"Empty nest" syndrom. Har du drabbats?
Finns det någon kvinna här som drabbats av s.k "Empty nest" syndrom?
Jag har två döttrar som är 19 och 17 år gamla. De bor fortfarande hemma, men nästa höst (2021) kommer den äldsta att flytta 10 mil bort för att studera på universitet.
Den yngsta kommer att bo hemma tills hon tar studenten om två år. Men då kommer hon troligtvis att flytta till sin pojkvän som bor 6 mil härifrån.
Jag känner redan nu sorg (och nästan panik) vid tanken på att mina barn inte kommer att vara här hos mig längre.
Det är en komplex och svår känsla, för jag är superstolt och glad över att de vuxit upp till självständiga unga kvinnor. Och givetvis vill jag att de ska forma sina egna liv och sin egen framtid.
Men jag kan ändå inte undgå att känna en stundtals förlamande sorg över att min tid tillsammans med dem kommer att minska.
Är det någon mer som känner som jag? Eller har dina barn redan flyttat, och har du drabbats av "Empty nest" syndrom?
Finns det fler som jag?
Så här beskrivs "Empty nest" syndromet av en psykolog;
"När ett barn, speciellt det yngsta, lämnar hemmet, kan föräldrarna komma att lida av ett djupt tomrum.
Att ett barn lämnar sin familj för att skapa sig ett eget hem kan skapa stor ångest för föräldrarna. Och detta tenderar att vara speciellt smärtsamt och skapa ett oerhört djupt tomrum för mödrarna. Dessa mödrar upplever en känsla av att deras avkomma försvinner för gott.
Det är naturligtvis normalt och oundvikligt att barn växer upp och flyttar från sina föräldrar. Det vet alla föräldrar. Även de som drabbas av "Empty nest". Men för dessa föräldrar (och då framförallt mödrar) skapar denna "normala" situation en djup smärta, frustration och ensamhet.
De kan drabbas av svår och djup depression.
Symptom att vara uppmärksam på är;
1. Du kan känna dig värdelös och ha en stark känsla av ensamhet.
2. Du kan känna en enorm känsla av nostalgi över de år som gått och dröja dig kvar i minnen från när barnen var yngre.
3. Ledsamhet och sorg är din vanligaste känsla.
4. De vardagliga sysslor som förut var enkla att utföra kan nu kräva stor möda. Detta för att du inte längre känner dig motiverad.
5.Utmattning och ångest tar över ditt sinne.
6.Kommunikationsproblem uppstår med din partner
7. Din sexlust minskar eller försvinner helt."