• nadir

    Sf-mått för stort, hur snabbt?

    Jag är gravid i v 27(26+0). Jag hade tillväxtultraljud på spec-mvc måndags (v24+6) förra veckan, då var det normal storlek på bebis, fostervattenmängd likaså. På torsdagen var jag hos vanliga mvc (V25+2) och då var mitt sf-mått 29 cm (motsvarande v 31), jag låg långt över övre gränsen dvs. Jag ringde spec-mvc och fick prata med en sköterska som bara avfärdade måttet helt.

    Idag ringde läkaren från spec-mvc i ett annat ärende och tog då upp detta, att vi får hålla koll. Då frågade jag vad det kan bero på och hon sa att det kan vara att det är för mkt fostervatten ändå. Men kan det öka så markant på så kort tid?

    Mitt nästa besök hos bm är 16 september (v 29+0) och då om måttet är högt, så ska min bm remittera till tul sen har jag även ett inplanerat v 32 pga placenta previa.

    Någon med erfarenheter? Jag känner mig väldigt orolig pga detta och läser om alla komplikationer som kan vara orsaken.

    Jag går hos spec-mvc pga blödarsjuka som inte påverkar något mer än att de vill hålla koll på blodflöden etc

  • Svar på tråden Sf-mått för stort, hur snabbt?
  • fjanten

    Jag får alltid SF-mått över översta kurvan. I mitt fall beror det på stor mängd fostervatten, och väldigt stora barn. Håller de koll med TUL har du inget att oroa dig för! Min senaste visade ligga på +50 % för stor, så jag sattes igång i vecka 37+. Allt gick bra!

  • Jag är bara jag

    Jag låg över med båda barnen. Stor som en strandad val. Gick på TUL, båda var större än vanligt. Hade placenta previa med andra barnet, det gick dock tillbaks innan förlossningen. Det gör det för 4 av 5.

  • Anonym (K)

    Jag har visserligen inte haft stort sf-mått men vill ändå säga att just sf-måttet inte är den bästa måttstocken. Om du t ex träffar en annan bm som mäter någon gång kan det skilja sig från vad din vanliga bm skulle mäta. Själv har mitt sf-mått legat mitt på medelkurvan i alla mina tre graviditeter. Barn 1 (v 38+5) vägde 3850 g och var 52 cm, barn 2 (v 38+5) vägde 4600 g och var 52 cm och barn 3 (v 38+1) vägde 3670 g och 50 cm. Stor skillnad på andra barnet jämfört med första och tredje trots att sf-måttet var samma genom alla tre graviditeterna. Hade även en kompis som fick barn lite efter jag fick mitt andra barn. Även hon låg mitt på medelkurvan genom hela graviditeten men hennes son vägde bara 2800 g och var 48 cm när han föddes. Det skilde alltså 1,8 kg mellan våra barns födelsevikt trots att vi hade i princip samma sf-mått genom våra graviditeter! Med tredje barnet fick jag göra tul i v 34 och v 38 och den viktuppskattningen de gjorde då stämde bra med vad barnet vägde när han föddes. Så om jag var du hade jag litet mer på tulet än på sf-måttet. Men jag förstår att du blir orolig och det är bra att de håller koll på dig och att du får fler tul. Lycka till!

  • nadir

    Tack för svar och tankar.

    Jag tror inte måttet är fel dock eftersom jag känner sparkarna väldigt högt upp, nästan vid revbenen. Jag ser det också.

    Min fundering är om det kan va så att fostervattenmängden ökar så pass snabbt på kort tid. Jag fick det bekräftat av en bm nu på em.

    Nu så är magen så spänd, nästan så jag mår illa. Jag har inga sammandragningar för närvarande utan bara så utspänd ????

  • Anonym (Undran)

    Hej! Undrar hur det gick för dig? Jag mättes i måndags (25+1) och bm fick det till 29cm!! Har fått tid till tul om 3 veckor, är lite orolig.

    Bebisen låg väldigt högt upp, känner han vid revbenen, vilket jag förstått kan ge större mått - dock är detta något jag googlade mig fram till då bm inte nämnde att det kunde påverka.

  • Lilant
    Anonym (Undran) skrev 2021-02-16 21:23:25 följande:

    Hej! Undrar hur det gick för dig? Jag mättes i måndags (25+1) och bm fick det till 29cm!! Har fått tid till tul om 3 veckor, är lite orolig.

    Bebisen låg väldigt högt upp, känner han vid revbenen, vilket jag förstått kan ge större mått - dock är detta något jag googlade mig fram till då bm inte nämnde att det kunde påverka.


    Det ger inte alltid större mått jag hade bäbisen uppe i revbenen och hade ett jättelitet mått hela graviditeten det stod stilla i 3 veckor så jag blev skickad på tul men inget va fel :) men jag har ju en lång överkropp så fick inte så stor mage, det jag vill komma fram till är att alla är byggda olika och att sf mått inte funkar så bra
Svar på tråden Sf-mått för stort, hur snabbt?