• markstrom

    viktuppgång. sjätte månaden

    Hejsan!

    Jag  undrar hur mkt ni  har ökat under eran graviditet?  Barnmorskan har oftast sagt åt mig att jag har gått upp bra i vikt när jag har varit på kontroller. Sist tog hon inga prover eller  vikt.  Jag är dock lite orolig då jag senaste tiden tycker att de har gått snabbt uppåt. Jag började på en startvikt på 70 kg. Idag i sjätte månaden står vågen på 79,5  alltså min morgonvikt. 

    Är detta normalt? eller har jag gått upp onödigt mycket senaste tiden?

    hur ser de ut för er?

  • Svar på tråden viktuppgång. sjätte månaden
  • Jag är bara jag

    Gick upp 18 kg med första, 17 kg med andra. 8 kg till v.22 om jag minns rätt. Så 9 kg 6:e månaden låter ju helt normalt.

  • caveat emptor

    Nio kilo sammanlagt första graviditeten. Är nu i vecka 27 med andra barnet och har gått upp fyra kilo hittills. Har börjat på hög vikt med bägge dock, har för mig att överviktiga tenderar att öka mindre i vikt än normalviktiga.

  • MeandHim

    Det där är ju väldigt individuellt. En del går upp och en del ner, jag går ner för att jag mått illa och spytt. -10 kg med de två första och minus fem med denna och är nu i v 17. Har gått upp ett kilo men ligger fortfarande på minus 4. 10-20 kg är nog ganska normalt under en graviditet.

  • Jooosen

    Gick upp nästan 10 kilo innan vecka 20. Sedan dess har det stannat av och nu när jag är 12 dagar över bf(!) så är jag på 14 kilo upp. För mig kom det mesta alltså i början för att sedan avta. Aptiten va mkt större i början för mig.


    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Bunny on speed

    Gick upp ca 5 kilo första graviditeten, nu är jag i månad 7 och har gått upp nästan 10 kilo.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Limarie

    Din viktuppgång låter helt normal. 

    För mig gick det i rasande fart upp fram tills v 30, 14 kg plus. Nu i v33 och inte gått upp mer (trots att bebisen borde väger mer). 

    Finns alltid många olika förklaringsmodeller varför någon går upp eller ner i vikt och så länge det inte är gigantiska skillnader (tex några kilo under nån vecka med mycket vätskeansamling) behöver man inte oroa sig. 


    Embryodonation 2020 - BF 22/10
  • MeandHim

    Det där är ju väldigt individuellt. En del går upp och en del ner, jag går ner för att jag mått illa och spytt. -10 kg med de två första och minus fem med denna och är nu i v 17. Har gått upp ett kilo men ligger fortfarande på minus 4. 10-20 kg är nog ganska normalt under en graviditet.

  • SofiaSamuelson89

    Hej! Jag går in i vecka 24 i morgon, alltså är jag i månad fem. Jag har gått upp 1kg från min original vikt. Dock så har jag sammanlagt gått upp 3-5kg den senaste månaden. Jag va så dålig de första 3-4 månaderna så jag kunde knappt äta på grund av att jag spydde dygnet runt.


    Hejhej
  • fjanten

    Beror ju på vad ditt BMI är hur mycket du bör gå upp. Är du överviktig brukar väl BM inte tycka att du ska gå upp så mycket, lider du av ganska grav fetma kan rek. rentav vara att inte gå upp alls. Är du normalviktig brukar väl 10-15 kg allt som allt vara vanligt, och då har du ju gått upp rimligt mycket för tiden.

    Jag brukar oftast gå upp -5 till +3 kg första trimestern, ca 10 kg andra trimestern, och 0-3 kg sista trimestern.

  • Sanssan

    Jag gick upp 18kg, de sista 8 gick jag upp när jag slutade jobba (dvs 2 månader innan förlossningen)

    Tycker det låter helt normalt det du väger.

    Jag gick ner de inom 9 månader utan dieter eller träning. Man brukar säga att det tar 9 mån att gå upp o lika många att gå ner (förståss också individuellt)

Svar på tråden viktuppgång. sjätte månaden