• Kylie

    Byta tilltalsnamn efter några månader?

    Hej,

    Vi fick en dotter för några månader sen.

    Mannen ville gärna att hon skulle få hand mammas bortgångna namn som tilltalsnamn, men jag sa nej...utan det fick bli i mellannamn.

    Nu pratar maken ofta om att han inte kan släppa att hon inte fick mammans namn som tilltalsnamn. Hur hade ni gjort? Bytt eller låtit det vara? Jag tycker mammans namn är ok även om jag gillar det som dottern har nu.

  • Svar på tråden Byta tilltalsnamn efter några månader?
  • spöke

    Om ni båda är överens om att byta så är det kanske bäst att göra det så snart som möjligt. Men när jag läser ditt inlägg känns det lite som att du inte är säker ... Om du sa nej tidigare, vad har förändrats som kan göra att det blir ett ja?

  • Kylie

    Det som förändras är väl att min man inte kan sluta prata ol hur mycket det betytt för honom om hon hade haft det tilltalsnamnet.

  • spöke
    Kylie skrev 2020-08-25 18:43:34 följande:
    Det som förändras är väl att min man inte kan sluta prata ol hur mycket det betytt för honom om hon hade haft det tilltalsnamnet.
    Jag tycker att du ska känna efter vad du vill. Det är viktigt med namn. Om du inte är säker så avvakta lite med att bestämma. Det är fortfarande långt kvar tills dottern själv förstår vad hon heter. Hon bär ju redan namnet som andranamn. Kanske kan det räcka.

    Gick farmor bort nyligen? Isf kan det kanske kännas lite tungt på en liten bebis.
  • Mint

    Ni ska ju vara överens.

    Låt honom inte vinna genom att tjata och gnälla. Tycker du inte att farmors namn ska vara tilltalsnamn, så ska det inte det. Säg åt honom på skarpen att släppa det. Vill han älta det där får han göra det utan din medverkan.

  • Litorina

    Din man kan kalla henne för andranamnet. Det kan bli deras grej - att just han säger det namnet, eller båda förnamnen som ett dubbelnamn. Det är ju inte ovanligt att föräldrar har egna smeknamn på barnen.

  • trollhona
    Kylie skrev 2020-08-25 16:17:52 följande:

    Hej,

    Vi fick en dotter för några månader sen.

    Mannen ville gärna att hon skulle få hand mammas bortgångna namn som tilltalsnamn, men jag sa nej...utan det fick bli i mellannamn.

    Nu pratar maken ofta om att han inte kan släppa att hon inte fick mammans namn som tilltalsnamn. Hur hade ni gjort? Bytt eller låtit det vara? Jag tycker mammans namn är ok även om jag gillar det som dottern har nu.


    Tänker att om du sade nej först så fanns det ju en anledning till det.
    Å andra sidan kan jag förstå din make, och om det betyder så mycket för honom och mindre för dig så varför inte använda det namnet som tilltalsnamn. 
  • Elle N

    Det kan vara tungt att tänka mycket på något och inte kunna släppa det. Jag skulle försöka stötta mannen. Kanske finns det något annat fint ni kan göra för att minnas och hedra hans mamma?

    Men personligen skulle jag aldrig bytt mitt barns namn, och andranamn låter perfekt. Dottern kan ju aldrig ta mammans plats, varför ska hon då ha samma tilltalsnamn?

    Håller med om att pappan kan använda det som sitt eget speciella smeknamn för dottern, men att hon i alla andra sammanhang heter sitt eget namn.

Svar på tråden Byta tilltalsnamn efter några månader?