• Anonym (varför)

Nackvärk vid varje mens och illamående, så trött på det

Hej,

Jag har nackvärk vid varje mens, ibland kan den komma runt ägglossningsdagarna med.. Jag måste då ta en värktablett så spänningen lägger sig, för jag blir illamående av det... ibland så mycket att jag kräkt och efter bättre..känner mig dåsig..svårt fokusera på jobb.

Jag går till sjukgymnast och gör mina övningar men det hjälper knappt.

Hur kan hormoner skapa en sådan nackvärk, som många andra kvinnor blir jag stel i kroppen. Hade inte dessa besvär för några år sedan.

Fler som får nackvärk och vad kan man få för hjälp?!

Jag är 30 + och har barn.

• Svar på tråden Nackvärk vid varje mens och illamående, så trött på det
  • Anonym (varför)

Ingen?

• Anonym (Dito)

Jag har samma och vet precis hur det känns.

Jag får en inflammation i axlar o nacke och huvudvärk. Det är alltid 1-3 dagar innan mens och 1-3 dagar in och ibland 1-2 dagar runt ägglossning. Har gått till massa olika doktorer genom åren, provat akupunktur, naprapat, massage, kiropraktiker, träning och sjukgymnastik. Men inget har hjälpt långsiktigt. Istället får jag ta en massa inflammationshämmande tabletter som ipren o voltaren.

En gynekolog skrev ut minipiller som tar bort gulkroppshormonet o det hjälpte faktiskt ganska bra i några månader, innan det kändes som allt bara lagrades o blev värre.

Längtar så till klimakteriet!

• Anonym (Q)

Jag hade samma, men för mig hjälpte verkligen sjukgymnastiken. Jag får tillbaka värken i nacken vid mens så fort jag hoppar över övningarna i mer än en vecka. Eller jag kan känna av en mild tyngd över nacken och axlarna vid mens, men det är inte alls samma värk.

Det var 5-6 år sedan jag fick hjälp av sjukgymnasten så jag kommer inte ihåg exakt, men jag har för mig att han även rekommenderade glukosamin (?). Jag testade aldrig eftersom övningarna hjälpte effektivt i sig själva, men du kan kanske fråga om det är något du kunde prova.

Hoppas att du hittar en lösning som funkar för dig!

• Plupp73

Har samma. Har gjort som följer:

- Treo direkt då det startar. För bort migränen för mig

- En kopp starkt kaffe då det startar

- Voltaren gel 23g - utvärtes över nacke och axlar x 4/dag

- magnesium tablett och jörntablett någon dag före mensstart och fram till det att mens avtar

- Absolut inget rödvin dagen före mens

- Primperan 10 mig vid behov mot illamåendet om detndå uppstår

• Plupp73

OCH det hjälper att min sambo masserar nacke och axlar med Voltaren gel. Gelen är lokalt antiinflammatorisk, tas inte upp nämnvärt av kroppen. Använder inga systemiska antiinflammatoriska/tabletter

• legomum

Jag har haft pmds i ca 20 där det för varje år blivit värre och värre. Efter 30 har det verkligen varit tufft 3 veckor i månaden.
    Nackvärk och spänningshuvudvärk löste jag med att börja med yoga. Finns massor av videos på YT och jag kan rekommendera "yoga with adriene". Finns både nybörjaryoga och för nacken, ryggen osv samt mängder videos från henne. Alla hennes videos gör att du mjukar upp kroppen och lär dig slappna av, bygger upp stabilitet där det behövs och ger dig energi.
    Det är så värt att prova.

• legomum
    Anonym (Dito) skrev 2020-08-25 22:40:06 följande:

Längtar så till klimakteriet!

Jag förstår dig fullständigt. Jag har hamnat i klimakteriet och jag fullständigt älskar det. Nu har jag blivit av med nästan alla pmds symtom jag har haft där spänningshuvudvärk har varit en väldigt stor del av mitt liv. Kan medicinera bort alla klimakteriesymtom och jag mår toppen nästan hela tiden.
    Hamnade i klimakteriet vid 40, har märkt att kosten och yoga har väldigt stor inverkan på hur jag mår.
    Äter antiinflammatorisk kost, läs om det kanske att det kan hjälpa dig med. Märker direkt i kroppen om jag fuskar med tex socker får ont i lederna av det.
Svar på tråden Nackvärk vid varje mens och illamående, så trött på det