• Anonym (ts)

Insynsskydd eller inte? Vad tycker du?

Hög häck/plank som gör att förbipasserande inte ser in i trädgården eller låg häck/staket/inget alls?

Häck/staket/plank som insynsskydd, vindskydd eller bara för att det är fint?

Vad föredrar du och varför? Och hur/var bor du? Stad, mindre ort, landet? 

• Svar på tråden Insynsskydd eller inte? Vad tycker du?
  • fjanten

Vi har valt att inte ha det. Har bara granne på ena kortsidan av huset, på bakgården är vår enda granne en stor äng. Så vi har inte känt behov av att insynsskydda eftersom vi knappt har någon insyn Däremot har vi grannat mittemot oss på framsidan (vi står då framsida mot framsida med en väg emellan). Ingen anledning för oss att insynsskydda där då vi sällan är desto mer på framsidan.

• Anonym (ts)
    fjanten skrev 2020-08-25 10:07:12 följande:

Vi har valt att inte ha det. Har bara granne på ena kortsidan av huset, på bakgården är vår enda granne en stor äng. Så vi har inte känt behov av att insynsskydda eftersom vi knappt har någon insyn Däremot har vi grannat mittemot oss på framsidan (vi står då framsida mot framsida med en väg emellan). Ingen anledning för oss att insynsskydda där då vi sällan är desto mer på framsidan.

Ja, i sådana lägen känns det ju dumt att inte ta till vara på utsikten :) Vi har skog och äng på två av våra sidor och jag tänker likadant där. Hade nog tänkt annorlunda om jag bodde mitt i stan med en väg och massa folk precis vid tomtgränsen..
  • Mandel

I mitt område är tomterna ganska små så altanerna på framsidorna hamnar väldigt nära gatan. Jag har hög insynsskyddande häck och är supernöjd med det, men majoriteten har låga så man ser när de vilar middag eller vad de äter till kvällsmat.

Eftersom folk inte hälsar tillbaka när man hälsar på dem så får jag inte ihop detta antisociala oförskämda beteende med att de vill visa upp sig...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (ts)
    Mandel skrev 2020-08-25 10:17:51 följande:

I mitt område är tomterna ganska små så altanerna på framsidorna hamnar väldigt nära gatan. Jag har hög insynsskyddande häck och är supernöjd med det, men majoriteten har låga så man ser när de vilar middag eller vad de äter till kvällsmat.

Eftersom folk inte hälsar tillbaka när man hälsar på dem så får jag inte ihop detta antisociala oförskämda beteende med att de vill visa upp sig...

Jag diskuterade det här  med en person som hävdade att det är just för att vi är osociala som vi har det sådär öppet. Något om att vi inte vill bli överrumplade och ha koll på vilka som kommer. Själv tänker jag tvärt om.. hade jag bott mitt i smeten hade jag velat ha ett privat krypin utan att ha 100 ögon på mig. Jag vet ju ändå inte att en person tänkt svänga in på min tomt förrän den gör det ...

Annars tycker jag det är rätt trevligt när folk inte har höga häckar.. inte för att se personerna som bor där och vad dom sysslar med utan för att kolla på trädgårdarna :)
  • fjanten
    Mandel skrev 2020-08-25 10:17:51 följande:

Jag tänker att det kanske är vårt svenska, osociala sätt som gör att vi kan ha det så öppet Man vet att grannarna håller sig borta ändå hahaha. I makens hemland ska man hälsa på allt och alla och prata i evigheter - men de har ofta höga murar runt sina hus - annars får de väl aldrig vara ifred hahaha (Australien).
  • Anonym (ts)
    fjanten skrev 2020-08-25 10:45:05 följande:
    Jag tänker att det kanske är vårt svenska, osociala sätt som gör att vi kan ha det så öppet Man vet att grannarna håller sig borta ändå hahaha. I makens hemland ska man hälsa på allt och alla och prata i evigheter - men de har ofta höga murar runt sina hus - annars får de väl aldrig vara ifred hahaha (Australien).
    Hahaha, det låter ju iofs inte helt orimligt.
  • Anonym (Girl)

Jag brukade alltid bo med ett högt staket men nu har jag flyttat och har ett lågt, white picket fence och det fungerar bra tycker jag. Har iofs stora träd som ger ett visst skydd och en lång trädgård. Jag tycker det är ganska ok faktiskt att kunna se ut. 

• Anonym (pf)

Kolla vilka regler som finns i din kommun angående höjd på staket / plank som är tillåtet och var, utfarter har särskilda regler
    Plank brukar behöva bygglov

• Anonym (LV)

Att ha viss insyn gör att ev. inbrottstjuvar inte får verka fullt lika fritt.

(Vi hittade sten upplagd på trappan häromveckan. I grannkvarteret försvann gräsklippare och annat.)

• Anonym (ts)
    Anonym (pf) skrev 2020-08-25 23:04:58 följande:

Kolla vilka regler som finns i din kommun angående höjd på staket / plank som är tillåtet och var, utfarter har särskilda regler
    Plank brukar behöva bygglov

Jag ska inte bygga något utan ville bara diskutera :)

Annars är det så klart viktigt att kolla upp vad man får och inte får göra, både när det kommer till höjd på häckar, bygglov för plank osv. Här är det fritt fram eftersom jag bor långt ut på landet.
  • ttr

Spaljé med vindruvor. Ingen insyn på sommaren när man är ute. Dock ljust när höst och vinter kommer.

Svar på tråden Insynsskydd eller inte? Vad tycker du?