. Hoppas du kan andas ut lite nu och jag önskar dig all lycka till!

    Kram!


    Hej,

    Ja jag har haft en annorlunda mensvärk de senaste dagarna, tog tidigt test igår som var negativt. Idag har det kommit lite blod men känns som det är trögstartat, kanske beror på alla tankar, vad vet jag...

    Tack för peppen!!! 
    Jag ska försöka att inte ha så negativa tankar, eller tänka på det alls hehe. Även om det är sjukt svårt, speciellt nu när jag är hemma själv hela tiden (har jobbat hemifrån sen mars) så blir det att man grubblar mer... 

    Det är 100% sant det du säger, tack för kloka ord. Jag ska ha lite is i magen med att uppsöka klinik, vi har inte ens försökt ett år än, utan bara typ 5 månader. 

    Vi får försöka att hålla ut så kommer nog pluset när man minst anar det!!! <3
Svar på tråden Mensvärk 3 dagar innan BIM / kortare menscykel?