• Anonym (foxy)

Attraherad av andra efter 15 år i samma relation?

En rent nyfiken fråga.

Låt oss säga man blivit tillsammans för 15 år sedan, unga, vackra, fina, första kärlek och så. Låt oss säga man älskar varandra fortfarande. Kan man älska varandra så pass mycket efter 15 år tillsammans, man ser sin partner åldras och bli mindre vacker till yttre, ..men man älskar sin partner så mycket att man inte kan bli attraherad av någon annan, åtminstone i sina tankar? Eller chansen är stor att man tittar på o fantiserar om andra?

• Svar på tråden Attraherad av andra efter 15 år i samma relation?
  • Anonym (Mm)

Kan efter 12 år säga att jag senaste året börjat bli attraherad av andra. Jag älskar forfarande och attraheras av min partner, men inte på samma sätt. Sen har vi haft det sämre senaste 2 åren och kan bero på det.

• Tecum

Hur definierar du attraherad? Om du menar "hon är snygg och trevlig" så kan man känna så även om man älskar sin partner till100% och även när förhållandet är nytt.
    Men om du menar "jag vill ligga med henne" så känner man inte så om man älskar sin partner även om förhållandet är 15, 30 eller 40 år.

Jag tolkar dig som att du menar alternativ 2 och då börjar din kärlek svikta.

• Bamsebåt
    Anonym (foxy) skrev 2020-08-25 17:35:20 följande:

En rent nyfiken fråga.

Låt oss säga man blivit tillsammans för 15 år sedan, unga, vackra, fina, första kärlek och så. Låt oss säga man älskar varandra fortfarande. Kan man älska varandra så pass mycket efter 15 år tillsammans, man ser sin partner åldras och bli mindre vacker till yttre, ..men man älskar sin partner så mycket att man inte kan bli attraherad av någon annan, åtminstone i sina tankar? Eller chansen är stor att man tittar på o fantiserar om andra?

Ja man kan fantisera och attraheras av andra, men att börja om och jaga något nytt bara flr att uppleva en förälskelse eller passion är bara omoget och naivt. Att ha ett förhållande med sin partner efter så många år, handlar det förhoppningsvis om något större än den ungdomliga idealiserande passion man jagade i drömmen som tomåring.
  • Anonym (foxy)
    Tecum skrev 2020-08-25 17:48:46 följande:

Hur definierar du attraherad? Om du menar "hon är snygg och trevlig" så kan man känna så även om man älskar sin partner till100% och även när förhållandet är nytt.

Men om du menar "jag vill ligga med henne" så känner man inte så om man älskar sin partner även om förhållandet är 15, 30 eller 40 år.

Jag tolkar dig som att du menar alternativ 2 och då börjar din kärlek svikta.

det rör sig inte alls om min kärlek

men jo, jag menade så klart alternativ 2, där en person tänker "jag hade legat med henne/honom", man behöver inte agera på det men åtminstone ha tankar
  • Anonym (foxy)
    Bamsebåt skrev 2020-08-25 17:59:09 följande:

Ja man kan fantisera och attraheras av andra, men att börja om och jaga något nytt bara flr att uppleva en förälskelse eller passion är bara omoget och naivt. Att ha ett förhållande med sin partner efter så många år, handlar det förhoppningsvis om något större än den ungdomliga idealiserande passion man jagade i drömmen som tomåring.

tänk om det inte handlar om jagandet, utan om en någon en som visar sin sympati till någon en som varit i ett låååååångt förhållande (hem, hus, hund osv ingår)..
  • Fjäril kär

Attraktion till andra inom ett förhållande är väldigt vanligt. Det händer lika ofta efter 3 år likväl som efter 30 år. Men sen beror resten på hur man hanterar den attraktionen och hur man väljer att agera på den.

Att börja svara på attraktionen med flirt och det blir nån verklighetsflykt och skapar en förälskelse, då är man ute på riktigt djupt vatten.

• Anonym (foxy)
    Fjäril kär skrev 2020-08-25 19:57:31 följande:

Attraktion till andra inom ett förhållande är väldigt vanligt. Det händer lika ofta efter 3 år likväl som efter 30 år. Men sen beror resten på hur man hanterar den attraktionen och hur man väljer att agera på den.

Att börja svara på attraktionen med flirt och det blir nån verklighetsflykt och skapar en förälskelse, då är man ute på riktigt djupt vatten.

för min del handlar det om frågan om jag är kapabel att plantera en slags upphetsande osäkerhet i någon ens mind, så att personen får en TANKE..inget mer, eller kan vissa vara så stenhårt fokuserade på sina perfekta relationer att inget kan rubba deras kontroll..
  • Fjäril kär
    Anonym (foxy) skrev 2020-08-25 20:16:17 följande:

för min del handlar det om frågan om jag är kapabel att plantera en slags upphetsande osäkerhet i någon ens mind, så att personen får en TANKE..inget mer, eller kan vissa vara så stenhårt fokuserade på sina perfekta relationer att inget kan rubba deras kontroll..

Ja som sagt. Det handlar helt och hållet om hur personen i fråga agerar eller inte agerar på attraktion. Det är ju inget du kan styra eller påverka. Man är den man är helt enkelt.
  • Anonym (foxy)
    Fjäril kär skrev 2020-08-25 21:05:15 följande:

Ja som sagt. Det handlar helt och hållet om hur personen i fråga agerar eller inte agerar på attraktion. Det är ju inget du kan styra eller påverka. Man är den man är helt enkelt.

nej, jag behöver inte hens agerande

tycker att det är mer hett att bara veta i hemlighet att någon är attraherad av dig..fånga små små osynliga signaler.. ganska oskyldigt men ändå så himla hett

bara förundran om det verkligen finns människor som kan älska sina partners så mycket att de inte ser/känner något för någon annan.

sen tror jag att det är lite olika för kvinnor o män. det känns generellt att män kan lättare att släppa in någon annan i sina tankar.
  • Anonym (123)

16år ihop och kan definitivt känna attraktion till andra. I perioder lättare än annars. Men det betyder ju inte att man behöver agera på det.

Svar på tråden Attraherad av andra efter 15 år i samma relation?